Olja + E-vitamin?

Flummflicka

Trådstartare
Läste i en bok någonstans att om man ger majsolja till hsäten behöver man även ge E-vitamin? Stämmer det? Varför?
Min pojk får ca 0.5 dl majsolja om dagen, måste han då även få E-vitamin? :smirk:

Sv: Olja + E-vitamin?

Extra E-vitamin, menar du? För E-vit får dom ju alltid genom höet/gräset och även många andra fodermedel.
Du ger så pass lite olja så jag tror inte att du behöver ge extra E-vit.

Jaa, extra E-vitamin. ;)

Jo, det var det jag oxå tänkte att sååå lite olja kan väl inte göra att han behöver extra av nått annat...
Tack för svaret! :)

De kanske menar att om du ersätter något annat, ex. havre (eller annan spannmål som innehåller E-vitamin) med olja, och därför får mindre mängd E-vit. i foderstaten?

Nja, såhär står det i boken (under rubriken Vitamin E):

"Utfodring med olja och andra omättade fetter ökar behovet."

Eftersom E-vitamin är en antioxidant kan den motverka oxidationen av de omättade fetterna som annars kan leda till att fria radikaler bildas. Eller?

Iccic skrev:
Eftersom E-vitamin är en antioxidant kan den motverka oxidationen av de omättade fetterna som annars kan leda till att fria radikaler bildas. Eller?
Eeeh va ? :D

Iccic skrev:

Eh... okej? :o Svenska tack? ;) :D

Det var bara lite spånande... Men jag tänkte att eftersom omättade fetter reagerar lätt, just eftersom de är omättade, och kan om de reagerar bilda fria radikaler som är skadligt så kanske orsaken till att det rekommenderas att man ger mer e-vitamin om foderstaten har mycket omättat fett kan vara att e-vitamin ju är en antioxidant som förhindrar att fria radikaler uppkommer. (Om ni mot all förmodan skulle förstå det jag försökt skriva så är det bara en egen teori, ingen förklaring jag läst nånstans...)

Som svar på ursprungsfrågan så tror jag inte att en halv deciliter olja kräver extra e-vitamin...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
374
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama