Om foderjäst

K

Kicki_J

Har alltid trott att maxgivan av jäst är 100 g jäst/ 100 kg häst, står så i C.Planck`s Rätt foderstat-Bättre häst i alla fall. Men igår sade killen där jag köper foder att deras foderexpert hade sagt maxgivan var 75 g/dag. Hur är det egentligen? :confused: Och medan jag ändå är inne på jäst- det innehåller ju lika mycket, om inte mer protein än soja, så visst borde man kunna ge jäst istället för soja om man är ute efter proteinet, eller har det någon negativ effekt att ge jäst istället för soja???/Kicki
 
Sv: Om foderjäst

I de foderlistor jag har ligger foderjäst på 360/14=26 och soja på 380/13=29, soja har alltså högre protein.

Jag hade hellre gått på Planck´s rekommendationer, hur gammal är utgåvan av "Rätt foderstat..:"? Kanske finns en uppdatering? Kommer du att fodra maxmängd?

Har fodrat med både sojamjöl och foderjäst (inte samtidigt dock), långsam invänjning är (som alltid) att rekommendera för bägge delarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Om foderjäst

¨Nu hänger jag inte med riktigt, 360/14?? Hur menar du då? Det står 43 % på min jästpåse, det betyder väl att det innehåller 430 g protein per kg jäst? Eller??? Och nej, jag kommer inte att fodra med maxmängd, men det är ju bra att veta. Min bok är sedan -91, jag antar att det finns en uppdatering./Kicki
 
Sv: Om foderjäst

Självklart kan det skilja mellan olika fabrikat, frågan är som tgd påpekar om det är 43 % råprotein eller 43 % smältbart råprotein... Hittade en försäljare vars foderjäst hade 35 % råprotein varav 33 % var SmRp.

Ska kolla hur gammal mina böcker är (tror det är senaste upplagan) och vad där i så fall står för rekommenderad maxgiva. Återkommer senare i frågan.
 
Senast ändrad:
Sv: Om foderjäst

Du har så rätt, så rätt! Smrp =39 %,. Det jag undrade över i ditt tidigare tråd var vad du menar med 360/14=26, vad är 14 för värde? Och summan av det hela, 26, vad står det för??? :confused:
Vill vekligen veta att jag ger rätt mängd, och att jag räknar rätt värde på fodret! Tackar på förhand för hjälpen!!! :rofl: /Kicki
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Jag är själv vegetarian av etiska skäl. Min hund kommer av naturliga anledningar inte att vara det. Jag vill därför ge ett foder som...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 715
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Fick mina mineralsvar på höet, tyvärr bara CA och P... inget magnesium :/ Med så lite som 5kg/dag så är både CA och P över det hästen...
Svar
2
· Visningar
666
Senast: Nokke
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 432
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Problem med sambons ex..
  • Hemstädning - hiss eller diss?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp