Om man är född med två livmödrar...

Isituss

Trådstartare
… och är gravid med två barn, alltså ett barn i vardera livmoder, bär man då på tvillingar? Denna fråga har jag nu gått och funderat på i flera dagar efter att ha sett ett avsnitt Grey’s Anatomy. I det avsnittet så var mamman gravid med två barn, ett i vardera livmoder och utöver detta så hade barnen dessutom olika fäder samt olika beräkningsdatum. Är dessa barn tvillingar då? De föds alltså på olika dagar, har olika pappor, ligger i olika livmödrar MEN de ligger i magen samtidigt.

Och nej, jag antar att detta INTE är biologiskt möjligt:p

Sv: Om man är född med två livmödrar...

Blev lätt nyfiken nu om det är just biologiskt möjligt. För säkert 10-15 år sen läste jag nån lös artikel om någon kvinna som va "dubbelgravid" och fick barn med några månaders mellanrum. Men sanningen i artikeln tog jag aldrig reda på.....

Rent genetiskt sett borde de väl vara som vilka vanliga syskon som helst? så nej skulle jag säga, de är inte tvillingar.

De är ju egentligen inte mer tvillingar än embryon som befruktats samtidigt men som planterats in i mamman vid olika tillfällen.

Tvåäggstvillingar är ju som vilka syskon som helst egentligen bara det att mamman bar dem samtidigt

kl

Jag funderar på hur det fungerar med kroppen om dom dessutom ska födas på olika datum, tex med ett par månaders mellanrum?

Det händer väl en hel del i kroppen när det är dags för förlossning, tänkte på hur det påverkar barnet som inte ska födas än.

Vad jag vet så kan inte barnet andas under en sammandragning under förlossningen, det borde kanske påverka barnet i magen?

Men i så fall borde de väl göra ett kejsarsnitt för det barn som ska födas först, om det går att bedöva utan att skada det yngre fostret? För som du säger händer det ju en hel del i kroppen vid en vaginal förlossning, så då borde ett snitt vara snällare mot fostret som ska vara kvar? Eller påverkar det för mycket att opereras också tro?

Vad jag vet så kan inte barnet andas under en sammandragning under förlossningen, det borde kanske påverka barnet i magen?

Barn i magen andas inte, de får syre via navelsträngen, sålänge moderkakan inte lossnat eller navelsträngen blivit klämd :)

*kl
Alltså, när man blir gravid gör hormonerna att ägglossning inte påbörjas igen, alltså blir det inga nya ägg redo att befruktas medan man är gravid. Dock, iom att graviditet ska kunna ske när som helst i menstruationscykeln så KANSKE det är möjligt att man hinner få en andra ägglossning (utan att mensen hunnit komma) medan man redan är gravid med ett första befruktat ägg. Men då pratar vi enstaka veckor i skillnad i gestationsålder (1-3?), och startar förlossningen av ena barnet borde det andra ramla med ut av bara farten, iom alla hormoner och övriga signalsubstanser som cirkulerar under en förlossning.
Summa: Två foster med flera månaders åldersskillnad vore extrem otroligt, då är det något allvarligt fel på mammans hormonsystem, vilket i sig borde innebära att graviditet är en omöjlighet.
(Ok, gyn är inte precis min specialtet, men jag gick ju ändå kursen för.... evigheter sen :D )

Ja det stämmer ju:p

Men ändå stryps tillförseln av syre under förlossningen, osäkert om det påverkar barn nr 2 eller inte.

Ja det stämmer ju:p

Men ändå stryps tillförseln av syre under förlossningen, osäkert om det påverkar barn nr 2 eller inte.

Jo, och det är ju för att livmodern drar ihop sig, navelsträngen kan hamna i kläm, och moderkakan kan börja lossna.
Om nu detta var möjligt, och vi som topicrubriken säger har två barn i två olika livmödrar (eh? mysko ändelse där :D), så drar ju ena livmodern ihop sig för att föda ut första barnet, syrgastillförseln till barn två bör då inte påverkas av den anledningen iaf. Barn två borde påverkas i samma grad som tvilling två vid vilken annan förlossning som helst, dvs göra sig redo att bli född ut i världen pga de hormoner som cirkulerar från barn och livmoder ett.
Spännande ämne att resonera kring :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 774
Senast: Snö
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: ako
·
Gravid - 1år Jag och min man har försökt få barn i ungefär två år, efter en "hoppsan-graviditet" som slutade i missed abortion och akut skrapning...
Svar
3
· Visningar
2 306
Senast: Tora
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 063
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka