Oljefärg på metall

Animal_friend

Trådstartare
Någon som vet om det går att måla oljefärg på metall? Och hur lång tid det tar att torka? Vad är bäst att måla med på metall?
 
Sv: Oljefärg på metall

Typ hammarlack hade jag använt om jag hade velat ha ett varaktigt resultat. Det torkar på någon timme.
 
Sv: Oljefärg på metall

Linoljefärg ("äkta") går utmärkt att måla på metall.

Borsta med stålborste om det är gammal metall, och grunda med järnmönja (blymönja är giftigt och finns ej längre), alternativt sätt att "grunda" är en förenklad "oljebränning".

Min variant på förenklad oljebränning är att jag lägger på ett lager ren linolja på varm metall, som jag värmt med varmluftspistol t.ex.

Ska man hålla på med varm metall och linolja, så måste man tänka på brandrisken, eftersom linolja är lättantändligt. Håll helst till utomhus.

vid fönsterrenovering brukar jag lägga de bortmonterade beslagen i en bytta med linolja efter att de stålborstats, sedan ta upp dem och låta dem torka, innan jag målar.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
883
Senast: Caoimhe
·
Fritid Som jag förstår går det fortfarande att plocka lingon norröver. Planerar en cykeltur åt det hållet och hade gärna haft en 15 kilo...
Svar
5
· Visningar
295
Kultur Funderar över den här tavlan som heter "Hönstavlan," och hänger på Gripsholms slott. Lovisa Ulrikas hovdamer porträtterade som höns och...
Svar
2
· Visningar
472
Övr. Djur Jag har en liten gård med gamla åkrar med öar av sten här och där. Har upptäckt att den största ön är full av skräp: glas och porslin...
Svar
5
· Visningar
973
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp