olja i maten

N

Natascha

har hört att hästar med vätskebrist kan få olja i maten. min ponny dricker dåligt o funderar på detta med olja, men vilken olja? :confused:
 
Det jag vet är att olja med mycket fleromättat fett ges till högpresterande hästar för att det hjälper till med att hålla sockernivån i blodet jämnare och på nått sätt så hjälper det det till med värme balansen i kroppen också...
Men att det skulle hjälpa vid vätskebrist....
Det förstår jag inte riktigt hur det skulle kunna göra.

Betfor brukar många ge till sina hästar för att dom ska få i sig mer vatten, använder du det?
 
Det som brukar fungera bäst är ge ett tillskott av salt för att det gör hästen törstig.

MVH

Camilla :smirk:
 
Hej!

Vill du att din ponny ska dricka mer så är det nog smartare att ge betfor som är blött i mycket vatten, än att ge den olja!
 
Olja påverkar inte vätskebrist.
Det kan dock hjälpa att ge olja om man är rädd för att hästen ska få förstoppning som ett resultat av att den dricker för dåligt. Oljan smörjer tarmen.

Det bästa är om du får fram orsaken till VARFÖR din ponny dricker för lite. Smakar vattnet konstigt? Vill hästen ha ljummet vatten istället för kallt? Eller något annat.
// Linda
 

Liknande trådar

Fritid Nu så.. står jag här och känner mig dummare än tåget 😂 För första gången ska jag ta tag i att fylla olja på bilen själv.. pinsamt att...
Svar
3
· Visningar
485
Senast: Tranan
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 039
Senast: QueenLilith
·
Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
5 038
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp