Öm efter verkning

S

sante

hej!

Vår ena islänning har nu varit öm efter verkningarna.
Denna gången blev hon så öm att hoven var varm och hon ville inte riktigt stödja sig på det benet, satte det mer in under sig.
Veterinären trodde det upstått en liten blödning orsakad av en sten i hoven...kunde leda till hovböld, men har ännu inte gjort det.

Men varför blir hon så öm,och just nu bara en hov? vad är det hovslagarn tar så hårt på? Hästen är barfota och har alltid varit det utan några som helst problem. Men jag har märkt på sista tiden att hon varit ömfotad på just grus och då me alla fyra hovarna.

Byta hovslagare?

Sv: Öm efter verkning

Antingen byta hovslagare eller sätta på skor på hästen...

Nej då, allvarligt talat. Rider du mycket på grus? I så fall bör du nog överväga att antingen sko din häst eller skaffa såna där boots. Jag vet inget om boots, så om det är bra eller inte vet jag inte.

Däremot vet jag att hästarnas hovar håller inte att gå mycket på grus med ryttare på ryggen. Hovarna slits då fortare än de växer. Se på hästar i vilt tillstånd. De undviker att gå på grus, går hellre på sidan om. Även hästar som aldrig har varit skodda i hela sitt liv gör så. Jag har en shettis som är 30 år som aldrig någonsin varit skodd. Hon kortar steget betydligt om hon måste gå på grus och försöker alltid att gå åt sidan, dit där det är gräs. (Hon går på lösdrift där det är grusat utanför ligghallen.)

Det kan också vara så att din hovslagare tar av för mycket på din hästs hovar, men jag tycker att det låter konstigt om han ska ha börjat med det nu? Jag fattar det som att du har haft samma hovslagare en längre tid??? Har du pratat med din hovslagare om problemen?

Om du inte vill börja sko på "heltid" kan det kanske vara en idé att sko bara en period, tills snön kommer. Hästens hovar hinner då vila och växa ikapp (om det är det som är problemet) och att sen rida barfota i snö är ju inga problem!

Lycka till!

Har haft denna hovslagare i ett år, detta har kommit nyligen. Jag brukar prata med honom men det känns som om han viftar bort det och säger att det ordnar sig :smirk:
Vill inte sko då hon inte rids så mycket på grusvägar, men jag ska kanske skaffa boots nu när du säger det. :)
Men han måste väl verka hårt om hon blir ömfotad efteråt, eller?
Har dock två andra hästar som han verkar( de är åxo barfota) och där finns inga problem...har hänt nån gång att min blivet ömfotad,men det har varit en kort tid.

Svårt med dessa hovar..de är ju viktiga för att hästen ska fungera och röra sig!!

nästa gång han verkar tycker jag att du ska titta efter hur han gör.
Vissa hovslagare tar nämligen och tunnar ut sulan, vilket kan orsaka ömhet.
Annars kan det vara den extremt blöta sommaren och hösten som mjukat upp hovarna och gjort honom känsligare för sten. Det finns många som råkat ut för just detta i år.
Värme i en hov tyder på en infektion, vilket kan vara hovböld. Det kan hänga ihop med den känsligare sulan också.

Men som sagt, titta efter hur hovarna ser ut! Ger inte värmen och hältan med sig bör du kontakta veterinär.

Hur ofta verkar du hästarna? Du kanske ska låta det gå längre tid mellan verkningarna så att det finns nåt att ta av?

Det kan ju även vara så att din häst sliter ena hoven mer än den andra, och vill då din hovis få hovarna lika måste han verka ner den andra lite för mycket kanske?

Hur som helst tycker jag att det låter konstigt att en häst som är van att vara oskodd börjar ömma efter verkning, något måste det bero på... Och som emindy skrev - låt honom inte verka ur sulan! Den nöter de ner naturligt utan att det orsakar någon ömhet.

En varm hov måste du ha uppsikt på! Då är det nåt som är fel, värme indikerar på infektion...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 516
Senast: Tsaren
·
Hästvård Min häst blev verkad för en vecka sedan,nyköpt. Han har alltid gått barfota men nu i helgen såg jag att det hade flikat sig på ena...
Svar
6
· Visningar
1 641
Senast: Onttan
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 241
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i...
2
Svar
22
· Visningar
3 352
Senast: lillaphu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka