Olydig häst

P

Penea

jag har en fråga.
Köpte min häst i maj förra året och hon har aldrig varit knepig vid ridning.
De senaste veckorna har hon protesterat när jag har tagit tygeln och lagt till skänkeln, hon grymtar som en gris och småbockar. j-ligt irriterande..
När jag är i ridhuset gör hon inte så, men om jag rider ute så drar hon igång..
kan det vara fällningen?
I går försökte hon när jag red i snön o halt är det ju så jag kommer liksom inte åt henne från ryggen så jag slängde mej av o skällde ut henne rejält. Hon är jättesnäll att hantera från marken så hon blev paff!
Longerade henne en stund och satt upp igen, då va hon snäll om än lite skärrad eftersom matte blivit arg.

Jag tror det är pälsfällningen men jag hade henne ju inte förra året den här årstiden så jag vet ju inte 100%.
Någon som har liknande problem?

Hon får b-vitaminer
Help...

Sv: Olydig häst

En häst som "helt plötsligt" ändrar beteende och blir en drake, skulle jag aldrig skälla på, eller kalla olydig.

Hästen försöker tala om att något är fel, ta reda på vad istället.

Om det är fällning borde hon ju reagera när du borstar, alternativt att hon blir prillig när det blir vår pga av hormonstörning. Fråga den gamla ägaren h*n borde väl veta.

Har du kollat sadel, mun o uteslutit alla kroppsliga besvär den kan ha? Kan ju ha med fällning o ev brunst att göra, men anta inte bara att det ät lättast möljliga problem. Uteslut all smärta, sen kan du anta att hon bara är dum o olydig. Hoppas det löser sig för dig!

som jag sa så var det de senaste veckorna som hon har utvecklat det här problemet och det är INTE i ridhuset utan när vi rider UTE.
Hon är genomgången av veterinär och var i nov-jan behandlad för kotledsinflammation. Skrittad 2 mån och nyligen igångsatt så jag antar att hon protesterar mot arbete eller att det kliar i pälsen.

Hon är hur pigg som helst så det verkar faktiskt som att hon ogillar snö som underlag eller någon yttre faktor.
Hon har även några små upphöjningar i huden på magen som vet trodde var hormonplitor av ngt slag.
Den gamla ägaren har jag ingen kontakt med eftersom hon inte håller sig till fakta. Tyvärr

jajamensan jag har kollat utrustning kollat tandstatus med hästtandläkare och vet har friskskrivit efter beh av kotleder.

Hon verkar stallmodig faktiskt för det är inga problem på bortaplan.:(

AnnaKarinA skrev:
Vet du varför hon fick inflammationerna?

nä enligt ägaren hade hon haft en gång i vä fram då jag köpte henne, men hon hade haft 3 ggr visade det sej och jag tror att det kommer från ryggen, ska ta ut kiropraktorn så han får gå igenom henne riktigt innan jag begär något arbete av henne. Tills vidare rids hon bara för att få röra på sig. Hon är friskförklarad men det kan ju komma igen..:crazy:

Inga pålagringar, bra ledvätska så benen är helt ok. Röntgad i alla leder skelettet är jättefint.

Utrustningen utprovad? Korrekt ställd i benen? Går i rätt form när du rider? Finns så mycket som kan ge dessa envisa inflammationer... och ibland är det hopplöst att hitta vad!

utrustning, tänder är kollade.
Arbetar i rätt form - ngt lågställd fram m långa bakben.
ganska lång rygg. Vinst 1.30 hopp 0+8 1.35. behöver tid på sej vid framridning då hon har mycket kropp att bära.
Jättefin hoppmodell efter Leuthen.
är noga med ett hon ska komma upp från marken vid arbete, lågställd som hon är vill hon gärna dammsuga...

Hon kanske bara är i tidig vårbrunst? (Jag utesluter nu att hon har ont av andra anledningar!) En del ston reagerar speciellt på skänkeln under brunsten, både för att de kan ha ont i magen och för att hingstens framben ligger ju emot där vid betäckning, och på någon sätt kan även ston som aldrig blivit betäckta veta det instinktivt och reagerar mot skänkeln som att en hingst håller på att bestiga henne mot hennes vilja = hon blir arg och tjurig.

Jag håller inte med om att ston "är" så, alla ston jag stött på genom åren har varit olika.

ja hon verkar ha lugnat ner sig nu. Snön är även borta på vägarna och hon verkar harmonisk igen. O d tackar matte för!

:bump: :bump: :bump:

AnnaKarinA skrev:
Vad skönt! Hoppas det håller i sig! :)

ja hon är så gullig så nu!
Hon var väl trött på snö och is o broddar...

Ingen är gladare än jag nu

Liknande trådar

M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 341
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar