Om hästen inte håller

A

Audur

För fyra år sedan köpte jag min häst som då var sju år. Eftersom det var en direktimporterad islänning så fick hon 3 månader på sig att komma till rätta innan jag började rida.
Första året gav en hel del vetrinärbesök. Diagnos kotledsinflamation i 3 ben. Slutligen när dessa behandlats var hon ändå inte ridbar. Reste sig ofta på bakbenen eller gjorde tvära kast åt sidan. Nytt vet besök visar fraktur i bakknä. Operation och lååång konvalisens.

Följer vets ordinaton om motionering, vilket innebar lång tids vila och sedan skritt på lång tygel. Först bara 5 min som succisivt utökades upp till 2 timmar. Fortfarande på lång tygel. Betäcker för att få tiden att gå.

En månad innan fölning är vi uppe i skritt, trav och lite tölt och galopp, fortfarande på lång tygel utan minsta samlig. Pausar i väntan på fölis. Skrittar igång på nytt när fölet är ca en månad.
I början följer fölet med men han känner sig så trygg att han gärna stannade hemma med flocken rätt snart. Dessutom så red jag inte så lång runda heller.

Skiljer av honom den 10 dec. Då rider jag stoet i alla gångarter (dock ej pass) men med begränsning. Fortsätter att rida 5 gånger/vecka och ökar på kraven på samling.
Nu i mars så har hon börjat att protestera. Kasta eller köra upp huvudet, tvära kast åt sidan, är motsträvig och lättar i framdelen (hoppar ifrån bakdelen). Övertrampet har minskat och taktproblem.
Har tid hos vet i morgon. Tänk om hon inte håller för ridning!?

Konstuerar nödplaner, betäcka? Vila? Så lång väntan vi har haft hon och jag. Tänk nu om hon inte kan hålla som ridhäst?

Ville nog mest bara skriva av mig, men trevligt om någon har lust att svara i alla fall.

Sv: Om hästen inte håller

Usch vad jobbigt ni har haft det :( Jag antar att ni har kollat allt som går att kolla på hästen och inte hittat något som kan vara orsaken till alla problem? Låter inte som att hon håller för ridning, och vad du vill göra med henne är ditt beslut. Har hon ett bra temperament, fin stam, bra gångarter eller vad du nu tycker är viktigt kanske det kan vara bra att betäcka henne om hennes senaste föl "blir bra".
Hade jag varit i samma sits hade jag kanske lånat ut/sålt hästen som sällskapshäst om behandlingarna inte ger resultat...

Hoppas det löser sig för er!

Det här kanske kommer att kännas som ett "icke-råd", men jag tycker att du ska prata med veterinären om dina olika möjligheter; vare sig det gäller ytterligare vila, behandling eller eventuell betäckning. Ibland är det ju inte så lämpligt att avla på ston som inte håller för ridning, men det beror ju naturligtvis på grundorsaken till detta (eg. om det är en ärftlig defekt/svaghet eller en skada som uppkommit genom en olyckshändelse el. liknande).

Man kanske också ska tänka på att det är en ganska stor belastning för en häst att gå som avelssto, särskilt mot slutet av dräktigheten, då det kan bli ganska tungt för dem att släpa på magen - speciellt om de har ont någonstans redan innan.

Din veterinär borde i alla fall vara den som bäst kan hjälpa dig att avgöra vad som är vettigt i ditt stos fall. Han/hon har ju sett hästen under en längre tid och har alla bakgrundsfakta som behövs för att kunna göra en bedömning av hennes hållbarhet och/eller lämplighet som avelssto samt om det skulle löna sig med mer vila eller fortsatt behandling.

Jag hoppas att allt löser sig till det bästa för er, och att du inte behöver använda dig av nödplanerna!

Tråden jag själv glömde bort:o

Vet kostaterade inflammation i båda framknäna och luftvägsinflammation. Behandlas och ska på återbesök i maj. Vet tyckte hon kunde betäckas:confused:
Men jag vill ju ha en fungerande rid och tävlingshäst också!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 357
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 772
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 094
Senast: Nahar
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 629
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka