danilo
Trådstartare
Nu har jag många funderingar kring att förhålla med sätet! Jag har läst mycket om det bl.a. i Dressyr med Kyra och Ett med hästen av Sally Swift. Swift menar, om jag förstått det rätt, att man genom att centrera kraften i sitt kraftcentra, andas ut, växa i sadeln/kroppen och då automatiskt förflytta skänkeln någon millimeter längre bak gör en förhållning/halvhalt. Kyra skrev något om att sätter sig djupare och spänner magen för att bromsa upp, och att det är ett tecken för halvhalt.
Jag har en häst som inte blivit riden med sätet alls i stort sett, samtidigt som jag inte är rutinerad på det än heller. Hur skulle ni beskriva att det rätta sättet att förhålla med sätet är?
Kan jag lära hästen det enbart genom upprepning, alltså att förhålla med sätet varje gång innan jag förhåller med tyglarna?
Jag har en häst som inte blivit riden med sätet alls i stort sett, samtidigt som jag inte är rutinerad på det än heller. Hur skulle ni beskriva att det rätta sättet att förhålla med sätet är?
Kan jag lära hästen det enbart genom upprepning, alltså att förhålla med sätet varje gång innan jag förhåller med tyglarna?