Öm i pälsen???

I

isglass

Hej!
just nu har min häst har väldigt ont i pälsen... hon tycker inte om att bli borstad och inte heller få på sig täcken. jag tror att det beror på att hon har vinterpäls och börjar fälla lite.

Är det någon som vet nåt man kan ge till sin häst förutom B-vitamin? tycker så synd om min häst att gå och ha ont i pälsen :cry: !

Är det någon som har liknande erfarenhet?? något annat som fungerar än fodertillskott.. klippa kanske?? :confused:

Sv: Öm i pälsen???

Hon har inga skållor i pälsen?
det orskar mkt smärta.

Nu är det inte pälsen hästen har ont i, däremot kan de bli väldigt hudömma i samband med fällning. Klippa hästen är faktiskt ingen bra ide, du kan göra den en stor otjänst om pållen dessutom drabbas av hårsäcks inflammation också. B-vitamin är det bästa att ge extra av vid dessa tillfällen, många hästar får hjälp av de och blir även mindre hudömma.

är skållor typ små skorpor som trillar bort... om du menade det så har hon inga såna :)

ja, hon är öm på vintern.. väldigt väldigt ont i huden. sommaren så är hon helt ok... jag undersökte en gång extra igår om hon hade såna där skorpor, men det har hon inte.

B-vitamin tycker jag fungerar lite... men vill ha större effekt :) kanske finns vissa bättre B-vitamin märken??

jag ska kolla upp magnesium... tack tack. :)

fast om hon skulle ha såna skållor... vad ska man göra då??

Hon kanske har det fast att de inte ramlar bort än.. vad vet jag :confused: lika bra att kanske göra nåtåt det med i fall att

Har samma problem. Hästen blir väldigt håröm om vintrarna när pälsen är lång. Det är bara att acceptera, lägga ner finputsningen ett tag. Det är inte hela världen.. Om du vet att hästen inte har några hudproblem är h*n väl helt enkelt lite håröm. Jag kan förstå dem..

Min häst är också öm i pälsen, hon har inga skållor dock fäller hon väldigt mkt just nu..
Ska börja med något tillskott, med B-vitamin i så får vi se om det blir bättre. Brukar hjälpa med just B-vitaminer faktiskt.
Hon är klippt sedan innan men ska inte klippa henne mer nu, inte förrän hon inte är öm i huden längre.

Är där skållor, får du kanske bada hästen i Hexocil och/eller badda med Vircon lösning. Sök på Rengskållor så hittar du mer info.

Jag får B-vitaminer utskrivna av en veterinär. Det finns lite olika uppfattningar om hur man ska ge dem för bäst resultat och det finns flera olika preparat med varierande innehåll av vitaminer. Enligt min veterinär ger det bäst effekt att injicera morgon och kväll under en veckas tid men jag ger bara om jag märker att de har problem.

Tack för alla svar! Jag kör vidare på B-vitamin nu då... tycker att hon ömmar mindre nu faktiskt :) fast hon fäller mer... men de har väl ont i perioder, fast jag håller tummarna att hon stannar på den här "nivån" :rofl:

Har en häst som är likadan, brukar be vet. att ge honom en B12 i samband med pälslossning, däremot kan han bli öm i pälsen när han ätit ngt olämpligt då han absorberar ut "giftet" genom huden, har då gett ett naturmedel ohc även magnesium.

Hästar har, liksom nötboskap svårt att tillgodogöra sig b-vit i fodret, och tycker man att tillskottet i fodret gör lite nytta är det mkt bättre att injicera.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 527
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Är rådvill över min ena häst som förra veckan över en natt blev fruktansvärt öm och kokhet på fram- och insidan av ena hasen. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 536
Senast: skuggi
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka