om bronkit.

lovehorses

Trådstartare
Som jag hade skrivit i ett tidigare tråd så har min gamling bronkit eller misstänker det.
Nu undrar jag om bronkit går över eller kommer det att hålla i sig.
Om jag relaterar till människor(det är väl luftvägsinflammation?!):confused: så går det väl över, visst det sitter i ett tag och man kan ha spår av det men annars???

Berätta gärna om ni har haft någon häst med det hur det gått m.m.

Sv: om bronkit.

lovehorses skrev:
Som jag hade skrivit i ett tidigare tråd så har min gamling bronkit eller misstänker det.
Nu undrar jag om bronkit går över eller kommer det att hålla i sig.
Om jag relaterar till människor(det är väl luftvägsinflammation?!):confused: så går det väl över, visst det sitter i ett tag och man kan ha spår av det men annars???

Berätta gärna om ni har haft någon häst med det hur det gått m.m.
jag har en travhäst som har bronkit och han fick flytta ut i utebox med torvbädd....allt foder blöts....och han är nästan symtomfri tränas på förfullt..men är det för varmt i luften eller för fuktigt kan han hosta lite men vet säger att det inte är några problem så länge han känns pigg och värkar må bra i övrigt och inte är snorig.....om det blev värre skulle han få en inhalator att andas i ibland...men som sagt han mår strålande nu:)
Det bästa för en bronkit häst är friskluft....
sök upp vet och kolla upp hästen ordentlig i tid!!

Visst kan hästen bli symptom fri men det gäller att skapa en bra miljö för hästen. Min tjej blev symptom fri efter ett år med Carrageen behandling. Hon går ute dygnet runt, äter ensilage och motioneras regelbundet nu, detta i kombination med algerna har hjälpt henne! Det är viktigt är att inte utsätta dem för damm vare sig i maten eller stallet och att låta dem vara ute!

Det kanske därför det var lindrigare tidigare, han har gått ute i 8 år till nu för ett år sedan då jag flytta och han. :)
Just nu står han inne på nättrena men det finns en till dammallergiker i stallet (det är två hästar där) Så de är ju noga med att inte mocka just innan de ska in och blötlägger allt hö och kraftfoder. De är väldigt mycket ute. det är det bästa som kan bli just nu....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 400
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka