Om hästen går "på linje", vad är fel?

Sv: Om hästen går "på linje", vad är fel?

Hovarna ser helt normala ut, och jag är rätt petig med hovar.. Han var ganska nyskodd när detta hände.. Kan se om jag kan ta bilder men tror inte det visar så mycket.

Däremot.. idag upptäckte vi strax bakom/ovanför armbågen på höger sida en nästan decimeter lång sårskorpa som torkat och börjat vecka sig. Ni vet en sån som blir när de blivit avskalade av ett bett eller en spark. Både vi och veterinären hade missat det i all päls, och ändå rakade och ULade vet bara ett par centimeter ifrån.

När jag satte mig precis framför för att kunna känna om han kändes symmetrisk så upptäckte jag att hans vänstra..pectoralis? heter de så, musklerna som sitter som tuttar mellan frambenen och upp? Ja, den vänstra iaf(alltså motsatt sida som skrapsåret) är mycket större, hård och mycket öm. Han ställer sig gärna(då när vi står och kikar) med hals och huvud lite åt höger, som om han avlastade eller skyddade något.
Humhum...

Veterinären sa ju att hon legat och klämt och känt på hela hästen när han var inlagd, och detta kan hon knappast ha missat då isf... Kan det vara en blödning? Eller..värre? :( (tänker tumör..)
Han är röntgad ua i detta området, men muskelskador syns väl inte på rtg så?
Hur kan man undersöka detta område? UL? Eller bara palpation?

En muskelbristning känner man om den är tillräckligt stor men är hästen väldigt spänd i det misstänkta området är det ju svårare. Vet ej om man kan ULa det men det borde ju gå. Annars brukar ju sånn spänning bero på att de avlastar någonstans i främre delen av kroppen.

Du har inga filmer/bilder på hästen?

Hmm.. ska höra med ägaren om det är ok att lägga upp en film.
Men om det är en spänning pga avlastning, borde den inte bli platt och hård då? Den här bullar liksom ut mycket mer än vanligt..

Hovarna ser helt normala ut, och jag är rätt petig med hovar.. Han var ganska nyskodd när detta hände.. Kan se om jag kan ta bilder men tror inte det visar så mycket.

Däremot.. idag upptäckte vi strax bakom/ovanför armbågen på höger sida en nästan decimeter lång sårskorpa som torkat och börjat vecka sig. Ni vet en sån som blir när de blivit avskalade av ett bett eller en spark. Både vi och veterinären hade missat det i all päls, och ändå rakade och ULade vet bara ett par centimeter ifrån.

När jag satte mig precis framför för att kunna känna om han kändes symmetrisk så upptäckte jag att hans vänstra..pectoralis? heter de så, musklerna som sitter som tuttar mellan frambenen och upp? Ja, den vänstra iaf(alltså motsatt sida som skrapsåret) är mycket större, hård och mycket öm. Han ställer sig gärna(då när vi står och kikar) med hals och huvud lite åt höger, som om han avlastade eller skyddade något.
Humhum...

Veterinären sa ju att hon legat och klämt och känt på hela hästen när han var inlagd, och detta kan hon knappast ha missat då isf... Kan det vara en blödning? Eller..värre? :( (tänker tumör..)
Han är röntgad ua i detta området, men muskelskador syns väl inte på rtg så?
Hur kan man undersöka detta område? UL? Eller bara palpation?

Med den här informationen så skulle jag gissa på att det är detta som är orsaken till hans konstiga gång. Skulle vara roligt att få höra vad veterinären tror om detta.
Vår arab kastade sig olyckligt för många år sedan och fick en blödning ungefär där du beskriver, mellan frambenen, han var stel någon vecka och skulle då röra sig väldigt lugnt de första dagarna. Han har idag en grop i muskulaturen som minne.
Jag skulle gissa att er häst har blivit sparkad och det "bara" har tagit i muskulaturen.

Hade belastningsfång på min tidig höst förra året. Syntes inget alls på röntgen, syns inget på hovarna nu i efterhand å vet. var också osäker på om det var fång eller inte. Men jag är övertygad om att det var belastningsfång av fler orsaker å fång kan ju te sig så välidgt olika symtommässigt.

Hur som, han var varm första dygnet, gick extra försktigt som att han hade ont i hela kroppen, hade puls en kort stund. När han gick så gick han med framdelen på en rak linje. Denna linjegång höll i sig några veckor efter akuta stadiet.

Likaså så kan bröstmuskelinflammation ge denna linjegång.

Tyvärr är han nu borta, lilla gubben :cry::cry:

Han blev deprimerad i sjukhagen, så några dagar innan flocken gick över till beteshagen i söndags fick han gå över till dem. Han var SÅÅÅÅ glad, alla var så snälla och omtänksamma mot honom, några av de äldre hästarna turades om att vara med honom. På nätterna stod han inne.

AT oförändrat, konstig gång, pigg och glad.

I söndags gick de alltså på betet, även det gick lugnt till och han betade och var så glad :love: Sen söndag kväll var han lite vingligare i bakkärran, måndag morgon likaså efter en natt i boxen. Igår var han mycket kraftigt vinglig och det var tydligt att han kanske inte skulle komma upp om han ramlade eller lade sig.
In på box och när läget var oförändrat i morse fick kampen vara slut.

På Ultuna har de ingen aning, har aldrig sett något liknande. Vet som var ute nu kunde heller inte gissa. Tumör eller något som slagit sig på CNS kanske. Hela tiden är han pigg, vaken, verkar inte yr eller ovillig att röra sig, vill gå till de andra och verkar mest irriterad över att han inte kan få med baken ordentligt. :confused:

Så nu galopperar han på de gröna ängarna, och vi kan bara tacka för den tid som varit :love::cry:

RiP
Lilla Eldur
:cry:

Usch, jag beklagar =/ *kram*

Ursäkta att jag frågar, hoppas du inte tar illa upp, men ska ni obducera?

Usch, jag beklagar =/ *kram*

Ursäkta att jag frågar, hoppas du inte tar illa upp, men ska ni obducera?

Nej, det blir ingen obduktion. Kanske om han varit på Ultuna, men nu var han hemma. Varken Ultuna eller DV sa något om obduktion vad jag vet, kanske inte är intressant på en så gammal häst?
Vet.stud. som var med DV sa något om att "om han varit på skolan så hade det blivit obduktion, men nu är han ju här.." typ, när vi pratade om att få veta vad egentligen det var som hände.
Är ingen livförsäkring på hästen heller, kanske också spelar in?

Är ju lite bökigare, och kostar, att få in kroppen till obduktion. Antagligen så de menade, att hade han varit inne på SLU blir ju priset ett annat och det är (mycket) enklare. Sen, kanske hade de av eget intresse velat obducera (på deras bekostnad) för att lära sig mer om han varit därinne?

(Så gjordes ju med mitt fbl, som dog inne på Ultuna. Jag hade iofs velat ha obducerat ändå och var beredd betala för det, men innan jag hann ta upp frågan så sa veterinären att de ville obducera, för att kunna kanske få ett svar. De kunde ju trots alla ansträngningar varken hjälpa honom eller sätta en diagnos, och det var inget de 'sett förr' sas). Så han obducerades på deras bekostnad, och jag betalade bara för destruktionen. Så tror inte ev livförsäkring eller ej spelar in. Den spelar ju bara in om försäkringsbolaget kräver obduktion (och då betalar de, f-bolaget alltså).

Så kanske så de menade med. Det spelar ju ingen som helst roll, jag var mest nyfiken just om de ville obducera t ex. Men han galopperar ju alldeles vingelfritt och äter gröngräs nu, och oavsett om man obducerar så ändrar det ju inget i efterhand.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka