Om hästen går "på linje", vad är fel?

skuggi

Trådstartare
Började med att starta tråden VM i Diagnos om min väns häst som blivit mystiskt sjuk.. Nu är han hemma, får 1,5 g butta 2 ggr om dagen och står i sjukhagen + box.

Han verkar nu smärtfri och mest bara missnöjd med att inte få på med polarna. Han kan böja sig och vända helt ok, DOCK visar han av och till ett ganska skumt "mönster" när han går.. Han liksom sätter alla fötterna på samma linje, som om han gick på lina. Det ser inte ostadigt ut, men märkligt förståss.

Veterinärerna (SLU) verkar inte bry sig nämnvärt om det, men vi har inte fått någon förklaring vad som kan göra att en häst börjar gå på lina sådär...
Han gick såhär även innan smärtlindring, även om det var tydligast i fram då, men är tydligast i bak nu.

Så nu undrar jag, är det någon här som har någon het fundering kring orsaken?

Sv: Om hästen går "på linje", vad är fel?

Nu tror jag alltid att alla hästar som det är ngt konstigt med har fått fång.
Men en av anledningarna till det är faktiskt att jag missade min egen fångponnys återfall i denna sjukdom. Jag trodde att det var ngt helt annat.

Vad jag minns av din tidigare tråd så har de inte lyckats ställa ngn diagnos. Jag kan inget om andra hästsjukdomar men jag undrar ändå fortfarande om det inte kan vara fång ändå. Men vi får hoppas att det är ngt annat.

Jo, jag har ju också fångest och tror allt utom rena sårskador är fång numera :p fång är inte uteslutet från min sida, även om vet verkar tycka att det är alltför osannolikt.

Därav min fundering om den här linjegången skulle kunna tyda på något :idea: är liksom det enda man ser i dagsläget eftersom han är så smärtlindrad.

Fortsätter att viska fång, då samma häst jag tidigare refererade till faktiskt använde sig av linjegång när han skulle transportera sig innan man konstaterade fång.

Men fan!
Vad gör vi då?
Han är röntgad hovarna på Ultuna och de säger "inte fång"...

Vad göra nu då? Vad kan vi göra?
Kan man röntga på olika sätt? Vad ska man fråga efter?

Om inga rotationer/sänkningar skett så ser ju hovarna ok enl. röntgen. Men hästen kan ju ha ha/haft fång iallafall.

Min fjordis gick en månad förra sommaren och såg konstig ut,lite stel, ganska seg (svårt att veta hur hästen varit då man just köpt honom) vet. sa att han var ok.Tog t.om röntgen. Tills en dag då han med vägrade röra sig framåt. Kraftig puls och varma hovar. Vi hade bara utetak åt hästarna då innan stallet var färdigt så vi försökte göra en liten sjukbox åt honom. På två dygn sprängde han brädor, for igenom eltrådar, var på rymmen och åt gräs:crazy: allt eftersom vi försökte bygga in honom. Han hoppade (!) dessutom ur boxen då den vara "bara" 1.40. Denna häst hade alltså fång. Men åt smärtstillande. Efter en månad i box tog vi röntgen igen. Trodde plåtarna skulle visa värsta rotationer efter hans alla bravader, men INGENTING alls!!

Men fan!
Vad gör vi då?
Han är röntgad hovarna på Ultuna och de säger "inte fång"...

Vad göra nu då? Vad kan vi göra?
Kan man röntga på olika sätt? Vad ska man fråga efter?

Jag missade att han hade röntgats.
Om veterinärerna har röntgat och uteslutit fång så får ni nog anta/hoppas att det inte är det.

Min erfarenhet av röntgen av fånghäst vilket bara begränsar sig till en enda häst - är att sänkning kan vara svårt för en veterinär (kanske lite oerfaren) att se. Nu antar jag att veterinärerna på Ultuna kan bedöma det även om det ibland verkar vara en svår diagnos att ställa.

Om man röntgar för tidigt tror jag att det kan var svårt att se.

Men lite konstigt kanske att de inte tycks bry sig om att den går konstigt.

Men inte vet jag egentligen. Jag är inte veterinär. Jag hade nog frågat dem varför de har uteslutit fång.

Om vi endast hade röntgat honom en gång hade jag blivit riktigt nervös av att du skrev att det kanske inte syns så tidigt. Men han har ju blivit röntgad flera gånger efter sitt första anfall. Vad röntgen säger efter anfall 2 vet jag inte....hoppas på det bästa!

Ursäkta det var inte meningen att skrämma ngn.

Jag blir själv lätt superhysteriskt orolig över minsta småsak.

Ingen fara. Jag är konstant orolig, hör liksom till min natur tror jag..

Precis, förändringar kommer senare. Att röntga i ett start eller akut skede brukar inte löna sig har jag förstått, de brukar istället vilja se hästen lite senare vad som skett.

Min häst gick på lina när jag fick henne. Nu minns jag inte vad det var för fel på henne för det var 10 år sen men det var inte fång.

Jamen? Vad gör man MEDAN fången pågår då? Ska vi bara vänta och röntga sen? Nädå? För att se om där blivit några skador? Gör man inget för att häva själva fångreaktionen?

Han går ju på butta, eller? Jag skulle nog kolla lite senare om man inte kommer fram till vad det är.

Min häst går på lina med bakbenen. Efter ett år med div kiropraktorbehandlingar är det dags att utreda honom ordentligt, då han har svårt att böja sig och inte kan fatta höger galopp med ryttare längre. Vi misstänker skolios :(

Jamen? Vad gör man MEDAN fången pågår då? Ska vi bara vänta och röntga sen? Nädå? För att se om där blivit några skador? Gör man inget för att häva själva fångreaktionen?

Om det nu skulle vara fång så ska hästen vara stilla och inte röra sig så länge den har ont dvs så länge den rör sig annorlunda utan smärstillande.

Ett fånganfall har redan startat när hästen rör sig annorlunda. Det går inte att häva själva reaktionen men jag har nog förstått det som att man kan förhindra att den fortsätter om man lyckas ta bort det som har utlöst det.

Ok, ja, vad som orsakat det kan jag inte riktigt föreställa mig... OM den inte fått det pga för korta ättider som Oliver...

Ja, vi får väl avvakta och röntga lite senare, på ÅB om inte annars.

Det som direkt ploppade upp i mitt huvud när jag läste "går på linje" var att min häst som fick fång gick med bakbenen längre in mot mitten av vad han gjort innan. Det höll i sig länge, ett halvår, men sen har det sakta men säkert försvunnit.

Säger inte att din väns häst har drabbats av fång, utan jag berättar bara utefter vad jag upplevt med min häst.

Det är många som gissar på fång... frustrerande att veterinärerna tycker att det är uteslutet... :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka