Öm i fötterna

Joyze

Trådstartare
Min häst trampade av sin högerfram sko för ungefär tre veckor sedan. Eftersom vi bor i Malmö så var det OMÖJLIGT att få tag i nån hovslagare eftersom det var Falsterbo Horse Show och alla hovslagare höll till där hela dagarna. Jag ringde till säkert trettio olika (nej, jag överdriver inte) men verkligen INGEN kunde. Desperat och panik, min häst har nämligen varit skadad på höger fram förr, så det kändes inte jättelustigt att hon gick utan sko där. Men vad ska man göra?
I alla fall, en vecka senare åkte vi till sommarstugan i Kalmar och vi hade lilla pållen med. Väl framme visade det sig att hon mycket smidigt hade trampat av sig höger bak sko under resans gång. Ännu mer förtvivlat försökte jag få tag i en hovslagare i Kalmar och fick äntligen tag i en kille som sa att han skulle komma följande dag. Dock dök han aldrig upp utan jag fick ringa upp honom och han sa att han skulle komma nästa dag istället. Så här höll det på tills min stackars häst gått utan sko i nästan två veckor - då dök han äntligen upp. Det visade sig att han inte hade några specialskor, full roller motion skor som hon engetligen bör ha, men eftersom jag visste att hon var i behöv av dojor och hur svårt det var att få tag i hovslagare så sa jag åt honom att spika på vanliga.
Nu har det snart gått en vecka sedan hon fick skor. Hon var väldigt öm och försiktig de första dagarna, så vi har tagit det väldigt lugnt och bara skrittat. Men nu tycker man väl att ömheten bör ha lagt sig? Och det konstiga är att hon haltar på VÄNSTER fram, och inte på nån av höger fötterna som väl borde vara mer realistiskt? Vad tror ni, tror ni att vänsterbenet har blivit mer "belastat" när hon tappade högerskon så att hon nu är överansträngd eller nåt? Vad bör jag göra, låta henne vila helt eller ut och skritta henne? Hon är så fruktansvärt pigg för övrigt så jag kan knappt hålla henne när vi går ut... :o
Men ifall hon inte slutar markera om några dagar så får jag väl ringa farbror veterinär. Hoppas verkligen inte att det är nåt allvarligt, orkar inte gå igenom det här en gång till...
Tacksam för svar!

Sv: Öm i fötterna

hon kan ha fått en hovböld, ring vet direkt. Skulle aldrig vänta med en halt häst.
Sen är det en bra idé att ha ett par barfota boots hemma, speciewllt om man har en ömfotad häst.

Anledningen till att jag inte har kontaktat veterinär än är pga att min hovslagare sa att det inte vore konstigt om hon var öm den första tiden. Hon är inte varm och inte svullen varken hov eller ben och hon haltar inte mycket och endast i vänster varv. Det var betydligt bättre idag än igår. Men är hon inte helt ohalt imorgon så ska jag ringa veterinär!
Dom där barfota bootsen låter som en bra idé, ska ta och investera ett par sådana.

Hovböld låter troligt eftersom det inte gått över ännu, men inte behöver du ring ut vet för det, lägg ett par jodopax omslag på foten o se vad som händer, blir hon mer halt så är det en böld, då ska man ringa hovslagaren.

Om hon inte är särskilt halt eller svullen så skulle jag vänta med vet ytterligare några dagar. Ofta så överbelastar de diagonalt så det kan vara att hon vart sulöm på högerbak och då överansträngt vänster fram.

Blir hon dålig utan att du lägger jodo-omslag på foten så skulle jag kontaktat veterinär annars avvakta.

Är det en hovböld ska hon röra på sig så växer den mer och går oftast sönder = problemet borta men är det nåt annat som spökar så kanske hon borde hållas stilla, svårt!

Även jag skulle utan tvekan ta ut hovslagare eller veterinär igen med misstanke om hovböld.

Måste fråga, tar ni alltid ut veterinär eller hovslagar direkt vid misstanke om hovböld??

Jag exprimenterar alltid själv först och lägger omslag o ser vad som händer, hittintills så har jag fått rätt på alla misstänkta bölder och jag har haft rätt många på mina känsliga fullblods fötter så jag är rätt luttrad men att ringa veterinär funkar inget vidare för härom kring sätter de alltid in "butta" vilket enligt min hovis hämmnar böldens tillväxt så den stannar av med när kuren är slut så vaknar bölden igen och hältan återkommer... Sen brukar dom aldrig ha nån tång att dra av skon med så man måste ändå jämna ringa hovis :o

Ja, alltid. Eller, det där lät något, jag har varit väldigt förskonad från hovbölder. Men jag tycker INTE om att 'dra ut' bölden på eget bevåg, då det ju är ganska tydligt hur ONT det gör. Och då tar jag hellre ut hovis direkt som förhoppningsvis kan lokalisera den. Dessutom, även om man lägger omslag och bölden brister, så bör ju hovis ut i alla fall.

Däremot har jag aldrig ringt vet för det, men OM hovis inte kunde göra en 'expressuttryckning' skulle jag utan större tvekan ta det via klinik (inte veterinär, men det hänger på att jag vill ha på skon igen direkt efter).

Men soms agt, även om bölden brister på eget bevåg så ska/bör ju hovis ut och verka upp. För det som är ett liiitet hål i tån, kan i själva verket vara en stor rackarns böld som 'kommer' långt uppifrån kötthoven. Vet ju hur pluttigt det lilla hålet i tån på fbl var när hovis först tog av sulan. Och jag vet också vilken KRATER det var när han verkat upp den så långt han vågade. Det var en hårsmån från klinikremiss, och vi fick gipsa och dona.

Att bara (om hon inte haft sulor så jag sett bölden brista) göra rent och 'utgångshålet' sen dragit ihop sig/ytläkt hade ju inte hjälpt, det hade bara gjort att vi fått mer problem av det än det blev.

Senast ändrad:

Jo fullblod med känslig sulor har jag gått om i hagen så jag har ofta bölder så jag ser det nästan direkt, men nu är jag så luttrad och har prylar själv så jag löser det själv ändå, min hovis brukar dyka ut i bland om jag ringt men hon tittar mest och konstaterar att "jaja det där ser ju bra ut" :)

Tack för svaret, jag är lite nyfiken av mig :)

Tack för svar allihopa :)
Hovböld låter ju inte helt omöjligt, men då jag inte har någon egen erfarenhet av det sen tidigare blir jag jätteglad ifall nån av er som verkar lite mer insatta kan förklara lite mer om dem. Hur uppkommer dom? Hur går dom över? Hur lång tid tar det innan hästen är ridbar igen?
Misstänker även att det kan vara en kotledsinflammation :crazy: Hon har haft det förut, fast på höger fram. Låter det troligt att hon kan ha fått det när hon gått utan sko på höger fram + bak och kanske överbelastat vänster fram då? Eller det är inte "tillräckligt" för att få kotledsinflammation?
Ska ringa ATG imorgon och beställa tid, lika bra att få det uppkollat ordentligt.

Blev hästen halt och öm efter skoningen eller var hon det redan före?

Om hon blev det efter så kan hon det vara sömtryck och då skulle jag nog försöka hitta en annan hovslagare som kommer och hjälper dig. En häst ska normalt sett aldrig ha ont eller vara öm i fötterna efter en skoning.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 245
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 547
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka