Sv: olja

Jag har gett min häst olja till och från och har inte märkt någon skillnad gällande energi. Han får inte heller havre, han får groov 125. Ca 1½ kg dagligen. Jag fyllde på med en dl olja också. Det funkade väldigt bra.

Lånar tråden lite och undrar om det är någon som har erfarenhet av "matilda-havre" som finns i Kraffts sortiment (den "röda" havren). Den innehåller mer fett än vanlig havre och kanske kan vara ett alternativ till vanlig havre+olja som ni diskuterar i tråden. Någon som fodrar med den? Vad har ni för erfarenheter? Havre sätter sig gärna "i huvudet" även på min häst så jag söker ett skonsammare alternativ. Matilda-havren kostar ju ett par kronor mer men visar det bra resultat är det ju värt det tycker jag.

Hur ger du oljan? Blandar du ut det i fodret eller häller du bara i?

Jag tror att man bör vara lite försiktig med olja överlag om man inte ger det för att snabbt få upp en häst i vikt eller så. Anledningen till att jag tror det är det faktum att hästars normala foderstat är väldigt fettsnål. Det torde därför inte gagna deras hälsa genom att ge olja om det inte behövs för att få till en foderstat energimässigt (om man skulle ha väldigt skumma värden på grovfodret alltså). Möjligheten för hästen att ta upp olja diskuterades under tiden jag pluggade på SLU. Man var då osäker på hur hästen lättast tog upp oljan. Man trodde då att det bästa var att hälla oljan på grovfodret så att hästen tog upp lite olja i taget. Vet dock inte om det kommit några nya rön om det. Personligen håller jag mig till grovfoder och eventuellt tillskott av havre och/eller betfor ett tag till.

I syfte att bygga mer muskler på min häst + ge tillskott på energi ger jag min häst (förutom grovfoder): kornkross (2 dl) , havrekross (2 dl), betfor (2 dl färdigsvälld) + Krafft Energy oil (max 1 dl). Tankar om detta? Tips på förändringar?

Som sagt; rapsoljemyten har vi avlivat - flera gånger! - på forumet tidigare.

Använd vilken vegetabilisk olja som helst, så länge den håller livsmedelskvalite.

Själv tycker jag att lusern och olja är ett bra superfoder om det verkligen behövs för att komplettera ett klent grovfoder.

I syfte att bygga mer muskler på min häst + ge tillskott på energi ger jag min häst (förutom grovfoder): kornkross (2 dl) , havrekross (2 dl), betfor (2 dl färdigsvälld) + Krafft Energy oil (max 1 dl). Tankar om detta? Tips på förändringar?
Jag personligen vill ha en så enkel foderstat som möjligt. Du ger inte särskilt mycket kraftfoder över huvud taget vilket är bra förstås eftersom det är mycket bättre att ge grovfoder i så stor utsträckning som möjligt. Jag skulle kika på vad grovfdret innehåller och se om jag inte kunde klara mig på grovfoder enbart. Eventuellt lägga till lucern för att höja proteinnivån för muskeltillväxt, lite betfor som lockgiva för att hästen ska få i sig mineralerna. Om du absolut vill småplocka med olika kraftfoder så kolla efter en annan olja. Jag antar att den olja du ger har samma energivärden som vanlig olja du köper i livsmedelsbutiken för halva priset. Det är bara en tanke.

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 473
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 554
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka