Om du måste välja...

malinsky

Trådstartare
Vad är minst sämst:

Avknäppt häst, eller den som är ngt tung i handen?

Varför?
 
Senast ändrad:
Sv: Om du måste välja...

tung i handen bäst då det är enklare att få den att bli mindre tung..
den avknäppta är ju svår att få fram och få stöd hos.


kom på lite mera..

hästen som är tung är ju fortfarande med en men den avknäppta har ju liksom kopplat bort lite oftast..
 
Sv: Om du måste välja...

hellre en som är tung i handen, det går som sagt lättare att åtgärda :)
 
Sv: Om du måste välja...

precis mina tankegångar!

Så som oventandes ryttare så är det e.g bättre att jag har lite tyngde i handen då jag vet att jag ändå har lite tryck bakifrån, än att jag tror att jag har åstadkommit ngt bakifrån fast hästen bara har knäppt av!?

alltså, rent generellt..
 
Senast ändrad:
Sv: Om du måste välja...

Vad tror du är vanligast, avknäppta hästar, eller de som ligger på i handen?
 
Sv: Om du måste välja...

Jag tror att avknäppta hästar är vanligast eftersom dom förmodligen en gång i livet låg på framåt så kan jag sätta 1 miljon på att dom satt på ett skarpare bett , säkerligen pessoa eller graman.

Har en sådan häst nu, hopphäst givetvis, bara gramanriden, helt avknäppt och halsen 2cm kort och uppochned påvänd muskelatur.

Första gångerna jag tömkörde honom trillade han när han fick länga ut halsen,hade noll egen balans. Nu går han jättefint i alla gångarter på tömmen men än så länge söker han bara kontakt med lång hals och rätt pilbåge i skritt under ryttare. Får se om vi kan trava nästa vecka i rätt form.
 
Sv: Om du måste välja...

Jag hade valt en häst som var tung i handen. Lättare att arbeta den rätt än att arbeta en avknäppt häst rätt igen
 
Sv: Om du måste välja...

Tung i handen - den andra tänker bakåt och en sådan häst har du ingen kontroll över förän du fått den fram till handen igen
 
Sv: Om du måste välja...

Anledningen till min fundering är att jag har sett en del hästar som jag tycker ser avknäppta ut, och ryttaren är lyrisk till att den är så lätt och att de inte "har ngt i handen" och därmed är nöjd med att de lyckas "rida hästen bakifrån och fram" (fast inte..)

Sen så har jag hört att "man föredrar" mer tyngd i handen än en avknäppt häst.. så jag ville höra hur ni ser på det.
 
Sv: Om du måste välja...

Jag tror att avknäppta hästar är vanligast eftersom dom förmodligen en gång i livet låg på framåt så kan jag sätta 1 miljon på att dom satt på ett skarpare bett , säkerligen pessoa eller graman.

Har en sådan häst nu, hopphäst givetvis, bara gramanriden, helt avknäppt och halsen 2cm kort och uppochned påvänd muskelatur.

Första gångerna jag tömkörde honom trillade han när han fick länga ut halsen,hade noll egen balans. Nu går han jättefint i alla gångarter på tömmen men än så länge söker han bara kontakt med lång hals och rätt pilbåge i skritt under ryttare. Får se om vi kan trava nästa vecka i rätt form.

Vad tråkigt att behöva lägga ned en massa jobb på felridna hästar, antar att det är en jättetrevlig häst i övrigt..
 
Sv: Om du måste välja...

Anledningen till min fundering är att jag har sett en del hästar som jag tycker ser avknäppta ut, och ryttaren är lyrisk till att den är så lätt och att de inte "har ngt i handen" och därmed är nöjd med att de lyckas "rida hästen bakifrån och fram" (fast inte..)

Sen så har jag hört att "man föredrar" mer tyngd i handen än en avknäppt häst.. så jag ville höra hur ni ser på det.

Japp, mer tyngd i handen. Men det ska fortfarande inte behöva vara tyyyyyyngd. det är inte så lätt som att säga att en mycket lätt kontakt innebär en avknäppt häst :D du ska ju kunna "lägga" hästen egentligen som du ber den, även i handen. dvs kunna lätta, ta tillbaks, lägga ner, lägga upp. Fast det gör du ju inte med handen i sig, som vanligt, utan med sits och skänkel mot handen....Då blir ju även stödet annorlunda bitvis.

Flum analfabet/afasi /Mackan
 
Sv: Om du måste välja...

Anledningen till min fundering är att jag har sett en del hästar som jag tycker ser avknäppta ut, och ryttaren är lyrisk till att den är så lätt och att de inte "har ngt i handen" och därmed är nöjd med att de lyckas "rida hästen bakifrån och fram" (fast inte..)

Sen så har jag hört att "man föredrar" mer tyngd i handen än en avknäppt häst.. så jag ville höra hur ni ser på det.

Problemet är väl att det känns bättre än förrut - då blir man väl lyrisk - att man inte upplevt riktigt bra - kan man ju inte rå för :D
:angel: :angel: :angel:
 
Sv: Om du måste välja...

Jag vill hellre ha en avknäppt häst än en tung tror jag.

Eller alltså, jag vill ju inte RIDA hästen avknäppt utan om jag får en ny häst o jobba med väljer jag hellre den som inte vill ta stöd än den som hänger. Fast jag väljer iofs alltid den hästen som är "mjukast" att rida. Känsliga tokstollar e min melodi :D
 
Sv: Om du måste välja...

Problemet är väl att det känns bättre än förrut - då blir man väl lyrisk - att man inte upplevt riktigt bra - kan man ju inte rå för :D
:angel: :angel: :angel:
Nä, precis.. jag är inte ute för att dumförklara någon, bara nyfiken på hur ni ser det hela. (inte heller de jag har sett rida så)
 
Sv: Om du måste välja...

Jag vill hellre ha en avknäppt häst än en tung tror jag.

Eller alltså, jag vill ju inte RIDA hästen avknäppt utan om jag får en ny häst o jobba med väljer jag hellre den som inte vill ta stöd än den som hänger. Fast jag väljer iofs alltid den hästen som är "mjukast" att rida. Känsliga tokstollar e min melodi :D

Varför det?? En häst som hänger lite kan man ju arbeta bort ganska fort med hjälp av halvhalter, men en häst som knäpper av har du ju först det första verkligen svåra jobbet att få hästen att ta bettet igen och det i alla gångarter, sedan efter det skall den kunna bli rund i överlinjen utan att släppa bettet och sedan kommer den med all säkerhet att lägga sig på framåt eftersom den inte har någon egen bärighet.

Så man har ju 2-3 moment till att rätta till innan hästen kommer lägga sig på handen.
 
Sv: Om du måste välja...

Kanske är så att jag gillar arbetet ;)

Eller snarare så att jag är kass på att rida hästar som på ngt vis "ber" om grövre hjälper :crazy: Jag har fortf lätt för att SJÄLV hänga om hästen tenderar att bli tung i handen. Är jättenyttigt träning för mig att rida mammas häst som kan göra sig totalt okänslig (jag kunde varken svänga höger eller stanna förra hopptärningen :crazy: ) så fort man låter henne lägga sig minsta i handen. Får påminna sig i varje steg om att lätta i handen o bara sitta.

Dessutom så har det bara blivit så att alla hästar jag hittills fastnat för har varit sådana som man fått vara mjukmjukmjuk mot så de vågat komma fram till bettet o sedan har de gått bra. Hästarna som däremot har lagt sig i handen har varit sådana mer brötiga "gå påiga" hästar rent generellt o sådan trivs jag inte med.

Så det har nog både med min bristande ridkunskap o göra och hurdan de olika hästarna har varit överlag.

Förresten så är jag ju heller inte ute efter ngn framgång på tävlnigsbanorna utan gillar eg bara att lulla runt hemma i skogen o på fälten samt åka på träning så det kan ta den tid det tar.
 
Sv: Om du måste välja...

Den enda "avknäppta" känslan som jag har haft är om hästen lagt tungan över bettet.
Man har liksom ingen kontakt med symmetrin-hela hästen.
Den går inte att påverka, utan lullar som den själv tycker.
 
Sv: Om du måste välja...

Tycker precis som dig. Hellre en häst som är känslig och inte vågar ta stöd än en som hänger i mina armar. Såna hästar klarar jag helt enkelt inte av att rida (inte i längden iaf), jag har ont i mina armar och jag vill absolut inte behöva använda styrka för att inverka genom bettet. Det känns bara hemskt.

Hästen som inte vågar ta stöd kan jag erbjuda ett snällare bett och en mjuk känslig hand. Så löser det sig ganska snabbt!
 
Sv: Om du måste välja...

Absolut den avknäppta!! Har oftast inga problem att få dem att ta stöd, det krävs oftast bara lite lugn och ro. :)
 
Sv: Om du måste välja...

Min häst som har lätt för att knäppa av har jag hellre tung i handen. Då vet jag att hon åtminstånde inte knäpper av, dock kan hon ju arbeta fel på ziljon andra sätt. :D
Man får liksom börja med "flest procent av tiden-felen", dvs de stora och vanliga bristerna.
Om jag däremot hade en häst som lade sig på i handen skulle jag vilja ha den lättare i handen, dock aldrig avknäppt (men lagomalternativet fanns visst inte :p ). Jag är av flugvikt så riktigt tunga hästar kan jag inte rida. Men avknäppt är svårare att korrigera för mig.

Så jag röstar "tung".
 

Liknande trådar

Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 468
Senast: Enya
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp