Olympic As (DE)

Zuzzi

Trådstartare
Nu kommer den vita hingsten till Sverige efter jul och hamnar på Västerbo stuteri. Åsikter om individ och stam? Kommer vi få en epedemi av vita "skräphästar" med tanke på pris? (6000 kr/levande föl), en vit travarhingst har väl många längtat efter bara pga färgen.

Jag är inte fördomsfull emot hingsten, bara till folk som älskar att avla färg utan tanke på sitt älskade stos exteriör och att den tilltänkta hingsten kanske inte alls kompletterar detta :D

avelsvärdering mars 2009
http://www.axevalla.se/webfiles/olympic_as.pdf

Sv: Olympic As (DE)

Jag var o tittade på honom under avelsvärderingen gillade honom fast han är ganska liten.. Ska dom visa honom igen så han blir godkänd?

Tittade på länken och så liten är han inte. 159 är en ganska normal höjd för en travare. Sen tror jag också att det finns en risk för att många som har ett varmblodigt sto kommer att köra till honom pga hans färg men det behöver ju inte vara dåligt. Han kan ju vara en helt OK avelshingst, om jag har förstått saken rätt så är han oprövad. Sen bör han ju inte få så många avkommor innan en utvärdering görs pga hans något svaga stam på sin mors sida. Men han verkar ju vara mycket hållbar och det är ju inte det sämsta.

Vad lustigt. Kör de Breeders Crown i tyskland för 6 och 7-åringar?
Jag trodde Breeders var till för att tidigt se talangerna.

Ja, det gör de, i år vann Brioni. De kanske vill premiera att föda upp hållbara hästar också?

Hur definieras hållbarhet?

Är antal starter = mått på hållbarhet?
Är antal aktiva tävlingssäsonger = mått på hållbarhet?
Vilken hållbarhet är ärftlig?

Ärftligheten på hållbarhet är en helt annan diskussion. Det finns forskning på det och om jag inte missminner mig så har hållbarhet ganska låg ärftlighet, den har du säkert läst. Miljö anses ha större påverkan på hållbarhet. Det första levandsåret är mycket viktigt för hästens framtida förmåga att prestera.

I mycket statiskt används: antal starter, antal placeringar (1-3) prissumma, prissumma/start och km tid för mått på prestation. Hästen förmåga att prestera anser jag är ett mått på hållbarhet.

Just travhästars hållbarhet känns ganska aktuellt i svensk travsport, har du missat hela diskussionen med de (stort) ökade veterinärkostnaderna för hästägare och den etiska aspekten på att hästar behandlas-startas-behandlas-startas exakt följade karenstider?

Är du av annan uppfattning än att miljön vid unghästars uppväxt påverkar deras framtida hållbarhet?

Ärftligheten på hållbarhet är en helt annan diskussion. Det finns forskning på det och om jag inte missminner mig så har hållbarhet ganska låg ärftlighet, den har du säkert läst. Miljö anses ha större påverkan på hållbarhet. Det första levandsåret är mycket viktigt för hästens framtida förmåga att prestera.

I mycket statiskt används: antal starter, antal placeringar (1-3) prissumma, prissumma/start och km tid för mått på prestation. Hästen förmåga att prestera anser jag är ett mått på hållbarhet.

Just travhästars hållbarhet känns ganska aktuellt i svensk travsport, har du missat hela diskussionen med de (stort) ökade veterinärkostnaderna för hästägare och den etiska aspekten på att hästar behandlas-startas-behandlas-startas exakt följade karenstider?

Är du av annan uppfattning än att miljön vid unghästars uppväxt påverkar deras framtida hållbarhet?
Ja, ärftligheten berörde inte du, men tråden handlade väl i grunden om ärftlighet. Fel av mig. Jag har precis som du uppfattningen att miljö har betydligt större påverkan på hållbarheten än arvet.

Statistiken på prestationerna håller jag med dig om, så länge det handlar om unga individer. Även där tar miljön snabbt över när hästen kommer upp i ålder. (ffa säger den senaste forskningen att prissumma/start har hög arvbarhet)

Nej, jag har inte missat diskussionen kring de ökade veterinärkostnaderna och dessa anser jag till 100% vara miljörelaterade. :laugh:

==

En grov generalisering till tråden
Om du väljer en hingst som har 14,3ak i rekord som 4-åring och totalt gjort 142 starter.

Kan man anse att han är mer hållbar än en hingst som totalt gjort 21 starter (som 2- och 3-åring) och gått 12,0 eller bättre fem gånger som 2-åring och gått 11,0 eller bättre i samtliga sina tolv starter som 3-åring?
(21 starter där de flesta varit i världsklass. Det är extrem hållbarhet, dessutom får man prestationer.)

Hade man försökt pressa Olympic As till att gå 12,0 som 2-åring och 11,0 som 3-åring, hade han förmodligen aldrig kommit till start. (Medveten om att de tävlat under olika förhållanden på olika kontinenter, så jämförelsen är inte helt relevant.)

Någon berättade denna jämförelse för mig:
Det är som att jämföra en formel1-bil som går på max under två säsonger med en Volksvagen som håller 35.000 mil i 20 år, men aldrig gått fortare än 90 km/h. Klart att VW:n håller längre... Hur länge hade VW:n hållit om man pressat den till max?

KL
Jag tycker mig faktiskt kunna se en viss koppling mellan hållbarhet och ärftlighet. Av dom stona som jag har haft som tävlingshästar och sedan satt i aveln så har dom stona som varit hållbara på banan även lagt hållbara avkommor, de ston som varit trashankar har lämnat skörare avkommor.
Eftersom det är få ston det handlar om skulle det i och försig kunna vara en tillfällighet.
Benställningen är ju ärftlig och det kan ju spela in hurpass hållbar hästen blir.

Vilken är hingsten vars prestationer du jämför med?
Muscle Hill :bump:

Han är ju ett exempel. Det går ju inte att jämföra prismässigt med Olympic As. Däremot tycker jag att man ofta hör att amerikanska hingstar anses inte vara hållbara för att de "bara" gjort 20 starter. Man kanske bör se VAD de gjort i dessa 20 starter. Klarar man av att göra dessa prestationer så tidigt och så ofta, kan man enligt min mening inte vara skör. (Visst är det gynnsammare förhållanden i amerika, men du förstår säkert grundtanken.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka