Sv: Olympic As (DE)
Ärftligheten på hållbarhet är en helt annan diskussion. Det finns forskning på det och om jag inte missminner mig så har hållbarhet ganska låg ärftlighet, den har du säkert läst. Miljö anses ha större påverkan på hållbarhet. Det första levandsåret är mycket viktigt för hästens framtida förmåga att prestera.
I mycket statiskt används: antal starter, antal placeringar (1-3) prissumma, prissumma/start och km tid för mått på prestation. Hästen förmåga att prestera anser jag är ett mått på hållbarhet.
Just travhästars hållbarhet känns ganska aktuellt i svensk travsport, har du missat hela diskussionen med de (stort) ökade veterinärkostnaderna för hästägare och den etiska aspekten på att hästar behandlas-startas-behandlas-startas exakt följade karenstider?
Är du av annan uppfattning än att miljön vid unghästars uppväxt påverkar deras framtida hållbarhet?
Ja, ärftligheten berörde inte du, men tråden handlade väl i grunden om ärftlighet. Fel av mig. Jag har precis som du uppfattningen att miljö har betydligt större påverkan på hållbarheten än arvet.
Statistiken på prestationerna håller jag med dig om, så länge det handlar om unga individer. Även där tar miljön snabbt över när hästen kommer upp i ålder. (ffa säger den senaste forskningen att prissumma/start har hög arvbarhet)
Nej, jag har inte missat diskussionen kring de ökade veterinärkostnaderna och dessa anser jag till 100% vara miljörelaterade.
==
En grov generalisering till tråden
Om du väljer en hingst som har 14,3ak i rekord som 4-åring och totalt gjort 142 starter.
Kan man anse att han är mer hållbar än en hingst som totalt gjort 21 starter (som 2- och 3-åring) och gått 12,0 eller bättre fem gånger som 2-åring och gått 11,0 eller bättre i samtliga sina tolv starter som 3-åring?
(21 starter där de flesta varit i världsklass. Det är extrem hållbarhet, dessutom får man prestationer.)
Hade man försökt pressa Olympic As till att gå 12,0 som 2-åring och 11,0 som 3-åring, hade han förmodligen aldrig kommit till start. (Medveten om att de tävlat under olika förhållanden på olika kontinenter, så jämförelsen är inte helt relevant.)
Någon berättade denna jämförelse för mig:
Det är som att jämföra en formel1-bil som går på max under två säsonger med en Volksvagen som håller 35.000 mil i 20 år, men aldrig gått fortare än 90 km/h. Klart att VW:n håller längre... Hur länge hade VW:n hållit om man pressat den till max?