J

johokossan

läste artikeln i nya ridsport om att fodra med vanlig matolja.
lät intressant tyckte jag. är det någon här som gör det och hur mycket iså fall?
om jag förstod det hela rätt var det bra attblande havre och matolja iställert för att ge korn. har funderat på att ge korn till min häst som tidigare fått 3 kg grov125. men vet inte riktigt vad jag ska kompletera med... men fick en ny syn på detta närjag läste artikeln...
borde jag ge olja och havre istället då?

Sv: olja

Jag har gett min häst, som har varit lite tunn, matolja förutom havre och lusern i år, och det har fungerat bra.

Om du ska ersätta groov 125 med havre och olja, tänk på att groov 125 innehåller mycket protein (mycket mer än vad som finns i havre, och olja är ju bara energi). Det beror mao på näringsinnehållet i grovfodret... :)

Vårt äldre sto får olja nästan året runt numera. Hon äter förutom det, lucern, hö, krafft groov (kanske ska bytas mot Hippo alfa grow) betfor och vetekli. Nu i sommar har hon fått havre också, får se om hon ska ha det i höst med.

**KL**
Jag uppfattade artikeln som att man inte gav olja som tillskott som jag gör utan som ett foder (dålig förklaring - större mängd), vilka mängder pratar vi om?
När jag läst om olja tidigare har det verkat som typ av olja har spelat roll men i denna artikelv verkar det som billigaste oljan duger lika bra. Vad anser ni om detta?
/U

I ett stall som jag stog tidigare gav vi olja till hästarna men det var av den anledningen att det skulle smörja tamarna, hästarna gick nämligen på väldigt sandig mark. Tydligen så är det större risk för förstopning om dom får i sig mkt sand när dom betar. Kan jag iofs förstå så inget konstigt med det.
Har inte läst artikeln än, ska genast göra det när jag kommer hem idag! :)
Vet inte exakt hur mkt vi gav dom eftersom man mest skvätte i lite, men jag tror att det kanske rörde sig om 2msk om dagen.
Vi körde med nån billig stordunksvariant som vi köpte hos någon matgrossist.

**KL**
Jag uppfattade artikeln som att man inte gav olja som tillskott som jag gör utan som ett foder (dålig förklaring - större mängd), vilka mängder pratar vi om?
När jag läst om olja tidigare har det verkat som typ av olja har spelat roll men i denna artikelv verkar det som billigaste oljan duger lika bra. Vad anser ni om detta?
/U

Jag har inte läst artikeln.
Man kan ge olja av två anledningar.
Dels som ett energifoder om man vill ge hästen mer energi. Det kan vara bra att byta ut en del av stärkelsen i kraftfodret mot olja. Då spelar det inte så stor roll vilken typ av olja man ger. Jag ger ibland våra två stora hästar rapsolja just av den anledningen.

Sedan kan man också ge det som ett tillskott för att ge nyttiga fettsyror bla till eksemhästar. Men då ska man ge linfröolja eller ngn annan som innehåller dessa. Linfröolja ska man inte ge för mkt av det är giftigt i större mängder.

Om havre + olja = korn är sant så undrar jag vad olja har för näringsvärden (rapsolja) som man kan räkna på till häst. Ligger det på typ 30MJ /kg olja?

Havre brukar jag generellt räkna på 9,5MJ och 80g smrp /kg foder.
Korn beräknas vad jag vet som 11MJ och 75g smrp /kg foder.
Hur mycket olja ska man ge för att få havre till korn?

Vad väger egentligen 1dl olja?

Senast ändrad:

Rensar ut sand tror jag inte att den gör (enligt en vet jag pratat med) men den skyddar nog tarmväggarna från friktionsskador.

Loppfrön rensar ut sand om det fodras torrt eller direkt efter "blötläggning" med annat foder. Vad jag lärt mig! (tro om du vill, jag vet inte)

Loppfrön har jag också hört talas om många gånger, antar att det stämmer.
Men oljan låter lite konstigare. Det är möjligt att den skyddar mot friktionsskador om det nu kan bli det, av sanden i så fall? Men eftersom oljan bryts ner i tunntarmen så borde den i vilket fall som helst inte skydda så stor del av tarmarna? Jag har inte en aning egentligen bara undrar.

Loppfrön har jag också hört talas om många gånger, antar att det stämmer.
Men oljan låter lite konstigare. Det är möjligt att den skyddar mot friktionsskador om det nu kan bli det, av sanden i så fall? Men eftersom oljan bryts ner i tunntarmen så borde den i vilket fall som helst inte skydda så stor del av tarmarna? Jag har inte en aning egentligen bara undrar.

Tipset kom från någon gammal hästkarl som alltid gjort så med sina gamla ardennrar.. :)
Så forskningen har nog gått framåt sedan dess.

Tror det var så att det började med att nån shettis fick typ förstoppning eller nått liknande som berodde på sanden. Skall inte säga säkert men jag tror att det var nått sånt.

Tror/hoppas inte att dom for illa av oljan iaf.. :crazy:

självklart ska jag ge mer än bara korn iså fall:) tänkte mig att ge korn och lucern... eller något annat kompleteringsfoder som ex krafft pluss grön.
men efter artikeln i ridsport började jag att fundera på om det då är bättre att ge havre+olja istället för korn. enbart havre funkar inte för de säter sig bara i huvet på min dam:D
e de så man kan göra eller har jag missuppfattat något??

självklart ska jag ge mer än bara korn iså fall:) tänkte mig att ge korn och lucern... eller något annat kompleteringsfoder som ex krafft pluss grön.
men efter artikeln i ridsport började jag att fundera på om det då är bättre att ge havre+olja istället för korn. enbart havre funkar inte för de säter sig bara i huvet på min dam:D
e de så man kan göra eller har jag missuppfattat något??

Får man fråga varför du ska övergå till korn?

Jag gav min fullblodskorsning havre, betfor och olja förutom hö/hösilage, korn funkade inte alls att ge henne pga svullna ben. Jag toppade med oljan för att få mer energi utan att behöva ge mer havre och för oss fungerade det väldigt bra.

Jag har inte läst artikeln.
Man kan ge olja av två anledningar.
Dels som ett energifoder om man vill ge hästen mer energi. Det kan vara bra att byta ut en del av stärkelsen i kraftfodret mot olja. Då spelar det inte så stor roll vilken typ av olja man ger. Jag ger ibland våra två stora hästar rapsolja just av den anledningen.

Sedan kan man också ge det som ett tillskott för att ge nyttiga fettsyror bla till eksemhästar. Men då ska man ge linfröolja eller ngn annan som innehåller dessa. Linfröolja ska man inte ge för mkt av det är giftigt i större mängder.

Jag har givit olja för att det var bra för mage, pälks etc, men jag har bara givit 0,5 dl/dag så jag vet egentligen inte om det gjorde nytta. Gav rapsolja tills jag läste i Kraffts broschyr att det var bättre med sojaolja och majsolja, så jag gav majs (eller var det solros? Sommmarbete och kort minne..) Tydligen spelade det roll för hormonproduktionen..

Att ge olja som foder har jag inte provat men tycker givetvis det låter intressant. Hur mycket ger du?
U

Gav rapsolja tills jag läste i Kraffts broschyr att det var bättre med sojaolja och majsolja, så jag gav majs (eller var det solros? Sommmarbete och kort minne..) Tydligen spelade det roll för hormonproduktionen..

U

Det felaktiga påståendet har vi redan avrättat här på forumet! Sök på rapsolja och Krafft så borde du hitta det. HH

det jag mest funderar över är om havren sätter sig för mycket i huvet? energin i oljan gör väl inte det? utan det kan man ge hästar som vanligen blir för heta av enbart havre?
groov 125 funkade hyfsat på henne.. men hon tunnade ur under våren vid pälsfällningen. fick då lucern också...menskulle kanske gett henne olja istället?

svar på frågan varför jag vill sluta med groov125 är kostnaden... 3 kg om dagen blir nästan en säck iveckan....kostar väl ca 7kr/kg blir 21kr per dag=ca150 kr i veckan. vill få ner den kostnaden något...

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 473
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 554
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka