Oljesanera katt!!!Min

Texaz

Trådstartare
En av mina katter har lyckats med konststycket att ramla ner i en hink spillolja....

Inga mängder men hon är rejält FLOTTIG!! HUR får jag henne ren igen???

Har tvättat två gånger med diskmedel men det verkar bara ge en marginell förbättring...

HUR får jag henne ren, utan att hon blir helt uttorkad???
 
Sv: Oljesanera katt!!!Min

Det finns en handtvål som folk som mekar med motorer brukar använda, tyvärr vet jag inte vad den heter. :(

Har du testat såpa?
 
Sv: Oljesanera katt!!!Min

Tvätta henne med diskmedel så blir hon kanonbra i pålsen.

Du kan alltid avsluta med balsam.

När min madam ska på utställning ä det dopp i vattenbad med Yes och sen lite extra shamponering med Yes. Efter avspolning shamponerar jag hennes rygg med minkolja.
Hon har alltid fått beröm för pälsen av domarna.
 
Sv: Oljesanera katt!!!Min

Har inte YES hemma, men har provat med annat diskmedel, bättre men inte bra...:p Tvättat henne två gånger idag, provar igen i morgon.

Såpa har jag inte testas, löser det fett lika bra som diskmedel?
 
Sv: Oljesanera katt!!!Min

Vet inte om såpa är bättre än diskmedel men när jag hade ett jättefettigt hårvax som inte gick bort med schampo var det grönsåpa som rädda mitt hår.
YES är dock det som används för att rengöra oljeskadade fåglar
 
Sv: Oljesanera katt!!!Min

Finns något som heter Groomers Goop som kanske kan hjälpa. Men jag tror nog mest på Yes. Och jag tror du ska testa just yes, andra diskmedel är inte riktigt lika effektiva.
 
Sv: Oljesanera katt!!!Min

När man oljesanerar fåglar blandar man varmt vatten med Yes och tvättar. Vattnet ska vara 40-42 grader varmt eftersom oljan löser sig bäst i den temperaturen och Yes/vatten-blandningen ska innehålla 2-5% Yes. Man kan även punktbehandla med Yes. Sedan sköljer man med rent vatten.

Man kan få duscha flera gånger och kom ihåg att olja inte får hällas ut i avloppen utan du måste ta vara på lortvattnet.
 
Sv: Oljesanera katt!!!Min

OK, ska införskaffa YES, för absolut, det är väldigt mycket mer effektivt!

Tack för tipsen!:laugh:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
897
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
461
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 194
Senast: Marvin
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 467
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp