Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är ganska säker på att hästen blir utdömd i dagsläget, men är inte helt säker på att jag vill ge upp redan.
Han är kontrollerad av två olika veterinärer här hemma och det är konstaterat att han inte har ont eller är besvärad. Klinik/röntgen krävs för att få honom utdömd och hade tänkt åka nästa vecka, men fick sedan höra att man bara har 30 dagar på sig att avliva från det att fb godkänt det hela. Vill inte ha den tidspressen, hade tänkt ha honom på bete hos min kompis och ta bort honom där.
Jag behöver nog mer tid...
Då borde det ju inte påverka på minsta vis att vänta, alltså att det ska bli trassel med utdömning senare.
Långsökt fundering kanske, men har det provats att kortisonbehandla? Jag har en med skada i halskotpelaren, dock ingen artros (eller var inte sist vi rtg), men skada med tillhörande problem. Hursom, vet sa att han kommer bli sämre, men det kan ta 2 mån, 2 år eller 20 år. Går inte att säga. Och att man inte kan göra mycket åt det, men att man kan prova att vid en försämring kortisonbehandla. På vissa verkar det hjälpa så att de återgår till nivån de var på innan. På andra hjälper det inte alls. Så kanske kan vara värt prova med din?
Låter ju inte som det är några problem för hästens del att vänta i ditt fall, men en sak jag skulle fundera på om jag vore dig är vad som händer om det blir ytterligare en försämring, blir läget nödslaktakutbråttom då, och hur skulle det isf kännas för dig? Känns det okej ändå att veta att han hade det bra sista tiden ändå, eller skulle du då med facit i hand hellre ha velat att han fick sluta innan? Kan vara bra att fundera på ett sådant scenario i alla fall..
Lägger till lite info från någon som kan tala:
Min man har kortisonbehandlat sin artros (gammal fotbollsspelare, 19 knäoperationer och HAN säger att ridning är för farligt...tssss)
Kortisonet tar bort smärtan och gör det hela hanterbart. På han höll det sig så tills han ökade träningsdosen igen. Det finns ju ingen bot mot artros men mycket lidring som kortison, glucosamin etc. Så en vända med kortison är inget att vara orolig för att prova TS. Lycka till med din häst!