Om jag vill få upp hullet....

J

janta

och jag ger henne fri tillgång på hö + lusern för att balansera upp kvoten så hamnar jag på MJ långt över 100. Är det ok? Jag vill ju att hon ska få äta så mkt hö som möjligt. Är det skadligt på nåt sätt att hamna så högt? Ska jag istället höja kvoten för att få upp hullet? :confused:
 
BEHÖVER hästen lngt över 100 MJ så ska den ha det. Blir hästen fet så ska den inte ha så mycket MJ.

Du vill öka hullet, och då ökar du MJ:n. Sen ser du vilken nivå hon är i lagom hull på, där stannar du. Proteinet kontrollerar du via kvoten.

En DEL hästar behöver dock en kvot på 6.5 - 7 för att vara riktigt fina i hullet.

Min valack står på 70 - 75 MJ och en kvot på 7. Arab, maxad D, 400 kg. Omjag har kvoten på sex så är han inte i dåligt hull, men inte lika fin, och jag behöver mer MJ för att få honom i lika fint hull.

Men det tar lite experimenterande i början för att hitta rätt nivå. Och det finns många hästar som behöver 120 MJ för att hålla hullet och de ska då ha 120 MJ, medan min valack t ex skulle RULLA fram med så mkt MJ, och han ska då INTE ha det.
 
:bow:
Tack för att ni orkar med mina funderingar. Jag ska se att jag får upp henne i vikt å kolla vart jag hamnar på för MJ.
Hur snabbt brukar man se att det ändrar alls så man vet om man behöver höja ytterligare? Hela vintern går åt att få en bra foderstat till dem...
 
Just därför det är så bra att man har koll på vad man ger (dvs räknar). Ett år kan det bli lite pusslande fram och tillbaka, men när man hittat rätt balans och mängd MJ hästen behöver så är det ju lugnt i fortsättningen!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
533
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 147
Senast: Marvin
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 145
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp