Olja trädäck - kinesisk träolja eller annat?

Lovisaleonora

Trådstartare
Ja, då var det dax. Efter högtryckstvätt kommer oljan. Förra året tog jag en dyrare vattenbaserad variant av mycket välkänt fabrikat från byggvaruhuset. Rekommenderades varmt (såklart) av personalen. Blev skit. Dels var den inte ett strunt vattenavstötande (snarare tvärtom - massor av alger!). Inte nog med det, nu när jag högtryckstvättade det blev inte så rent som det blivit tidigare år.

I år vill jag inte göra om samma misstag och surfar runt och kollar vad andra använder. Roslagsmahogny, lasyr, linolja/terpentin och kinesisk träolja. Var och en blir salig på sin fason.

Läste nu att just kinesisk träolja ger gulton, något någon kan verifiera? Eftersom det är rätt stora ytor och jag är sådär (inte) sugen på att göra om i år, vill jag gärna (no shit!?) att det blir bra från början.

(trädäcket har många år på nacken så det är alltså med råge grundoljat).

Sv: Olja trädäck - kinesisk träolja eller annat?

Exakt min fråga också!! Mitt trädäck är precis likadant iår, såvar det inte förra året...
Det enda jag har hört på radion (!) är att man inte ska köpa nån billig olja på stormarknaden, utan lägga några kronor extra. Mitt är bortåt 50 kvm, så jag vill också gärna att det blir rätt från början....:laugh:

Vårt är strax över 120 kvm, plus brygga och en trallgång runt dammen. Det blir mycket att tvätta och olja - och jag gör det bara en gång om året.

Jag har faktiskt valt naturell olja från Dalfrid, de säljer också silvertjära om man vill ha den silvergrå tonen. Har dock inte börjat olja ännu, det har varit lite för fuktigt.

Det bästa är faktiskt att skippa att olja helt och hållet, oljan gör varken till eller från för livslängden på ett tryckimpregnerat virke som ligger en bra bit över mark.
Det oljan istället gör är att oxidera ( virket blir mörkt, och varmt att gå på, ännu mer när oljan kokar i solen) samt binder och fungerar som grogrund för smuts och alger.

En ordentlig tvätt ( många kör såpa som ger visst skydd) men är det väldigt skitigt kör jag med kaustiksoda ( tralltvätt= utspädd sådan ) Min stora altan ca 100 kvm är aldrig oljad och har ett ljust silvergrått utseende.

Det är möjligt att man får lite fler trossprickor om man inte oljar men det är marginellt och fördelarna att skippa oljan överväger för mig nackdelarna.

Vill man ändå olja så skulle jag beroende på vad jag vill åstadkomma använda olika oljor.
När jag renoverade träbåtar använde jag linoljor till trä jag ville skulle mörkna av oxidationen , ex mahogny, och till sådant jag inte ville skulle mörkna, ex pinen eller virke hemma ( jag har ex teakgolv i badrummet) använder jag kinesisk träolja båda utspädda med balsamserpentin.

Olika inblandningar av bets, färg etc brukar aldrig bli snyggt när altanen sen används och slits ojämnt.

Nja, jag vill ju ha varm ton, inte grå. Och trädäcket grånar ofelbart till slut, men till dess vill jag gärna ha lite varmgulbrunt. Och i år föll valet på Dalfrids olja. Dock tror jag att det får bli kinesisk träolja på möblerna, jag har kört dem med linolja & balsamterpentin tidigare år.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka