Om lite av varje ang foder..Vill ha åsikter,kunskaper,tips mm.

M

mirjada

Nu vill jag ha bukefalisternas kunskaper, åsikter, tankar och tips igenn...
Jag håller på med min hemsida om foder(har hållt på i ca 6 månader nu). Och just nu skriver jag foderlära.
Så jag vill veta vad du tycker...
Vad är för och nackdelarna med hel och krossad havre? Jag vet att det dammar mer med krossad och att näringsinnehållet sjunker ganska snabbt efter krossningen. Men vad tycker du är för och nackdelar?
Hur lång är hållbarheten på hel havre?

Vilka foder bör finnas med?
Jag har korn , havre, betfor, melass, majs, vete, vetekli, hö, silage, lusern och halm...
Är det nått som saknas?

Vad har du för erfarenheter av betfor/melass?
Varför ger du det ena eller det andra och vad tycker du är för och nackdelar?

Är det någon som har koll på foderlagen?
Jag har bara hittat väldigt lite om hästfoder och tillskott till hästar. Jag skulle vilja ha en lite mera kortfattad variant och bara om det som gäller för hästar. Det jag har hittat gäller alla husdjur så det var dö mycket att läsa igenom och mycket om "se paragraf 9" eller liknande text så man blev väldigt snurrig....
Så om någon hittar det eller vet var jag kan hitta det så skulle jag bli jätte glad om ni delade med er av informationen.

När du hittat ett nytt foder...
Vad vill du lätt kunna få fram för information om detta foder?
 
Vad är för och nackdelarna med hel och krossad havre? Jag vet att det dammar mer med krossad och att näringsinnehållet sjunker ganska snabbt efter krossningen. Men vad tycker du är för och nackdelar?
Hur lång är hållbarheten på hel havre?

Rätt förvarad är hållbarheten på hel havre i princip obegränsad.

Fördelen med krossad är att det fär t ex unga eller gamla individer harn lättare att tugga den, det är inte alltid de lyckas tugga sönder havrekärnan ordentligt annars och mycket går rakt igenom. Man kan komma runt det genom att stöpa eller blöta helhavren.

Jag fodrar normalt med helhavre, men har gett krosshavre i snart ett år nu, för fölis skull. Annars finns det eg inga fördelar med krosshavre, det är det där med tuggandet bara.

Vilka foder bör finnas med?
Jag har korn , havre, betfor, melass, majs, vete, vetekli, hö, silage, lusern och halm...
Är det nått som saknas?

ja, den djungel av kraftfoder som finns. De flesta har en foderstat där det finns specifikt kraftfoder från någon tillverkare med, och inte enbart en havre baserad på spannmål, betfor och veterkli te x. Så du har hela Kraffts, Fibergis, Hippos, Mustangs etc etc sortiment med. Nu beror det ju lite på vad du är ute efter med sidan, men..

Dessutom, den uppsjö av mineraler som finns..

Vad har du för erfarenheter av betfor/melass?
Varför ger du det ena eller det andra och vad tycker du är för och nackdelar?

Jag ger betfor av två anledningar. Dels för att kunna blanda pulvertillskott, mineraler etc i, och dels för att det ger lite extra vätska. Och så tycker hästarna om det.
Enda nackdelen är ju behovet av blötläggning, jag föredrar eg foder man bara kan skopa upp ur tunnan och ge.
Melass är för klibbigt för jag ska vilja hålla på med det.


När du hittat ett nytt foder...
Vad vill du lätt kunna få fram för information om detta foder?

Näringsvärde/analysgranti med korrekta måttenheter angivna och ALL information. Innehållsförteckning, pris och nummer till närmsta återförsäljare.

Ang foderlagen så är den densamma för hästar som för 'husdjur'
 
Jag kan berätta att jag samarbetar med bla Dynavena, fibergi, hippo foder,mustang foder,krafft,Bailys, Dodsom & Horrell och även andra foder tillverkare för att få ihop den här sidan.
Analyser på fodrena kommer att finnas och så har jag tänkt att även ha en liten text ruta sär man kan få lite mer info.
Jag har med även kompletterings foder och mineraler, även nått vitamin tillskott har kommit med. Just nu är det typ 17 tillverkare och över 150 artiklar.
Jag har tagit med havre korn mm för att jag tänkte lägga upp "riktvärdena" röd dessa. Och färdigfodrena kommer att finnas under en egen "flik".

Är det något annat som borde finnas med?
 
Jag kan berätta att jag samarbetar med bla Dynavena, fibergi, hippo foder,mustang foder,krafft,Bailys, Dodsom & Horrell och även andra foder tillverkare för att få ihop den här sidan.
Analyser på fodrena kommer att finnas och så har jag tänkt att även ha en liten text ruta sär man kan få lite mer info.
Jag har med även kompletterings foder och mineraler, även nått vitamin tillskott har kommit med. Just nu är det typ 17 tillverkare och över 150 artiklar.
Jag har tagit med havre korn mm för att jag tänkte lägga upp "riktvärdena" för dessa. Och färdigfodrena kommer att finnas under en egen "flik".

Är det något annat som borde finnas med?

Syftet med sidan...
Ja, det är att informera!
Jag har även mycket kontakt med SLU, så nästan all info på sidan kommer att vara kollad av dom.
Jag hoppas att alla kommer att kunna ha användning av den, både dom som hållt på länge med foder men även "nybörjaren" ska kunna få mer än bara bas informationen om foder.
Jag försöker att hålla all information så lätt förstådd och lätt läst som möjligt utan att det ska bli för "amatörig" men jag vill inte ha den för "vetenskaplig" för då blir den bara tung att läsa.
 
Du försöker med andra ord gör en variant av Foderkammarsidan som Nina här gjort?

Då verkar du väl vara på rätt spår, men du får svårt att nå ut till de som hållit på länge med foder ror jag. *baskunskapen' sitter ju där, så det är isf nya rön du lär uppdatera med flitigt för att locka dit dem, och de bör vara just vetenskapliga =)

Men du får hojta när sidan är klar. Jag har iofs mitt eget program och kollar sällan annat än fodertillverkares hemsidor i jakt på analysgraantier, men kan du samla alla på en sida så är ju det bra. Men då lär det vara just *alla*..

Men du verkar ju ha en bra grundtanke och ide så fortsätt på den du! :)
 
För att göra en hemsida om foder så har du missat rejält när det gäller krosshavre! Näringen försvinner inte! Det är den hygieniska kvaliteten som blir sämre.

Krossad havre till föl och hästar med dåliga tänder, övriga ska klara av att tugga sitt foder. Havre som kommer ut med bajset är mest tomma skal, och dessutom en mkt liten del av den havre man ger. Läge att få hästen att tugga sin mat lugnare kanske!
 
För att göra en hemsida om foder så har du missat rejält när det gäller krosshavre! Näringen försvinner inte! Det är den hygieniska kvaliteten som blir sämre.

:eek: Va??? Det har ju förespråkats här på forumet att man måste konsumera krossat foder (havre/korn) inom en eller ett par veckor för att näringen försvinner/minskar annars. Så du menar att det är missförstått så att det är hygienen som gör att fodret måste konsumeras fort efter kross??? *nyfiken och förvirrad*
I så fall har det ju farits m "osanningar" här en längre tid...eller så är jag världrekordhållare i missförstånd. :D

//Alice
 
Har du missat att det står att det är den hygieniska kvaliteten som försämras? Står det nåt annat är vi ett gäng som brukar gå in och förklara...
 
Då måste jag läst fel, eftersom jag vet att det är flera här inne som sitter inne med mycket stor kunskap om foder. :love: Du till exempel! :bow:

//Alice
 

Liknande trådar

G
Foder & Strö Vi fodrar våra hästar nu med endast hö och havre samt salt och vitlökspulver. Men jag vet att det behövs mer nu just. Min häst har...
2
Svar
28
· Visningar
2 805
Senast: em-pirre
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 191
Foder & Strö Jag har en kär vän som är något av en självutnämnd hästexpert, so far so good, vem är inte det då och då om vi ska vara ärliga. Hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 329
Senast: bigganl
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 273
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • att få vad man betalar för
  • Jourhavande präst
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp