Olja? Akryl? Gouache?

K

Kimz0r

Jag ska göra fyra stora tavlor och behöver till detta färg som täcker, då en stor del av bakgrunden förmodligen ska vara svart. Att olja täcker vet jag, men det är å andra sidan både dyrt och tidskrävande. Jag har inte plats att låta fyra tavlor à 90 x 90 cm. torka den tiden det krävs och det luktar för mycket. Hur täcker akryl? Och gouache? Det senare är jag mycket nyfiken på, någon som kan berätta mer?

Panduro har något som heter "Gesso", förbehandling för duk. Vad är det och hur skiljer det sig från "vanlig" färg (må det vara olja, akryl, gouache...)? Om vi ponerar att jag vill ha en helsvart bakgrund - Gesso eller den färg som det övriga motivet ska målas med? Kommer att använda Panduros canvas (färdig på ram) som jag antar är förbehandlad.
 
Sv: Olja? Akryl? Gouache?

Akryl täcker hur bra som helst. Alla tavlor jag målat är målade i akryl och även vitt täcker utan att protestera. Tänk dock på att det finns olika blandningar som är transparenta/halvtäckande/heltäckande...
Har köpt både färg och dukar på clas ohlson.
Gouache har jag aldrig använt.
 
Senast ändrad:
Sv: Olja? Akryl? Gouache?

Akryl är täckande (så länge färgen är av OK kvalitet), snabbtorkande, lättanvänt och luktar knappt nåt alls. Jag målar nästan uteslutande i akryl, använder bara olja om jag ska måla riktigt naturtrogna motiv med mycket "liv" i.

Gouache är täckande vattenfärg, alltså inte lika beständigt och bör således sättas i ramar med glas. Jag målar inte särskilt mycket med vattenfärg själv, men jag skulle tro att gouache lämpar sig bättre för papper än för duk.
 
Sv: Olja? Akryl? Gouache?

*kl*

Tack båda, då blir det (sannolikt) akryl. Till just de här tavlorna iaf. ;)

Hade i minnet akrylfärgerna vi hade i skolan, men har förstått att "riktiga" akrylfärger är bra mycket bättre att ha att göra med.

:bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp