Om man har hög järnhalt i vattnet

mysko

Trådstartare
börjar det att :eek: skrammla i deras mage då??

Skojar,,
Är det bra för hästar att dricka vatten med hög järnhalt??
Isf vad händer?

Enligt labbtest är det drickbart men brunfärgat & lite grumligt på sommaren pga värmen. spolar jag länge så blir vattnet klart med endast en skiftning av brunt..
Än så länge har jag inte märkt något med hästarna men är det bra på lång sikt.

Har frågat miljökontoret som har testat vattnet men de kan inte svara och kan inte ni heller får jag väl ringa Vet. men tänkte att någon här kanske vet :D

Tacksam mysko :D
 
De tåler massor av träning :-)Mina ha enormt hög järnhalt i sitt vatten och de mår kanon, tåler relativt hård träning vilket jag tror beror dels på järnet.
 
på sommrarna har vi det lika dant. vi har hästarna i stugan 4 månaders om år och där har vi vatten från en egen källa, och det har gjort så att det är mkt järn i det å är brun/gult till färgen, jvi har använt det här vattnet till våra hästar sen vi började å aldrig haft några problem pga. vattnet
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 296
Senast: Castellini
·
Samhälle Detta är en liten fundering som växt fram, med tanke på hur torrt det börjar bli i skog och mark och inget regn i sikte. Det jag...
2
Svar
38
· Visningar
3 907
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Vi har satt in filter och fått gjort nytt vattenprov. Vattnet smakar "normalt" och ser helt normalt ut. Vattenprovet visar värden som...
Svar
16
· Visningar
1 248
Senast: VLMF
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 783
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp