om man måste välja, till IR-ponny

ellabellabus

Trådstartare
Vilket är minst dåligt att ge till en insulinresistent ponny - havre eller lusernpellets som innehåller melass?

Jag ger min ponny lite krubbskrammel (ca 2-2½ dl) när hon kommer in från hagen. Har hittills gett melassfria lusernpelelts och det har funkat bra, men just nu har jag bara möjlighet att välja mellan att ge havre eller lusern med melass, därav min fråga.

Och NEJ! jag vill inte ha tips om andra lämpliga foder, det är inget alternativ just nu oavsett hur bra dessa är!! Utan jag vill BARA veta vilket som är minst skadligt av de två nämnda, eller om det helt enkelt är hugget som stucket...

Sv: om man måste välja, till IR-ponny

Jag vet inte vilket som är att föredra framför det andra, men i moína öron låter det som dåliga alernativ båda två.
Hade det varit min häst så hade jag låtit bli att ge krubbskrammel om bara kunnat välja mellan dessa två alternativ. Skulle inte vågat ta den risken!
Och skulle jag nödvändigtvis varit tvungen så hade jag inte gett så mycket som 2-2,5 dl utan bara lite lite...

kan inte mineralerna räcka som krubbskrammel, om du nu inte har ett mineralblock. många hästar tycker att mineralpelletserna är goda och kan vara mkt nöjd med dessa endast utan havre eller lucern.

Krubbskrammel är nödvändigt för att få ponnyerna att vilja gå in och stanna där de ska vara. Jag har flera ponnyer tillsammans i stor box och de behöver ha en skvätt var i krubborna för att det ska funka vid insläpp.
Ponnyn det handlar om finns mer info om i tidigare trådar jag har skapat (går att hitta via min profil). Hon är fortfarande lite tunn, om än närmare normalhull än mager, och har inga fettdepåer alls just nu.

Och nej, det räcker inte med mineraler. Dels har jag inte pelletterade mineraler utan granulat och dels är det både "för liten mängd" och för ointressant för ponnyerna för att funka så som jag vill ha det.
Jag har just nu havre och melasserad lusernpellets hemma, har inte möjlighet att skaffa den melassfria (som jag brukar använda) för stunden av olika skäl. Och det handlar om en begränsad tid!
Jag VET att inget av det är idealiskt, men min fråga är vilket av dem som är minst dåligt att ge. Vilken av dem innehåller minst mängd av kolhydrater? Detta är det enda jag vill ha svar på.

Ärligt talat, att ge stärkelse och socker till en IR häst är verkligen verkligen inte bra.
Har du ingen som helst möjlighet att skaffa annat? Eller ge vanligt grovfoder?

Om du tvunget ska ge något av det så ge så lite som möjligt (då menar jag pyttelite!) och överväg att se över era rutiner och hantering så ni kan få in hästarna utan krubbskrammel.

Ärligt talat, att ge stärkelse och socker till en IR häst är verkligen verkligen inte bra.
Men snälla LÄS!
JAG VET DET!
Har du ingen som helst möjlighet att skaffa annat? Eller ge vanligt grovfoder?
Nej, jag har FÖR STUNDEN inte möjlighet att skaffa något annat. De får SJÄLVKLART vanligt grovfoder också!
Om du tvunget ska ge något av det så ge så lite som möjligt (då menar jag pyttelite!) och överväg att se över era rutiner och hantering så ni kan få in hästarna utan krubbskrammel.
För mig är 2 dl pyttelite.
Och med hästar som trivs bäst utomhus behövs en liten "morot" för att de ska vilja gå in på kvällarna
.
I övrigt betackar jag mig för kommentarer om min hästhantering, du vet inget om hur det ser ut i övrigt och det var absolut inte det jag frågade om.

Lugn och fin. Jag menar inte att hänga dig, jag försöker bara förstå hur du resonerar.

Jag har också en insulinresistent, hypotyroid, lättfödd häst, så jag vet precis hur svårt det är att ha en sådan.
Det är förkastligt att ge spannmål eller melasserat foder till en IR häst. Jag kan ärligt talat inte se anledningen till varför man vill göra det överhuvudtaget, med tanke på att det är potentiellt skadligt för en IR häst. 2 dl kan vara för mycket. Kanske inte en gång, eller två. Men i det långa loppet...

Du kan inte ge grovfoder i krubban för att få in hästen?

nej, grovfoder är inget som lockar dem att gå in

jag har aldrig påstått att jag "vill" ge saker som inte är bra, men för stunden kan jag inte välja och vill därför göra det minst skadliga valet. Comprende?

Det är just det jag inte förstår, hur du måste ge ett potentiellt skadligt foder till en sjuk häst.
Det är därför jag säger att du kanske bör överväga helt andra lösningar som inte kräver socker och stärkelse.

Men visst visst, vill du tvunget ge pest eller kolera så är det skit samma. Försök bara hålla det så lågt som möjligt.

Måste hålla med dig, känns dumt att chansa. Visst det kanske går bra med 2 dl melasserat lusern eller havre, men tänk om det är just det som ska till för att tippa hästen över i fång?

Varför kan du inte bara köpa det du brukar ge dom?? :confused:

Eller ge en ännu mindre mängd. Typ en näve.

Nej jag skulle inte välja något av alternativen, utan hittat ett bättre foder eller annat sätt att ta in hästarna på. Dom måste väl gå att leda?

*KL*

Inte heller jag förstår riktigt varför du måste ge just havre eller melassad lucern, men jag skulle om jag hade en pistol mot huvudet och var tvungen att välja valt lucernet.

Men 2.5 dl lucern är å andra sidan rätt mkt i vikt sett, medan 2½ dl havre är mindre.

Men, jag hade valt lucernet. Teoretiskt. Men en NÄVE lucern, eller 1 dl uppblött då för jag antar du ger det uppblött. 2.5 dl är tyvärr inte liten mängd när det gäller lucern.

Men, jag hade i väntan på att köpa annat foder valt att lösa insläppen på annat vis än ge en halv liter olämpligt foder.

Det finns inte betfor i stallet? I så fall har du med lite jobb ett tryggt foder där ju. Laka ur sockret bara?

Jag brukar skölja lucernen för att få bort melass, tar bort en del av sockret i fodret också. Låt ligga i rikligt med vatten som du sedan silar av innan du fodrar.

Jag ger min ponny lite lucern på kvällen och brukar då lägga fodret i blöt på morgonen.

piggy

*kl*

Om man inte får in hästarna utan krubbskrammel så kan de lika gärna gå ute för då är de inte så intresserade. Och dessutom hur ska hästarna veta att det ligger nått i krubban.

*kl*

Om man inte får in hästarna utan krubbskrammel så kan de lika gärna gå ute för då är de inte så intresserade. Och dessutom hur ska hästarna veta att det ligger nått i krubban.

Det kan ju vara så att man har valt att ha IRponnyn i hagen där den inte bör gå dygnet om.

Våra hästar får alltid ngt i krubban när de kommer in. Det har de fått de senaste 17 åren och de har nog lärt sig det.

Det kan ju vara så att man har valt att ha IRponnyn i hagen där den inte bör gå dygnet om.

Våra hästar får alltid ngt i krubban när de kommer in. Det har de fått de senaste 17 åren och de har nog lärt sig det.

Och ligger det inte där eller det dröjer nån minut så får man onda ögat :cool:. Har du glömt nåt , eller :D

Och ligger det inte där eller det dröjer nån minut så får man onda ögat :cool:. Har du glömt nåt , eller :D

Om det bara var så

Om jag glömmer maten (vilket händer ibland :angel:) så går de ut igen och in i varandras boxar och........ kaoset är fullständigt, fast de är bara fyra st.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 778
Senast: Soffan74
·
Hästvård Hur "rädd" behöver jag vara för sockret som finns i lusern, när jag ger det till en insulinresistent häst som haft fång? Min IR-häst...
Svar
10
· Visningar
2 241
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag har när jag köpt hö till min insulinresistenta häst, fokuserat på mängden socker och aldrig reflekterat över att mängden protein...
Svar
13
· Visningar
2 121
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.