Om jag skulle förlama en människa för livet.

mariajonsson

Trådstartare
Det hela började med att min granne ringde och frågade om jag kunde köra häst och vagn på hembygdsdagen i vårt samhälle. Inga problem, jag har världens tryggaste körhäst som har sett allt så jag tog på mig uppgiften.
Nu sitter jag här och funderar på hur det riktigt förhåller sig om någon skulle bli allvarligt skadad. Jag har med hjälmar till de som ska åka, under förutsättning då att dom inte har storlek bauta på huvudet eller liten bäbis.
Kanske det är någon som vägrar ha hjälm.

Om nu det värsta skulle hända, att hästen blir riktigt skrämd av någonting och hela ekipaget ränner i väg och går i kull och någon skulle bli riktigt svårt skadad. Blir jag ersättningsskyldig då, eller åker man på "egen risk"?
Jag är privatperson och gör detta på min fritid, men vi kommer ta en tjuga per person för åkturen

Sv: Om jag skulle förlama en människa för livet.

Det är i morgon som vi ska köra, så det skulle vara skönt att få lite info om vad jag har givit mig in på.

ingen som har några tankar eller tips på vad jag ska tänka på?

Eftersom ni tar betalt så kan jag sätta rätt mycket på att det kommer att handla om verksamhet i någon form. Utan ansvarsförsäkring hade inte jag (personligen) gjort det.

Vi burkar ju frekvent ha ponnyridning på olika evenemang och där tar vi ju också betalt. Då måste det ju vara lika illa.

Beror ju på vilka "vi" är. Finns det en förening bakom som har försäkringsskydd?

Du har även ansvar gentemot övrigt folk och egendom, inte bara för dom som åker med.

Skillnad på att köra för skojs skull och att ta betalt. Kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller!

LIA

En ansvarsförsäkring är väldigt bra att ha. Jag hade inte deltagit i ponnyridning eller körning utan en försäkring.

Du är själv persoligt ansvarig om det händer något med delatgarna.
Samma om om du har turridning och det inte finns någon försäkring för deltagrna så är den som håller i den turen personligt ansvaring.
Det kan bli väldigt dyrt om det vill sig illa.

Kolla om den som arrangerar har någon form av ansvarsförsäkring - alternativt teckna en själv!

Ska jag vara krass utifrån vad som skrivits här verkar det vara den vanliga visan med en olönsam svartverksamhet utan försäkringar. Men det kan ju vara en feltolkning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka