Om man vill skydda sig mot fästingar utan kemikalier

M

MamaJustify

Jag vill inte ha något kemikaliskt fästingmedel till mina hundar men fick tips att använda grumme, hjälper att hålla de små otygen borta från hunden.

Någon som prövat? Fler tips på icke kemikaliska sätt att hålla fästingar borta?

Sv: Om man vill skydda sig mot fästingar utan kemikalier

Jag har ett bärnstenshalsband på min dvärgpinscherkille. Vi har inte fått någon fästing än så länge :laugh:
Vet dock inte hur de är, om de funkar på både kort - och långhåriga hundar.

Grumme vadå? Diskmedel, tvättmedel, tvål...? Och vad ska du göra med det, bada hunden eller spreja?

ja har också hört grumme. En uppfödare jag känner kör de på sina hundar och de har knappt fått någon fästing alls. Hon badar dem i grumme tror ja eller om de var sprutar på :crazy:

Haha knappast tvättmedel:D
Grumme såpa att bada hunden i.

Jag har ett bärnstenshalsband på min dvärgpinscherkille. Vi har inte fått någon fästing än så länge :laugh:
Vet dock inte hur de är, om de funkar på både kort - och långhåriga hundar.

Ska kolla upp det...

Ska kolla upp det...

Jag kan svara på en gång att det INTE hjälper på de med längre päls. Har provat på mina vita herdar och det fungerade inte då stenarna fastnar i pälsen så halsbandet inte kan röra sig fritt som det ska.
Har däremot hört att det fungerar utmärkt på korthår.

Bada dem i grumme alltså?
Har aldrig hört talas om men det kan ju vara värt ett försök :)

Har svårt att tro att vanlig såpa skulle hjälpa mot fästingar, för i så fall skulle det nog vara mer utbrett i hundfolks mun.

Akta för att använda såpa till långhårig hund - främst päls som inte fäller, för då lär dom tova igen. vet dom som provat.

Tyvärr finns än så länge inget mer effektivt än att luskamma hunden i stort sett efter varje utevistelse och gå igenom hunden noga på jakt efter fästingar.

Vissa pälstyper drar inte till sig fästingar (kort stickig päls t ex), så min stora hund slipper dom helt under fällning då pälsen blir stickigare (hon badas varje vecka under fällningen, så kan inte köra fästingmedel då). Övrig tid är det Exspot på henne som gäller. Den lille har Frontline, då hon är fästingmagnet och jag kör hellre beprövat gift än får fästingsjukdomar på djuren.

Man får väga för och nackdelar mot varandra och fundera på om obeprövade och kanske värdelösa saker är värt jämte att få fästingsjukdom på hunden som kanske aldrig går att bota. Alternativt verkligen luskamma hunden efter varje promenad.

Jag vill inte ha något kemikaliskt fästingmedel till mina hundar men fick tips att använda grumme, hjälper att hålla de små otygen borta från hunden.

Någon som prövat? Fler tips på icke kemikaliska sätt att hålla fästingar borta?

Jag har kokat mitt eget fästingmedel nu i tio år! det funkar utmärkt. Har en rejält långhårig hund, en mellan och en korthårig.

Jag tar en kryddpåse rosmarin och en påse timjan i en liter med vatten, kokar upp det och låter det sedan stå och dra i flera timmar eller över natten. Lägger till några matskedar vinäger och några matskedar citron. Häller på sprayflaska och förvarar den vid dörren för enkel åtkomst.

Sprayar mina hundar en gång i veckan, oftare vid bad. Brukar hitta två eller tre fästingar sammanlagt varje sommar, och det tycker jag tyder på ett bra fästingmedel.

WoW:)
Får man fråga vilken del av landet du bor?

Det ska väl inte vara ett 100-procentigt skydd med grumme men hålla det värsta borta.

Tycker alltid det är lite intressant att se sådana här trådar, för många verkar bergfast tro att framställt kemiskt= farligt och från naturen = ofarligt. Med tanke på hur väldigt många ämnen från naturen som inte alls är ofarliga, och hur många kemiska som faktiskt är det, undrar jag lite hur man tänker? :)

I övrigt håller jag med Russinbulle. Kör Frontline på mina eftersom jag bor i väldigt fästingtätt område och det är mkt vanligt med borrelia här utöver det.

Nej så är det nog inte alltid. Men att grumme är ofarligt kan jag inte tänka mig annat:)

WoW:)
Får man fråga vilken del av landet du bor?

Väst-Sverige. Bor visserligen i en stad, men vistas i skogen och nere vid sjön flera gånger i veckan. Vet inte om fästingar är värre ute på det "riktiga" landet, landsbygden.

Tycker alltid det är lite intressant att se sådana här trådar, för många verkar bergfast tro att framställt kemiskt= farligt och från naturen = ofarligt. Med tanke på hur väldigt många ämnen från naturen som inte alls är ofarliga, och hur många kemiska som faktiskt är det, undrar jag lite hur man tänker? :)

I övrigt håller jag med Russinbulle. Kör Frontline på mina eftersom jag bor i väldigt fästingtätt område och det är mkt vanligt med borrelia här utöver det.

Och då undrar jag om rosmarin, timjan, vinäger och citron... det är väl inget gift?! :confused:

Frontline är visserligen ganska milt men ALDRIG att jag sätter på någon av mina hundar! :devil:

Provade den blandningen halvsommar för några år sedan och det var en sommar då hundarna fick massor med fästingar, så det fungerar inte i mitt område i alla fall.

Det är absolut inte så att naturligt=ofarligt, den fällan ska man inte trampa i. Men det är ganska uppenbart att TS vill ha något som är OFARLIGT för sina hundar (och ev människor), kemikalier eller ej.

Dessutom används många kemikalier i vårt samhälle som inte ens är bevisade om de är farliga eller inte, eller vad som händer när de blandas med alla andra kemikalier som vi utsätts för.

Ok, tror jag ska prova din "dekokt" Tack för tipset:)

Ok, tror jag ska prova din "dekokt" Tack för tipset:)

Jag har använt dekokten och något hjälper den, men endast som komplement.

Litet OT.
Att välja mellan fästingmedel är som att att välja mellan pest och kolera.
Själv gör jag allt (=om det tåls kemikaliebaserat medel) för att slippa de fästingburna sjukdomarna som kan ge än värre besvär.

Det kan ju inte bara vara mina tre hundar det funkar på? :O

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
IT & mobiler Hjälp, please. Jag håller på med ett litet, väldigt simpelt projekt i iMovie och ska nu lägga till musik. Jag skaffade konto på...
Svar
2
· Visningar
266
Senast: KesoNeso
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 547
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka