fallon

Trådstartare
Så har jag fått uppleva mitt första tillbud i körningen. Hästen sparkade bakut (har hon aldrig någonsin gjort förut, så nej, jag hade inte slagrem), benet hamnade över skakeln, fick panik, välte i ett dike, reste sig och drog iväg en bit, fastnade och jag kunde hinna fram o få loss henne. Min fråga: Någon som har varit med om liknande? Hur reagerade hästen när det var tid att köra igen? Gick det alls att spänna för? Blev den bakskygg?
Hon klarade sig med skrapmärken, lite småhack och ömhet lite här o där. Helst skulle jag vilja prova snarast, men det blev kaffeved av selen så det får vänta. Utnyttjar väntetiden med att fråga här på buke vad andra varit med om..

Sv: Olycka..

Jag råkade ut för något liknande när jag körde in min nordis. Hade köpt ny vagn och skulle ut och prova, jag hade bara kört timmersläpa förrut efter honom så det var premiärtur med vagn. Han blev rädd för någonting och hoppade över ett dike, han fick bakbenet över skakeln och innan jag fick stop på honom hade han dragit över ett gärde som var gigantiskt. Tog av vagnen och gick hem med honom eftersom skakeln såg ut som ett S ungefär. När jag riktat till skakeln (tog några dagar) spände jag för inne på ridbanan men han gjorde absolut noll och intet. Han hade ju bara den upplevelsen av vagn men det gick superbra, märktes inte ens att det hade hänt något farligt. Jag däremot var skakis hela resan.

Ja, jag kände mig väl inte så stöddig igår skall väl erkännas. Skulle helst vilja prova och spänna för snarast, både för mig och för hennes skull. Men har som sagt ingen sele just nu..

Hej!
Jag gör ett inhopp för att ge dig min erfarenhet av sådana händelser. Alltid hjälper det något.

En gång slog hästen omkull på en isfläck, dold under en snömatta, och skalmarna såg ut som korkskruvar efteråt. Jag spände från, riktade dom hjälpligt och satte för igen, efter att ha kollat av hästen. Hon fick ett par skrubbsår men inget allvarligt. Så vi körde hem igen och fixade till rockarden.
En annan gång tippade vi omkull med rockarden under skogskörning då ena hjulet gick upp på en stubbe, samtidigt som det andra sjönk ner i en osynlig grop. Även då blev det till att rikta skalmar för att ta oss hem.
Hästen visade båda gångerna att hon inte gillade dom felställda skalmarna, men vad göra? Hon är tryggheten själv, så några problem utöver det fanns inte. Jag tränar alltid mina körhästar att gå med bakbenen utanför skacklar och draglinor eller även mellan dessa, just för att slippa resor som den du råkade ut för. Kanske något att tänka på?

LIA

Tror att det beror på hur mycket hästen är körd tidigare.
Det finns hästar som inte reagerar alls, de förknippar inte olyckan med att vara satt för vagn, medans andra inte går att köra igen.
Min svägerskas häst råkade ut för samma sak när de spände för henne, hon skenade genom tre hagar och hoppade över en brädstapel med vagnen. Hästen var helt oskadd efteråt men vagnen gick inte att rädda.
Det gick aldrig att få henne för vagn igen, vi ägnade år av träning för att kunna tömköra, men draglinor var hon jätterädd för. Det var till och med svårt att tvätta bakbenen på henne...

Jag hade två tillbud med min shettis (då 4 år) för 2,5 år sedan. Först gången välte vagnen och han skenade runt själv i skogen 45 min och vagnen var vind och sned när de fick tag på honom. Han reagerade inte på vagnen efter denna episod utan var som vanligt att köra. Efter någon vecka togs hans vargtänder bort. En av tänderna gick av men veterinären intygade att hon fått bort alla bitar. Någon vecka senare när jag körde smattrade det till när vi körde igenom en lerig vattenpöl och då skenade han. När jag tog i honom blev han bara rädd, gick ännu fortare och slog bakut. När han landade fick han ena bakbenet utanför skakeln. Jag fick styra in honom i ett staket för att få stopp på honom. När jag försökte lyfta upp benet för att få det på rätt sida var han så rädd att han la sig på sidan, helt stilla och blundade:eek: Då kunde jag snabbt få loss honom från sele och vagn. Efter ytterligare kontroll i munnen av veterinärenn visade det sig att det inte alls hade läkt utan att det satt sylvassa flis kvar av tanden. :cry:

Efter dessa upplevelser har han varit allt annat än säker att köra. Hade han varit en stor häst hade jag aldrig gett mig på det, men jag har kämpat på. Tredelat tränsbett var inte att tänka på. Med det får jag inte stopp på honom när det bär iväg. Pessoabettet har fungerat bra för oss. De två första åren körde jag med tömen i ringen nedanför bettringen för att snabbt få stopp när han tog fart. Slagrem har han alltid sedan dess (förutom när han går par vilket han började med så smått i somras). Ett år tog det innan han började kännas lite säkrare. Så fort det var det minsta ojämnt så att vagnen skramlade eller knyckte blev han rädd och försökte antingen sticka iväg eller ville inte gå fram. Att köra dressyr på körplan gillade han bäst. I somras (när det gått 2 år) började vi galoppera med vagnen för första gången sedan olyckan. Till en början vågade han bara galoppera 20 m innan han bromsade in. Jag pushade honom inte utan travade bara tills han kändes lugn, fattade ny galopp osv. Veckan efter galopperade han 50 m, ytterligare en vecka senare 70 m osv. Och han blev säkrare och säkrare. Nu kan jag inte längre minnas när han senast skenade och han känns helt trygg även om vagnen skumpar. Det har verkligen tagit lång tid men nu har jag en riktig pärla som har flera placeringar i dressyr och precision! :love:

Jag har varit med om att vagnen vält en gång. Det var en smal väg runt ett stort vägarbete och det var stenar där vi skulle gå (vi var tvugna att gå där, andra vägen hem var 2 timmar) iaf så ville inte min shettis grabb gå på stenarna och gick upp på den sluttande jordhögen som låg på sidan å lyssnade inte på mina desperata försöka att få ner honom. Men vagnen välte, fast han klarade sig stående. Jag ramlade ur och såg att han fått bakbenet över skakeln. Han började springa på tre ben efter kompisarna ca 100 m framför oss så det var bara att springa efter ta tag i tömmarna bromsa och trycka tillbaka benet. Undersökte benet lite, sen hoppade jag i vagnen igen och körde vidare. Verkligen ett mirakel att hästen inte blev rädd och skadad!

Så har jag fått uppleva mitt första tillbud i körningen. Hästen sparkade bakut (har hon aldrig någonsin gjort förut, så nej, jag hade inte slagrem), benet hamnade över skakeln, fick panik, välte i ett dike, reste sig och drog iväg en bit, fastnade och jag kunde hinna fram o få loss henne. Min fråga: Någon som har varit med om liknande? Hur reagerade hästen när det var tid att köra igen? Gick det alls att spänna för? Blev den bakskygg?
Hon klarade sig med skrapmärken, lite småhack och ömhet lite här o där. Helst skulle jag vilja prova snarast, men det blev kaffeved av selen så det får vänta. Utnyttjar väntetiden med att fråga här på buke vad andra varit med om..

Även om du inte kan spänna för så ta hjälp av någon som går och håller vagnen så hon ändå har den bakom sig. Delar av selen är kanske såpass hel att medhjälparen kan hålla vagnen vid selen så det nästan blir som att dra på riktigt..

Läskigt när de sparkar. Jag håller på och kör in vår valack. Han tycker det är fruktansvärt kul och går och bockar och slår in ena hoven i vagnen hela tiden så honom ska vi sätta slagrem på för säkerhetsskull. han är iofs. lugnet själv så han säger säkert inget om han får skakeln mellan benen men man kan aldrig vara nog försiktig. Dessutom är det inte jag utan stallhjälpen som ska köra honom...

Ja, det är min tråd det med. Frågade i båda forumen som har med körning att göra. Det är travare jag har,men kör för pleasure, inte för ovalen.Även om jag drömmer om att en avkomma ska göra det någon gång:-)

:rofl::rofl::rofl:

Visste inte att det var DIN tråd!

Hmm, kanske ska ta och läsa användarnamnen lite bättre nästa gång..:banana:

Liknande trådar

Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 461
Senast: Cilva
·
Trav Var ute o körde m rockarden. Av okänd anledning, från ingenstans, gör hon några kraftiga bocksprång (har ALDRIG hänt förut) varvid ena...
Svar
18
· Visningar
1 500
Senast: fallon
·
B
Körning Jag har under en längre tid funderat mycket på om jag ska försöka få min ponny körbar igen eller om jag ska inse att han kanske inte är...
Svar
15
· Visningar
1 595
Senast: Ljulius
·
Trav Var och körde avelsmärren för motions skull i Fredags. Hon lullade på så lugnt och fint. Sedan vänder jag vid hundklubben och möter en...
Svar
12
· Visningar
1 443
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka