Om hästar kunde prata..

movi

Trådstartare
Vad lätt det skulle vara..
Har sedan ett par dagar tillbaka en häst som markerar lite på VÄNSTER bak,det finns ingen svullnad eller värme i något av benen! Och har ingen feber!

Dagen då jag märkte det,så hade vi ridit ca 1tim,lugnt,stallägaren såg när vi kom och ingen hälta då,sen stog vi och pratade ca 10min,och sen gick jag och hästen in i stallet,då markerade hon! Näör jag sen släppte ut henne i hagen,ingen markering!

Hon blev skodd/visiterad av stallägaren idag(hovslagare),och i hoven fanns ingenting/inga reaktioner!

Hon markerar ingenting i skritt,men lite i trav,går helt villigt och utan protester upp i trav när jag springer med henne!
Man kan vända henne på en femöring,och hon beter sig likadant i båda varven! Hon står inte fast i backen och snurrar,utan hon flyttar benen snyggt och prydligt,och exakt lika i båda varven

För 1,5 månad sen var vi hos kiropraktor för en låsning i SI-leden,problemet då var att när vi lyfte vä bak,så vek sig nästan HÖGER bak(där satt låsningen)!

Så nu ska jag försöka få tag på kiropraktorn,för att kolla om det på något vis,flyttat sig,om det har ett samband!
Annars blir det vet och hältutredning!

Men det känns så diffust! Vet frågar symtom? "Ehh,hon markerar lite,sen finns det inget mera symtom.."
Så just nu i detta läge,känns det mer som en kiropraktor ska titta på henne!

Eller är jag helt ute och cyklar?

Senast ändrad:
Sv: Om hästar kunde prata..

Kan det inte vara så då att hon har överansträngt vänster bak extra mycket, och det kommer fram nu när låsningen är borta?
Annars har jag ingen aning.
Och jag håller med dig om att det är synd att de inte kan prata..

Jo,min stallägare var även inne på den biten när vi pratade om det!
Att efter gått med en låsning,och sen börja ändra läge/muskler osv,kan ge överansträngning mm!

Men som hästägare går man ju och oror sig och funderar pa allt det kan vara!

Man vill ju inte att hon ska gå för länge med det heller,bättre att kolla upp i tid,så det inte blir värre!

Jag har också problem med en diffus markering hos mitt sto! :crazy: Jag har fått för mig att hon är stel o inte riktigt vill trampa igenom med höger bak...hovis va här igår...o klämde så det är ingen hovböld eller nåt sånt konstigt...! (troligtvis inte iallafall)

Ska man i första hand ta sig till veterinär?! Tar dom en på allvar om jag säger att hon bara har en diffus markering?!

Jag pratade med min(hästens) kiropraktor igår,och han tyckte hon kunde vila en vecka,ev någon gympa eller promenad!

För i samband med att jag pratade med min stallägare vid den dagen hon blev halt,så trampade hon på en sten,den fastnade inte i hoven,men hon kan då ha trampat snett!

Eller att hon är lite överansträngd/öm i muskler efter att fått SI-leden åtgärdad!

Men han tyckte i nuläget och på symtomen att det inte var akut med vet eller kiropraktor!

Och är det n¨ågot av dess saker,som gjort henne lite småhalt,då ger det sig eller att man märker skillnad på en vecka!

Annars får jag koppla in vet/kiropraktor!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 188
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 875
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 945
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka