Om att förhålla med säte

danilo

Trådstartare
Nu har jag många funderingar kring att förhålla med sätet! Jag har läst mycket om det bl.a. i Dressyr med Kyra och Ett med hästen av Sally Swift. Swift menar, om jag förstått det rätt, att man genom att centrera kraften i sitt kraftcentra, andas ut, växa i sadeln/kroppen och då automatiskt förflytta skänkeln någon millimeter längre bak gör en förhållning/halvhalt. Kyra skrev något om att sätter sig djupare och spänner magen för att bromsa upp, och att det är ett tecken för halvhalt.

Jag har en häst som inte blivit riden med sätet alls i stort sett, samtidigt som jag inte är rutinerad på det än heller. Hur skulle ni beskriva att det rätta sättet att förhålla med sätet är?
Kan jag lära hästen det enbart genom upprepning, alltså att förhålla med sätet varje gång innan jag förhåller med tyglarna?

Sv: Om att förhålla med säte

Om det skall bli bra så måste du ha en balanserad och följsam sits tillvardags.
Om du lär hästen att lyssna på sätet så kan du inte ibland hoppsan säga fel med det.

Det här är ganska lätt att lära in - med du måste därefter vara konsekvent.

Först måste du hitta rätt muskler.
Jag brukar föreslå att du ställer dig framför en vägg.
Håll armarna i ridposition
Gå fram tills dina knogar tar i väggen.
Tryck - utan att din position rubbas

Nu använder du magen rätt.
Det som händer när du gör såhär är att du stannar dina sittben, vilka i vanliga fall gör samma rörelser som bakbenen.

Du blir svårare att flytta för hästen

samtidigt så slutar du givetvis att gå med med överkroppen och därmed handen också.
Altså du hålelr handen still.
Om du vanligtvis är följsam så blir det en stor skillnad när du gör såhär.
( hoppa detta med att växa uppåt i början)

När du lär in detta så kan du behöva tala om för hsäten att JO du menar vad du säger med rumpan den här gången :smirk: med att använda tygeln genom att dra på det gamla sättet.
Men ganska snart kan du byta ut det, genom att trycka handen framåt mot en inbillad vägg.
Den flyttare sig ju inte men skall tänka framåt.

Lycka till
Samma princip gäller då för halvhalter

Senast ändrad:

Hej!

Det verkar som att du har bra koll på det här!
Jag provade din övning, och kände att jag spände magmusklerna nedanför naveln och kanske lite ovan. Rätt?

Om jag förstår dig rätt så menar du att man själv "slutar gå", och därför gör hästen det också. Det är så som jag har tänkt förut, men jag vill vara säker på att jag rätt när jag ska lära en häst det. Att vara konsekvent förstår jag också att jag måste vara, men jag hoppas att jag kommer att få hjälp med det framför allt i traven och galoppen med tränare. Jag tycker att det är lite svårt att ha samma kontroll över sätesmusklerna då, när man liksom hoppar omkring lite mer (även om jag inte skumpar, utan kan sitta ner bättre och bättre utan att störa). Har du något tips att tänka på där? Eller gäller det bara att vänja in sig med balans och centrering, för att sen kunna använda sätet?

prova att göra det när du travar.
detta är ett sätt att balansera upp dig själv.

När du blir starkare så orkar du hålla ett litet buktryck enligt ovan hela tiden med dina sidliga magmuskler.
Du kommer då att släppa igenom hästens röresler men inte överdiriva dem.
Jag vet inte hur jag skall förklara, men en helt avslappnad ryttare blir wobblig.
En stabiliserad rytatre blir lättare att bära, hästen kan bära bättre, och du kan sitta bättre.

experimentera

Ju bättre sits du har, ju bätre samspelt kommer du att vara med din häst, och då kommer du också att kunna göra halt ur trav på detta sätt, och så småningom ur galopp. Men det kräver styrka och balans hos hästen också...

Den styrka och balsnen kan du förbättra med dena övning.

Kämpa på.

SUS

Som jag har uppfatttat det när jag rider är att man behöver inte lätra in sitshjälperna mer än på sig själv. Man kan sätta sig på en unghäst som bara är sutten på och rida öppnor och slutor och göra halt enbart med sitsen om man vill, det är vi som behöver lära oss!

Om det är så, då är jag verkligen fel ute!

Men nu har ju hästen blivit riden i flera år, och jag tror att han har blivit felriden. Kan han ha blivit så okänslig att han inte reagerar på det? Eller borde han stanna ändå, om jag skulle göra rätt? Och hur gör man då rätt i din version? :confused:

danilo skrev:
Om det är så, då är jag verkligen fel ute!

Men nu har ju hästen blivit riden i flera år, och jag tror att han har blivit felriden. Kan han ha blivit så okänslig att han inte reagerar på det? Eller borde han stanna ändå, om jag skulle göra rätt? Och hur gör man då rätt i din version? :confused:

Nej... inte alls säkert att din häst gör rätt för att du gör rätt. Ni måste båda två lära om. Hästen vet ju inte om du menar vad du "säger" den här gången eller om du t ex har tappat balansen.

mvh Jessica

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag försöker lära mig att rida med sätet mer, t.ex genom sitsen göra en förhållning. Men det känns så svårt! Min häst är ett...
Svar
19
· Visningar
4 851
Senast: Hellas
·
Ridning Hej! Jag har ett rätt jobbigt problem med min häst, som ibland gör att jag blir rädd och totalt tappar både lusten och motivationen...
2
Svar
28
· Visningar
4 679
Senast: Mabuse
·
W
Dressyr Har i tidigare trådar läst mycket om hur man ska påverka hästens bäcken med hjälp av sitt eget. Även att man inte ska lägga vikt...
Svar
7
· Visningar
961
Senast: Walk on top
·
Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 628
Senast: Meelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V