Om man vill skydda sig mot fästingar utan kemikalier

Sv: Om man vill skydda sig mot fästingar utan kemikalier

Och då undrar jag om rosmarin, timjan, vinäger och citron... det är väl inget gift?! :confused:

Frontline är visserligen ganska milt men ALDRIG att jag sätter på någon av mina hundar! :devil:

Jag skrev inte till dig utan rent generellt när jag skrev om "naturligt" och kemiskt. Jag frågade om varför man generellt verkar anse att naturliga grejjer är ofarliga när de veterligen inte alltid är det. De är dessutom sällan testade. Och du får gärna berätta allt hemskt du vet om frontline eftersom du tycker det är värt en djävulssmiley och verkar antyda att du minsann vet bättre än alla de som använder det och själv har ngt mycket mycket bättre/föredrar fästingsjukdomar?

Irmelinis: TS skrev ju faktiskt att hon inte ville ha "Kemikaliskt" för att vara exakt. Så det var det jag frågade om. Att hon vill ha ngt ofarligt är väl knappast unikt- det vill vi väl alla- men hon skrev just om kemikalier. Om jag ska bemöta folks inlägg på forum måste jag ju få svara på det de skriver, right? Och det var bara en fråga.

Dessutom används många kemikalier i vårt samhälle som inte ens är bevisade om de är farliga eller inte, eller vad som händer när de blandas med alla andra kemikalier som vi utsätts för.

Nu får du nog precisera dig. Menar du som med läkemedel, fästingmedel etc? För de testas ju som slutprodukter. För att vända på det så är knappast alla sammankokningar av naturläkemedel testade alls. Varför ska bara kemikalier testas men inte det som finns i naturen? Om det har en effekt på djur bör de ju vara potenta på något sätt iaf? Vill inte tjafsa så du förstår mig rätt, jag tycker bara diskussionen är intressant :)

Nu får du nog precisera dig. Menar du som med läkemedel, fästingmedel etc? För de testas ju som slutprodukter. För att vända på det så är knappast alla sammankokningar av naturläkemedel testade alls. Varför ska bara kemikalier testas men inte det som finns i naturen? Om det har en effekt på djur bör de ju vara potenta på något sätt iaf? Vill inte tjafsa så du förstår mig rätt, jag tycker bara diskussionen är intressant :)

Absolut intressant diskussion :)

Jag tycker både kemikalier och det som finns i naturen ska testas ordentligt. Det mesta som är ofarligt för människor är ju ofarligt för djur också (med några undantag för saker man äter).
Om det däremot hade varit något som jag skulle ge hunden att äta, skulle jag vara mer försiktig och kontrollera ingredienserna noga, men nu handlar det om spray på pälsen. Då räcker det med "bevis" från vänner och bekanta att det har fungerat utan biverkningar på deras hundar i flera decennier.

Jag menar att man inte testar t.ex de kemikalier i fästingmedel tillsammans med de kemikalier hunden får i sig genom möbler, plast, mat, utsläpp osv
Och man testar ju inte heller hur flamskyddsmedel (i leksaker, möbler osv) reagerar i kroppen med de kemikalier man får i sig från andra saker.

Även om varje kemikalie är testad för sig, och testad ihop med de ämnen som finns i medicinen/medlet, så har vi ju (och våra djur) ett hundratals andra giftiga kemikalier och metaller i kroppen redan, vem vet vilken skada det kan göra när allt blandas..

Även om varje kemikalie är testad för sig, och testad ihop med de ämnen som finns i medicinen/medlet, så har vi ju (och våra djur) ett hundratals andra giftiga kemikalier och metaller i kroppen redan, vem vet vilken skada det kan göra när allt blandas..

Det går att anmäla biverkningar till de som tillverkar medlen (det är väl dit man anmäler det?) Hur som helst går det på bipacksedlar och på fass, att läsa vilka biverkningar man råkat ut för och hur vanligt det är. Så ja, man vet.

Dessutom, med tanke på hur enormt många som använder olika gifter (frontline, scalibor osv) för att få bort fästingarna, borde man inte höra massivt motstånd mot dessa medel om det var så att det brukar vara farligt?

Jag tycker att det verkar vara vanligast att de som är emot gifterna och säger att de är farliga, är de som själva inte testat att använda det på sina djur. Jag själv har varit sådan, och körde på bärnstenshalsband osv. De fick bara någon enstaka fästing. Sedan har jag sett flera hundar som råkat ut för fästingsjukdomar, min unga kanske hade borrelia förra sommaren (vilket var jäävligt obehagligt, minst sagt) och hur som helst har jag kommit på att alla dessa gifter är bättre än att hunden råkar ut för någon fästingsjukdom.

Man får väga det ena mot det andra. Är en fästingsjukdom bättre än giftet, ja låt den gå utan gift då, men jag är väldigt(!) skeptisk till att det är så, om man inte råkar ha en hund som är överkänslig mot de olika preparaten och inte klarar av att ha dem på sig.

Jag har inte någonstans sagt att jag VET att dessa kemikaliska fästingmedel är farliga och därför inte vill använda dem. Men jag är osäker på dem. Jag säger aldrig till andra att inte använda de medel som finns på Apoteket, det är helt upp till var och en. Det enda jag förmedlar är min och mina bekantas erfarenhet av det fästingmedel som jag använder, och som för mig känns bättre för både djur och människor än de gifter som finns i Apotekets medel. Sedan är det upp till var och en att avgöra hur de vill göra :)

Två-tre fästingar om året sammanlagt på tre hundar är ingenting, och resultatet med Scalibor eller exspot är knappast bättre än så, jag har inte hört någon som använder dessa preparat som säger att de funkar till 100%.

Självklart tycker jag inte att fästingsjukdomar är bättre än giftet i preparaten, men mitt sätt att skydda mina hundar fungerar ju uppenbarligen lika bra, så varför byta.. Om man använder de andra medlen så rekommenderas ingen hud-mot-hud kontakt med hunden, t.ex sova tillsammans i sängen för att giftet kan vara farligt för människor. Det är inget alternativ för mig och mina barn att riskera detta.

Red_Chili: Menar du att de som tillverkar t.ex Scalibor vet hur dessa ämnen reagerar med de kemikalier vi och våra djur redan har i kroppen? Alla har ju olika, och olika mängd beroende på vad de blivit utsatta för, och är olika känsliga.

Exakt jag vill skydda mina barn också, vill inte att dom ska ha närkontakt med giftet. Med gift kan det komma biverkningar av alla de slag, de vill jag undvika.

Till alla, ni som förespråkar kemikalier, gör det någon annanstans;) skriv gärna här om icke kemikaliska medel:)

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
IT & mobiler Hjälp, please. Jag håller på med ett litet, väldigt simpelt projekt i iMovie och ska nu lägga till musik. Jag skaffade konto på...
Svar
2
· Visningar
266
Senast: KesoNeso
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 547
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka