Om ägarregistrering

K

Kicki_J

Nu är jag liiite sur på SKK! Det verkar vara hur lätt som helst att ägarregistrera en hund, jag kan hur enkelt som helst beställa ny ägaranmälan hos SKK och skicka in den, när hunden väl är registrerad på mig kan jag även få ut en dublett av stamtavlan och vips så är hunden min!!!
Jag har idag lärt mig att inte vara så förb****t godtrogen!!! Lånade ut en hund på prov med ordentligt skrivet köpeavtal, och hux flux är hunden reggad på någon annan! Ingen ny stamtavla är beställd tack och lov, och personen i fråga skall betala (telkontakt idag) så förhoppningsvis är jag inte blåst på denna hund. MEN jag lärde mig en läxa!
Valpar säljer jag aldrig på avbet så varför i hela friden lånade jag ut denna dam på prov? Om det skulle bli en nästa gång så kommer det att stå "öppet köp 1 månad" på köpeavtalet men pengar skall dock lämnas. Jag trodde ju att om jag inte tyckte det fungerade så kunde jag bara hämta hem hunden när den "bara" är ute på prov, men så är tydligen inte fallet....
Detta blev långt, men jag är så himla irriterad. Har skrivit in till SKK och föreslagit en kod som hör ihop med stamtavlan, och som måste uppges vid ägaranmälan eller utfärdande av stamtavle dublett.
 
Sv: Om ägarregistrering

För att kunna ägarregga en hund i SKK, så kan man göra på olika vis..

1) Både köpare & säljare måste skriva under ägarbytesanmälan!

2) Köparen skickar in ägaranmälan tillsammans med en kopia på ett köpekontrakt.

3) Köparen/lånaren förfalskar säljarens/ägarens namnteckning på ägarbytesanmälan.

De 2 första sätten är helt ok, men det sista är ju rent fusk, mygel och bedrägeri :mad:

Hur motiverar lånarna att hunden hux flux står på dem, utan att du skrivit under ägarbytesanmälan???
 
Sv: Om ägarregistrering

Man lär sig något nytt varje dag! I och med att vi skrivit under köpeavtal (som enligt oss inte är fullständigt förrens köpeskillingen är avlagd och undertecknad även den) så hade hon rätt att göra så här. På SKK skulle de kolla upp att nya ägaren skickat in köpeavtalet, har hon förfalskat namnteckningen så kan vi gå vidare.

Hunden har det jättebra, så jag är inte orolig för det, blev "bara" så himla irriterad över tillvägagångssättet. Skriva över hunden utan kontakt med oss! Utan att ha fullföljt köpeavtalet och betalt hunden!
Om hon inte betalar så är det en sak för SKK,s juridiska avdelning. Det lustiga var att jag fick till svar att köpeavtalet är bindande för mig som säljare, nya köparen har all rätta att registrera hunden på sig. Men SKK har sedan inte med resten att göra, om nya ägaren verkligen fullföljer avtalet eller ej.

Glad är jag inte på dem just nu! Inte på mig själv heller som inte kollade upp detta ordentligt innan!! Men om vi skrivit ett eget papper, ett eget avtal, så hade inte SKK godkännt det heller, och vi har väl alla hört historier om ägare som ej kunnat få tillbaka hund de lånat ut! Besittningsrätten ger "lånaren" rätt att behålla hunden.
 
Sv: Om ägarregistrering

Har presis pratat med SKK,s id avdelning och min mans namnteckning var förfalskad.....:crazy: Hunden står nu åter på förra ägaren.
Känns jättejobbigt att behöva bråka med dem för hunden har det verkligen jättebra. Men det de gjort är för mig helt oacceptabelt. Tilltron till människor sjunker drastiskt! Ta tillbaka hunden kan vi ju inte göra (och vill egentligen inte heller) men vi kommer att ta en diskussion med dessa människor, och jag överväger även att anmäla dem för urkundsförfalskning (tror jag det heter...) Det är bara att hoppas på att de betalar för den lilla summan är inte ide att dra in jurist för, kostar tyvärr mer än det smakar.
 
Sv: Om ägarregistrering

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

Men jösses, vilka myglare :mad:

Jag skulle aldrig i livet sälja en hund till sådana människor, utan jag skulle med hänvisning till förfalskningen av makens namnteckning farit och hämtat hunden omedelbums!
 
Sv: Om ägarregistrering

det måste ju gå att polisanmäla. urkundsförfalskning är ett allvarligt brott. kanske hemförsäkringen kan hjälpa till?
 
Sv: Om ägarregistrering

Det är så vi känner det med, men jag blev liksom lite nedslagen av svaret från SKK att vi inte längre har någon rätt i hunden. Ska prata med SKK juridiska avdelning på måndag.
Det var bara tur att vi varit slarviga och inte registrerat om hunden på vårt namn. Kort summering, vi tog tillbaka henne som tvååring då förra ägaren ej kunde ha henne kvar, så hon står fortfarande i dennas namn. Annars hade vi varit tvugna att bevisa att namnteckningen varit förfalskad.
Hon på SKK bad så mycket om ursäkt för felet. När hon letade fram ägabyteslappen som var inskickad så hon att underskriften med förra ägarens namn inte överenstämde med den som var registrerad som förra ägaren. Och det hade gått igenom!!! Helt sanslöst! HUR i hela friden ska man kunna lita på SKK när de inte ens kan läsa!!!
För övrigt då Gnist, vad tror du om min ide´om en kod som är kopplad till stamtavlan och som bara finns med i stamtavlan och i ett dolt register hos SKK?? Jag menar, fungerar det hos bilregistret borde det ju gå hos SKK.
 
Sv: Om ägarregistrering

Kan vara en bra grej, men tvivlar på att det kommer att gå igenom och bli så.

Någon form av hårdare kontroll borde det ju bli i alla fall, men en ägarregistrering är ju inte = att de juridiskt faktiskt äger hunden.

Rekomenderar dig att polisanmäla urkundsförfalskningen, ägarregistrera hunden på er samt att åka och hämta hunden med anledning av urkundsförfalskningen, som ju faktiskt är ett straffbart brott!!

Prata med polisen om den biten också, när du anmäler urkundsförfalskningen. De har ju heller inte betalat hunden..:devil:
 
Sv: Om ägarregistrering

Åhhh, suck, suck, suck!!!!!
Har pratat med polisen som helt klart tycker jag ska anmäla, men om det blir urkundsförfalskning eller missbrukande av urkund eller något helt annat visste han inte, det finns tydligen en hel uppsjö olika banämningar på detta brott. Han tyckte i alla fall att jag kunde hämta hunden, och om de dessutom lämnar ifrån sig den frivilligt så har jag inget fel gjort. Men vi kommer väl alla ihåg hur det gick för "Blå Bergen" när hon hämtade sin hund.....
Och med kontakt hos SKK igen vågar de inte säga något, jag kan ha rätt att hämta hunden men måste ju först få klartecken av juridiska avdelningen.
Nu vill jag absolut hämta hem henne. Hon får bli innehund hos oss eller flytta till hundhimlen om det inte går ihop med sonens astma. Men eftersom SKK är allsmäktig inom hundvärlden och jag har kennel så törs jag helt enkelt inget göra förrens jag vet säkert. Skulle jag agera "egenmäktigt" och bli utesluten pga det så kan jag lägga ner hela min hundverksamhet med avel, tävling och utställning, tyvärr.

Så det blir en lååång, lååång helg! Väntar bara på att gubbden ska komma hem från jobbet så han kan ringa upp människan och tala om att vi kommer att anmäla henne och att vi vill häva köpet.

Jag som var så glad efter helgens utställning där det gick så himla bra.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om ägarregistrering

Efter att mailat skk juridiska så ringde de upp. Hunden är inte längre min, jag har ingen rätt att hämta den såvida inte nya ägaren går med på det. Om de inte betalar så är det kronofogden som gäller. Hon på juridiska fattade inte vitsen att bråka om ägarregistreringen när det ändå inte var min hund!:eek: Då härsknade jag till och sade att urkundsförfaskning är ett brott och att polisen rekomenderade att anmäla!:devil: (lite surt sade jag det också...)
Plötsligt var hon så tillmötesgående och skulle ordna en kopia på "förfalskningen".
Fortsättning lär följa......
 
Sv: Om ägarregistrering

Jo, det är ju det där som är den stora nackdelen, med att vara SKK-ansluten uppfödare, men jag har svårt att tro att du skulle bli utesluten om du nu skulle fara och hämta hem hunden..

Har en liten tanke, som jag kommer att pm:a till dig :angel:
 
Sv: Om ägarregistrering

Kan inte de som köpte hunden av dig för 2 år sedan och som står som ägare på hunden hämta hem den åt dig? De har ju ingen kennel som kan komma i kläm:idea:
 
Sv: Om ägarregistrering

Kruxet är ju att vi skrivit på köpeavtalet. Vi själva trodde ju inte att det skulle gälla om inte avtalet följdes och skrevs under när köpeskillingen är avlagd. (om du kollar in din valps köpeavtal förstår du vad jag menar, två rader finns att skriva under för säljaren)

När man säljer häst har man ju rätt att hämta hem den om köparen inte följer avtalet och betalar inom överenskommen tid. Med hund gäller sk besittningsrätt. Vilket i praktiken innebär att om du lämnar iväg din hund till en bekant när du reser utomlands i några veckor så kan bekanten behålla hunden!!!
Hon på SKK,s juridiska sade till mig idag att alltid när du lämnar ifrån dig en hund så har du avsagt dig ägarrätten!!! Vilket ju hårt draget skulle kunna innebära att en dagmatte plötsligt kan göra anspråk på hunden!!!
Usch! Just nu gillar jag inte SKK så jättemycket!
(jo jag vet att jag skulle läst på bättre själv också, för er som nu känner för att kommentera detta!)
 
Sv: Om ägarregistrering

(jo jag vet att jag skulle läst på bättre själv också, för er som nu känner för att kommentera detta!)

:angel: Min tunga har varit tyst :D

Seriöst, så tror jag att ni ska prova på mitt förslag..
På ett lugnt, kontrollerat, bestämt och övertygande sätt :cool:

Förhoppningsvis så backar de och lämnar tillbaka hunden utan mer tjafs..
 
Sv: Om ägarregistrering

Jo, ditt förslag ÄR bra! Skulle nog kunna fungera. Just nu är jag så trött och less så jag ska försöka koppla bort detta ett tag! Min dag har inte varit bra! Var och hämtade en hösilagebal på kvällen, tog det sista av den förra i morse så det var totalslut. Tror ni inte att den nya balen är alldelse möglig!? Häststackarna såg måttligt glada ut när de fick halm i stället!!:eek: Nöden har ingen lag! De fick extra lucern och så åker jag och byter imorgon bittti.
 
Sv: Om ägarregistrering

Med hund gäller sk besittningsrätt. Vilket i praktiken innebär att om du lämnar iväg din hund till en bekant när du reser utomlands i några veckor så kan bekanten behålla hunden!!!

Då jag fick min hund av en bekant, vars ex fortfarande ägde hunden. Vilket lede till ett jäkla liv, efter att jag hade haft hunden i 6 månader!! Hon ville straffa han men jag och hunden hamna i kläm. Efter att ex antal personliga hot, hot om polisanmälning, och muskelknuttar som har ringt på dörren och velat ta hunden i från mig. Så var det just besittningsrätten som rädda mig och hunden. Hon fick veta att drog hon det till domstol skulle hon förlora hunden och få betala.

Men jag låser fortfarande båda låsen, när jag lämna hunden själv hemma. Åker en bil sakt så tvär vänder jag.

Reglen kan som sagt hjälpa eller stjälpa. hoppas att det löser sig för er och hunden...
 

Liknande trådar

C
Övr. Hund Vilka handlingar ska man få med sig när man köper hund som är importerad och registrerad i Sverige (SKK)? Har jag missat något i listan...
Svar
10
· Visningar
1 431
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp