Om en häst blir utdömd, hur länge kan man vänta?

feel

Trådstartare
Om hästen blir utdömd, finns det någon tidsbegränsning för att kontakta försäkringsbolag? Alltså kan man behöva en ny veterinärundersökning om det går för lång tid? Och antar att man inte får dröja för länge med avlivning när försäkringsbolaget godkänt det hela?

Sv: Om en häst blir utdömd, hur länge kan man vänta?

Det är väl veterinären som skickar in utdömningen
till försäkringsbolaget?
(Iallafall i mitt fall)

Gick väldigt fort att få tillbaka papper från
försäkringsbolaget att hästen även blev utdömd hos dem.

Man hade 1 månad på sig att skicka in kvitto
från slakten/avlivningen för att få ut pengarna.

I o med utdömningen avslutas också försäkringen
att gälla och försäkringen på hästen avslutas.

Ja de kan kräva ett nytt intyg om det du skickar in är för gammalt.
När de medgett avlivning finns en tidsgräns som de upplyser om. Den ger god tid att boka tid och ta farväl. Har du ansökt om livskadeersättning ska du ju dock tagit beslutet själv redan, och få personer vill dra ut på det efter beslutet kommit.

Så är du tveksam till om du vill ta bort och hästen inte mår dåligt av att gå i hagen, ta lite tid att bestämma dig innan utdömningen. Man måste vara "redo" själv med.

Jag åkte hem med en utdömd en gång. Två dagar senare åkte jag tillbaka till kliniken och behandlade istället. Jag var inte redo att ge upp riktigt än och klarade inte av att skicka in papperna.

Jag har fått skicka in båda mina skadeanmälningar själv. Först skrev veterinären in sina uppgifter och skickade till mig, sedan kompletterade jag med mina uppgifter och skickade vidare till försäkringsbolaget.

Det gick jättesnabbt för mig också att få svar från bolaget. Har för mig att jag fick svar samma dag båda gångerna.

Jag är ganska säker på att hästen blir utdömd i dagsläget, men är inte helt säker på att jag vill ge upp redan.

Han är kontrollerad av två olika veterinärer här hemma och det är konstaterat att han inte har ont eller är besvärad. Klinik/röntgen krävs för att få honom utdömd och hade tänkt åka nästa vecka, men fick sedan höra att man bara har 30 dagar på sig att avliva från det att fb godkänt det hela. Vill inte ha den tidspressen, hade tänkt ha honom på bete hos min kompis och ta bort honom där.

Jag behöver nog mer tid...

jag hade 3 månader på mig vill jag minnas för några år sen med en häst. Dvs god tid och inte ens sagt sen att det behövdes ny prövning. Tror det beror helt på dels skadan, dels hästens försäkringsbelopp, och dels f-bolaget i sig. Fråga dem vad som gäller generellt. Det som gäller i samtliga fall är ju dock att man absolut inte kan åberopa F-bolaget under den tiden om att ersätta ngt som helst typ, det måste man ha i åtanke förstås, men det är du nog väl medveten om misstänker jag.
Jag skulle tro att det även blir oerhört svårt för att inte säga omöjligt, att sen åberopa F-bolags ersättning för ngt öht som ens kan härleda till utdömningsstatusen, om man skulle ångra sig. med tanke på hur krångligt det öht är med reservationer i vanlig anda så att säga. Du lär ha reservation deluxe om man återkallar en utdömning man skrivit under på så att säga.

tråkigt med din häst :(

Senast ändrad:

Jag är ganska säker på att hästen blir utdömd i dagsläget, men är inte helt säker på att jag vill ge upp redan.

Han är kontrollerad av två olika veterinärer här hemma och det är konstaterat att han inte har ont eller är besvärad. Klinik/röntgen krävs för att få honom utdömd och hade tänkt åka nästa vecka, men fick sedan höra att man bara har 30 dagar på sig att avliva från det att fb godkänt det hela. Vill inte ha den tidspressen, hade tänkt ha honom på bete hos min kompis och ta bort honom där.

Jag behöver nog mer tid...

Om jag tolkat dig rätt, så räcker det med den där klinik/röntgen även om en månad eller tre månader för att läget ska bli detsamma som nu?

I så fall kan du ju ge honom den där extratiden, och så åka in med honom i sommar och göra den där rtg/motsv? Nu vet jag inte vad det är för problem, och om vila kan påverka det kanske - alltså inte läka ut men ge symptomfrihet men sen så fort den sätts igång så kommer problemen tillbaka. I ett sådant läge så är han symptomfri av vila fram till i sommar kan det ju bli problem med att få en utdömning utan att sätta igång. Men svårt sia utan att veta problem och bakgrund.

Ja det är jättetråkigt och det gör så ont i mitt hjärta. Han är bara 12 år och så otroligt pigg och glad. Är de sjuka och medtagna så är ju ett sånt här beslut mycket lättare att ta...

Men jag tror jag avvaktar faktiskt.

Det gäller en artros i en halskota, som en gång tidigare nypt nerver och förlamat muskler i bakdelen. Det gick till sig den gången men nu har det hänt igen... Finns tyvärr inte så mkt att göra åt mer än att vänta och hoppas att det släpper. En gång är ingen gång, men när det händer två gånger... Artrosen är ju där den är och kommer se likadan (eller värre ut) i framtiden så det kommer finnas på röntgen.

Ser ju nu när jag skriver här att jag måste vänta med det här klinikbesöket, jag är inte riktigt klar med detta. Vill rehaba lite till.

Då borde det ju inte påverka på minsta vis att vänta, alltså att det ska bli trassel med utdömning senare.

Långsökt fundering kanske, men har det provats att kortisonbehandla? Jag har en med skada i halskotpelaren, dock ingen artros (eller var inte sist vi rtg), men skada med tillhörande problem. Hursom, vet sa att han kommer bli sämre, men det kan ta 2 mån, 2 år eller 20 år. Går inte att säga. Och att man inte kan göra mycket åt det, men att man kan prova att vid en försämring kortisonbehandla. På vissa verkar det hjälpa så att de återgår till nivån de var på innan. På andra hjälper det inte alls. Så kanske kan vara värt prova med din?

Låter ju inte som det är några problem för hästens del att vänta i ditt fall, men en sak jag skulle fundera på om jag vore dig är vad som händer om det blir ytterligare en försämring, blir läget nödslaktakutbråttom då, och hur skulle det isf kännas för dig? Känns det okej ändå att veta att han hade det bra sista tiden ändå, eller skulle du då med facit i hand hellre ha velat att han fick sluta innan? Kan vara bra att fundera på ett sådant scenario i alla fall..

Vi har pratat om kortisonbehandling, men pga det negativa med det valde jag att avvakta samt att när det var som värst var han inte transporterbar (har 25 mil enkel väg till närmaste klinik). Han har börjat vifta på svansen och röra sig mer normalt så det finns en liiiiten chans att det släpper av sig själv.

Ja det där med akut avlivning har jag funderat på, men känns lite som att jag inte vill avliva i "förebyggande syfte", man vet ju aldrig vad som händer, hips vips har de benet avsparkat eller är svårt koliksjuka. Såklart om det är en sjukdom man vet att hästen kommer bli sämre då vill man ju inte medvetet utsätta dem för lidande, men det här är så diffust och osäkert.

Då borde det ju inte påverka på minsta vis att vänta, alltså att det ska bli trassel med utdömning senare.

Långsökt fundering kanske, men har det provats att kortisonbehandla? Jag har en med skada i halskotpelaren, dock ingen artros (eller var inte sist vi rtg), men skada med tillhörande problem. Hursom, vet sa att han kommer bli sämre, men det kan ta 2 mån, 2 år eller 20 år. Går inte att säga. Och att man inte kan göra mycket åt det, men att man kan prova att vid en försämring kortisonbehandla. På vissa verkar det hjälpa så att de återgår till nivån de var på innan. På andra hjälper det inte alls. Så kanske kan vara värt prova med din?

Låter ju inte som det är några problem för hästens del att vänta i ditt fall, men en sak jag skulle fundera på om jag vore dig är vad som händer om det blir ytterligare en försämring, blir läget nödslaktakutbråttom då, och hur skulle det isf kännas för dig? Känns det okej ändå att veta att han hade det bra sista tiden ändå, eller skulle du då med facit i hand hellre ha velat att han fick sluta innan? Kan vara bra att fundera på ett sådant scenario i alla fall..

Lägger till lite info från någon som kan tala:
Min man har kortisonbehandlat sin artros (gammal fotbollsspelare, 19 knäoperationer och HAN säger att ridning är för farligt...tssss:cautious:)
Kortisonet tar bort smärtan och gör det hela hanterbart. På han höll det sig så tills han ökade träningsdosen igen. Det finns ju ingen bot mot artros men mycket lidring som kortison, glucosamin etc. Så en vända med kortison är inget att vara orolig för att prova TS. Lycka till med din häst!

Lägger till lite info från någon som kan tala:
Min man har kortisonbehandlat sin artros (gammal fotbollsspelare, 19 knäoperationer och HAN säger att ridning är för farligt...tssss:cautious:)
Kortisonet tar bort smärtan och gör det hela hanterbart. På han höll det sig så tills han ökade träningsdosen igen. Det finns ju ingen bot mot artros men mycket lidring som kortison, glucosamin etc. Så en vända med kortison är inget att vara orolig för att prova TS. Lycka till med din häst!

Fast kortisonet ang hästar med neurologiska besvär som försämras har jag fattat det som ges allmänt (inte riktat/i led). Man vet tydligen inte riktigt varför det fungerar (på vissa iaf), men teorin är att det dämpar inflammation och svullnad och därför får bort tryck på nerver.

Jag kan dock inte minnas det är någon större biverkningsrisk än den vanliga med allmänt kortison, dvs risken är ffa på unga växande och på de som är fångbenägna/överviktiga/på annat vis i riskzonen.

Jag har en riskhäst, men jag skulle nog ändå prova kortison om han försämrades faktiskt.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 146
Senast: Kilauea
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
594
Senast: Bamburine
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 430
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 285
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka