År 2070 hur ser livet ut då? Eller hur ser världen ut då? Vad gör du om du lever då?

AI kommer vara en mycket stor del av vårt vardagliga liv - i form av automatiserade fordon, automatiserade transporter och olika former av beslutsstöd. AI kommer även användas i olika former inom vård och omsorg, samt inom utbildningssektorn och för olika åtgärder för att rädda klimatet. En motivation till den ökade användningen är inte enbart det faktum att tekniken idag (2020) utvecklas på bred front, man kommer även att se det som en nödvändig utväg för att rädda klimatet.

Den ökade automatiseringen kommer att leda till att människor i ännu större utsträckning än idag kommer att arbeta med avancerad teknik oavsett om man är ingenjör, läkare eller handläggare på Försäkringskassan. Vår konsumtion kommer - förutom livsnödvändiga förnödenheter som mat - i stor utsträckning att helt centreras kring teknik och teknologiska artefakter, men även tjänstesektorn och kultursektorn kommer att ha ökat kraftigt. Kultursektorn kommer öka som en motpol till den teknik vi "utsätts" för, men också till följd av att vi - undantaget teknik - kommer konsumera betydligt färre varor.

Internet kommer än mer än idag vara nödvändigt, dock kommer det att ha skett en kraftig reglering av Internet för att skydda mänskliga rättigheter och för att minska risken för brott och terroristattacker.

Till följd av ökad automatisering tar AI över enformiga arbeten och skapar initialt en högre arbetslöshet. På sikt kommer många vars arbeten försvinner kunna skolas om, men det kommer att skapas en förhållandevis stor grupp av människor som inte kommer att hitta sin plats i samhället och som inte kommer att få nya jobb (eller ens alls kunna få jobb). Samtidigt kommer dock intresset för humaniora att stärkas som en motpol mot automatiseringen, vilket också behövs för att kunna skapa automatiseringar som är till gagn för för oss och som inte utarmar vår autonomi (beslutskapacitet). Detta följer även ur det faktum att gränsen mellan AI och människa allt mer suddas ut - inte fysiskt och inte så att en AI utvecklas till människa, utan att vi har svårt särskilja mellan det människor gör och det en AI gör. Samhället kommer även att bli allt mer polariserat. Grupperingar mot automatiseringen skapas och motståndsgrupper kommer att växa fram. Hur vi hanterar denna potentiella konflikt kommer att vara av stor vikt.

Sedan tror jag att pandemin kommer bryta in och skaka om oss ordentligt i hur vi lever på sikt, men det är ett separat scenario.

Hur jag lever är svårt att säga. Lever jag - vilket jag hoppas - så kommer jag att vara riktigt gammal.
 
Jag hoppas innerligt att jag är stendöd :D
Fy helskotta för att leva så länge.

Jag tror att jag har få mäöjligheter att förutspå någon verklighet. Allt har ändrats så radikalt under min levnad att 50 år till är en evighet - ur förändringsvinkel.

När jag var barn körde en granne fortfarande med hästar på åkern, det fanns arbetshästar i nästan varje gård. Vi tog reda på spannmålen med självbindare och tröskade på ett inlånat tröskverk på lagårdsbacken. Varje gård i byn hade mjölkkor. Vi hade fyra stycken. Som mjölkades för hand.

Min mor vägrade lära mig mjölka för att jag inte skulle riskera att bli mjölkpiga, som hon varit.
Hon växte upp i ett så fattigt hem att de inte hade mat för dagen så hon började jobba som 13-åring. De hade inte skor på hösten så det hände att de kissade på marken och stampade i det för att värma fötterna.

Så sett till den enorma förändring som skett under mitt liv hittills - så nej, jag vågar inte förutspå något alls.
 
Jag ska sitta med min fru på en altan med blick ut över stilla havet, en joint i ena handen och en jävligt elegant pinot noir i den andra, en riktigt god lagrad ost och några oliver i en skål på bordet, med minst varsin hund i knäet.
Temperaturen är precis sådär lagom så vi kan sitta med linne utan att frysa, en lätt bris som sveper in emellanåt som ger svalka. Det är skymning, ljusslingor sitter i träden och buskarna, det känns tryggt.
 
År 2070 hur ser livet ut då? Eller hur ser världen ut då? Vad gör du om du lever då?
Lever jag är jag 95+ vid det laget, min släkt är seglivad så chansen finns. Jag är dock inte så positiv till att mänskligheten reder ut klimatförändringarna. Det bästa jag har att hoppas på isf är att inte få sluta på alltför otrevligt vis, och att mina stackars barns liv inte är alldeles för eländiga.
 
Jag ska sitta med min fru på en altan med blick ut över stilla havet, en joint i ena handen och en jävligt elegant pinot noir i den andra, en riktigt god lagrad ost och några oliver i en skål på bordet, med minst varsin hund i knäet.
Temperaturen är precis sådär lagom så vi kan sitta med linne utan att frysa, en lätt bris som sveper in emellanåt som ger svalka. Det är skymning, ljusslingor sitter i träden och buskarna, det känns tryggt.
Fan vad härligt!!
 
År 2070 hur ser livet ut då? Eller hur ser världen ut då? Vad gör du om du lever då?

Ja jag tror inte jag lever 89år gammal ;) Men skulle jag göra det så kör jag nog rally med min rullator och surar över att dottern vill ha in mig på hemmet ;) I övrigt hoppas jag att klimatproblemen är lösta sedan länge och att status-hetsen har lagt sig liksom överkonsumtionssamhället.
 
Då är jag 80+ så om jag fortfarande finns på denna jord tror jag att jag lär känna mig ganska färdig ändå, så hur världen kan se ut orkar jag inte riktigt tänka på. Fortsätter världsläget att bli sämre och sämre så lämnar jag nog in långt innan jag blir gammal, för det blir för mycket med allting.
 
Då måste ju något extremt drastiskt ske i så fall. Det har jag svårt att tro. Människan är otroligt anpassningsbar, på både gott och ont.
Ja jag tror faktiskt det. Finns mänskligheten tror jag vi alla kommer leva extremt primitivt eller kanske mer "naturligt". Tror då att de flesta systemen har kollapsat och vi odlar vår egen mat osv.
 

Liknande trådar

Fritid Det är nu klart att jag flyttar till Åland. Ska jobba i Kastelholm. Letar bostad och har ställt hunden i kö på hunddagis i Jomala. Nu...
Svar
4
· Visningar
721
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 391
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Jag har bytt arbetsgivare ett par gånger i livet och det har varit lite olika. En chef tycker jag var lite väl ful när hon mer eller...
2
Svar
34
· Visningar
2 281
Senast: RedQueen
·
Kropp & Själ Hej alla kloka och erfarna! Jag undrar hur sent i livet astma kan ”växa bort”. Jag är nu 15 år och har haft astma nästan hela livet...
Svar
3
· Visningar
415
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp