Om djävulsklo och död!

3

333

Gav ett dräktigt sto detta och det fungerade inte så bra på henne men alla jag pratade med sa att det var skonsammare än butta, fölet avlivades samt stoet på grund avv att fölet utvecklat grå starr och blev blind vid tre månaders ålder och stoet kunde vi inte rädda på grund av att hon fått trauma mot knät och led enormt. De somnade tillsammans i Helsingborg med hjälp av injektion. Sa hejdå till dem då de låg tillsammans med varsin ros liggande på dem... Älskar dem, saknar dem

Använd djävulsklo om ni vill jag vet inte mer än vad som jag gick igenom med mina två änglar men för allt i världen lyssna nu.. Om er häst skulle skada sig någon gång och få ett kanske meningslöst litet sår ( detta gäller benen ) och hälta även om den är ack så liten så åk och kolla det med röntgen! Bättre en gång för mycket... De som hade henne på foder meddelade inte ens mig om skadan och om hälta, de hoppade med henne, galopperade i skogen och gud vet vad trots att hon led. Om hon kommit till veterinär direkt även om det inte syntes så mycket så hade hon antagligen funnits i dag men skadan inflamerades i leden, pålagringar, och tillslut "ruttnade" benet vid leden på grund av inflamationen och den lilla sprickan. Utanpå syntes nästan inget, ingen märkbar värme eller så... D.klon hjälpte henne ingenting..

Det KAN vara snällare än butta men ska icke ges till dräktiga ston för det kan stimulera livmodern, tror tom det står på alla förpackningar.

Vad tråkigt!

Men....vad ledsamt och sorgligt!!
Skickar dig massor av tröstekramar!

Vad har Djävulsklon med detta att göra :confused:

Dk skall INTE ges till dräktiga ston...redan där var det ett fel från den som gav det....hästar skall ALLTID till vet först om man är osäker på en diagnos...

Djävulsklon hade knappast med varken knäskadan eller fölets ögonproblem att göra?

Däremot ska djävulsklo INTE INTE INTE INTE ges tilld räktiga ston eftersom det kan påverka värkarna och framkalla för tidiga värkar t ex (dvs vara värkstimulerande). Så snälla nästa gång du ska ge någon häst (dräktig eller ej) någonting LÄS PÅ innan.

Tråkigt med både stoet och fölet, men djävulsklo hade knappast med det att göra.

Och varken djävulsklo eller butta hade hjälpt mot den typen av skada som stoet hade?

ville dem bara väl...

Hej, jag ville bara svara på era inlägg till djävulsklo och död...

Stoet fick djävulsklo i stället för butta på grund av att de i min "kunniga" närhet sa att det var mycket skonsamare. Jag använde det på henne för att hon inte skulle ha så ont av skadan på knät sista tiden under sin dräktighet. Återförsäljaren lovade att det gick bra till dräktiga ston, vet. i HBG, sa att det var värt att prova och jag litade på dessa. På förpackningen så stod inget om biverkningar...

Angående fölets grå starr så finns det inget som varken säger eller säger emot att det är djävulsklon som fick henne att utveckla detta.

Lovar dyrt och heligt att jag ville deras bästa och att jag gjorde allt i min makt för att få dem att må bra men det räckte inte. Tog beslutet att avliva dem tillsammans på ett vis som de var värdiga och som var mest lugnt så att säga. Satt med dem i sex timmar i boxen innan de kunde låta mina änglar flyga till de gröna ängarna. De fick in ett akutfall men det gjorde även så att jag kunde säga allt som jag aldrig sagt under den tid vi upplevt...

Re: ville dem bara väl...

Självklart ville du deras bästa!!
...skickar ännu mer tröstekramar!

Jo, fast du skall inte skriva att det har med Dk att göra....
Jag hade en häst som dog....han åt butta, och fick penicilin :crazy:
en annan åt pronutrin.....

Att din häst var halt och du fick ta bort den har inget med Dk att göra.Att tro att starren kom pga av Dk är ju som du säger obekräftat....det finns säkert för som haft starr även utan Dk om man kollar efter lite.

Samt undrar jag vad du hade för åf som inte kunde upplysa dig om att man inte ger Dk till dräktiga ston????eftersom det är vida känt att det stimulerar livmodern.......

Starr är definitivt något som kan vara en fosterskada.
DC är ju inte testat för fosterskador o därför kan man inte utesluta den.
PL

Inte heller bekräfta den :crazy:

Är butta , finadyn, quadrisol testat på fosterskador??

Rekomenderas inte under dräktighet pga otillräcklig dokumentation. Man vet att alla prostaglandinhämmare kan ha toxiska effekter under sista delen av dräktigheten. Om DC är så effektivt som det sägs är även den troligen en prostaglandinhämmare.
Jag har sett ett fall där ett sto stod på finadyne o butta under en ganska stor del av dräktigheten o fölet föddes med en missbildning i urinvägarna.
PL

Ja just det....Dk rekommenderas INTE till dräktiga ston pga dess inverkan på livmodern...så varför ge det till ett dräktigt sto??
och hur kan man rekommendera butta till ett dräktigt sto?? Jag vet ett sto som gick på butta de sista 2 månaderna av dräktigheten...fölet föddes med läderhud...Var det buttan?? eller skulle det blivit så iallafall???

Hej igen på er..

Jag frågade veterinär på ATG kliniken i Malmö då hon röntgade knät där då det var tre månader kvar. Efter diskussion från och till med denne veterinär då jag var där så hade jag två val, ta bort henne direkt och fölet skulle aldrig födas utan avlida i henne samtidigt eller ge butta.

Veterinären rekomenderade att medicinera henne med butta och ta hem henne och låta henne gå själv utanför de andra hästarnas hage i en lite mindre så att hon inte skulle kunna springa om hon nu åt smärtstillande.

Jag frågade om DK och dess inverkan och då så han att DK var ett liknande preparat men mer skonsamt för hästen så han sa att jag fick själv välja men att de båda preparaten inte hade någon dokumenterad fakta om att ge det till dräktiga ston och dess inverkan på fostret. Så han la det i mina händer.

Jag var väl självisk och tänkte att nej jag vill ta hem henne och ge det ett försök då jag haft henne i tolv år och hon var så tålmodig och hade sådan gnista trots allt.

Fick med mig butta för två veckor framåt. Då jag kom hem så ringde jag till HBG, min veterinär, en kompis veterinär, en utomstående veterinär som arbetar i skånetrakten som jag hittade i telefonkatalogen. Till samtliga så ställde jag samma fråga - Butta eller DK till mitt dräktiga sto? Alla sa som vet. i Malmö och INTE EN ENDA sa något om att det kan påverka livmodern eller något sådant, utan de sa att det har ungefär samma effekt ...

Kontaktade en återförsäljare och åkte till hennes " butik ". Jag berättade precis hur det låg till och hon rekommenderade DK helt salig och sa att hennes häst med fång hade flugit fram efter en veckas eller två veckors medicinering. Hon lovade dyrt och heligt att det var det bästa för min häst och on framförde det mycket ärligt så att säga. Jag köpte en förpackning, och använde den...

Ni som säger att alla vet ju att man aldrig ska ge detta till dräktiga ston har tydligen fel, alla vet inte det, det är ingen kunskap som man föds med. Nu vet jag, genom den hårda vägen. Jag har inte sagt att starren uppkom pga DK:n men jag undrade däremot om andra upplevt medfödda fel efte ni använt butta eller DK.

Jag säger inte heller att mitt sto fick mer problem på grund av sin behandling men jag säger att det gav inte mycket effekt vad jag kunde märka.

Varför jag skrev här var inte för att få höra vad korkad jag var för att jag inte visste det tidigare utan för att jag ville veta om någon annan haft liknande "problem" med liknande utgång..

Jag bannar mig själv för hela historien från det att jag lånade ut henne till den dag jag hämtade henne. Efter jag hämtat henne så gick det inte en enda dag som jag ångrar, jag gjorde allt för henne men det är ändå jobbigt att höra att det finns endel som tycker att "jag är ute och reser och inte har koll"..

Tack för mig

En ledskada i stil med vad du beskriver blir inte vare sig bättre eller sämre av DC butta el dyligt, vad man är ute efter är ju att göra det drägligt för hästen, jag tycker inte att det var fel utan skulle snarare prövat butta eller finadyne när DC inte hjälpte. Om starren kom av behandlingen kommer du aldrig att få veta men möjligheten finns.
PL

Förklaringen till varför det gjordes tycker jag framgår ganska tydligt ovan. Ibland måste man väga olika faktorer mot varandra.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka