oliksidigt musklad

F

Fantasi

Hejsan!
Min kompis häst har en större muskelmassa på höger sida om manken än på vänster borde inte den hästen då gå bättre i höger varv än i vänster varv på volt?(hon är alltså mer avslappnad och lugn i vänster varv vid longering medans hon mest bara springer i höger varv)
Jag tänker då att det är yttersidans muskler som får sträcka ut dvs blir de största..
Eller är jag på fel spår? har kunnat detta en gång i tiden men det ligger långnt undangömt i minnet för tillfället :angel:

Jag har inte skälv sett denna häst longerats, utan hon ringde för att fråga mig om detta men jag kunde ej ge ett bra svar ni kanske kan hjälpa mig! :idea: :D :bow: :bow:

Sv: oliksidigt musklad

Den välmusklade, starka sidan upplevs oftast som den "svåra", raka sidan, medan den svaga sidan är lättare. Men när man får igenom det så går den bäst i det starka varvet, men målet är ju givetvis att få den så liksidig som möjligt! :)

Jag diskuterade ett liknande problem med min pappa igår som är hästkiropraktor.
Jag undrade om det var så att om hästen har svårt för att ställa/böja till exempelvis höger. Är det då den vänstra sidan som sträcks som är stelare av någon anledning.

Hans svar blev att det mycket väl kan vara så men sen kan det även sitta fel i ngn led på högersidan som gör att hästen är ovillig att ställa/böja åt det hållet.

Han bad mig vrida på nacken åt båda hållen. Inget av hållen gjorde ont men det var lite stelare att vrida nacken åt höger. Slutsats, lederna fungerade som de skulle medans jag var lite stelare i min vänstra sida så att böjningen till höger inte fungerade lika bra. Jag kännde tydligt att det var vänstersidan som stramade.

Med andra ord kan man inte säga att det är stelhet i motsatt sida som gör att hästen är ovillig att ställa sig i den andra. Det kan också vara en led som spökar.

Jag skulle ha tagit ut en kiropraktor, ET, för att balansera upp hästen och sen se om den sätter muskler jämnare.

MVH
Sofia

Jag hade kollat upp sadeln så att det inte är den som är ojämn också.

Hästens ryggmuskler påverkar rärelse framåt mindre än de muskler som är ämnade för rörelse. Man måste titta på hela hästen hur den ser ut om den går sämre i ett varv.
Är då hästen endast sne på ett minder område tex vid sidan av manken så hade jag hellret trott att det är problem med sadel eller en sne ryttare.

Jag får inte heller det där att gå ihop riktigt. Om jag rider en häst, och den tar oliksidigt stöd i bettet, säg att hela hästen är i vänstertygeln och ingenting i höger, vilken sida är då stark?

Man kunde ju resonera som så att det är högersidan som är stark (och stel), och drar ihop hästen i en högerböj, vilket leder till att jag känner det som att hästen är oböjlig i vänstersidan.

Eller också kunde man tänka sig att det är vänstersidan som är stark, så hästen lägger all tyngd på den, och försöker "skydda" den svaga högersidan.

Om en häst går böjd, vilken sida är det då som har det jobbigast? Inner eller ytter?

Det glömde jag alldeles att tillföra! Sadeln kan säkert vara en stor bov eller sned ryttare som behöver rättas till.

Kika på de här tre faktorerna

* vältillpassad sadel?
* sned ryttare
* sned häst

Mabuse skrev:
Om en häst går böjd, vilken sida är det då som har det jobbigast? Inner eller ytter?

Oj! Jag har precis börjat tänka i de här banorna så jag får återkomma med ett utförligare svar när jag hört mig för med han som kan det här med anatomi...
Det enda jag begripit är att den motsatta sidan som böjs måste vara mjuk för att böjningen ska gå igenom och som jag skrev tidigare att det inte är någon led som stoppar.
Jag återkommer som sagt! :)

Ok, men i så fall skulle ju en häst som inte vill böja sig åt vänster vara stark i högersidan, dvs den svaga vänstersidan är den sida som upplevs som stel, eftersom hästen inte vill böja sig åt vänster? Och hästen skulle då vilja ta stöd med sin svaga sida?

Till historien hör att hästen i det närmsta stått still i flera månader, och nu när den börjat ridas så rider ryttaren nästan enbart barbacka, har precis börjat använda sadel nu i dagarna.

men alltså om hästen har en större muskelmassa på ena sidan är det då den som är den starka sidan? mycket muskler=styrka?
det där med att det kan vara en led som spökar skall jag framföra!

"Större muskler" vid manken har med spänningar att göra. Om hästen är kortare i den sidan, alltså har lättare att böja sej åt det hållet men svårare att sträcka ut den sidan = böja sej åt andra hållet så kommer troligen spänningar för att den kortar upp den sidan av ryggen.

Ja det är den sidan som är den starka sidan. Jämför själv en arm som har mycket muskler jämfört med en med lite, vilken är starkast... ;) :D

Ja nu har jag haft en ny diskution här... :idea:

Om vi går tillbaka till vilken sida som har det jobbigast inner eller ytter när en häst går böjd så kom vi fram till att de måste bli ytter.
Ytter får ta mest tyngd medans inner mest följer med.

Pappa bad MIG springa på böjt spår och det jag tydligt kände var att det var mitt ytter ben som fick ta mest tyngd. Prova själv! Känns ganska logiskt när man har sig själv att relatera till.

Nä, det där håller jag inte med om. Visst centrifugalkraften och så, men om det skulle stämma skulle alltså du som ryttare sitta utåtlutad pga centrifugalkraften. För att behålla balansen måste hästen vara rak och man själv får näästan sitta lite inåtlutad snarare än tvärtom (sitta mer på inre sittbenet) och tanken är att innerbak ska kliva under tyngdpunkten för att hästen ska komma i bättre balans. Ytterbak skjuter liite mer och innerbak bär lite mer. Är hästen riktigt böjd efter voltspåret så ska ju hals och nacke vara böjd inåt, och hals + huvud väger ganska mycket vilket gör att en del vikt flyttas från yttersidan.

Jag skulle påstå att en häst som går i bra balans och bra böjning ska alltså bära ungefär lika mycket vikt på bägge sidor men bakbenen får liite olika funktioner.

Det är för övrigt svårt att jämföra en häst + ryttare med en tvåbent människa som springer ;)

Skillnaden kanske ligger i om hästen bär eller skjuter på förresten. Men den största skillnaden är att en outbildad häst tenderar t o m att luta sej inåt i kurvor och faller in med bogen. Då bär innerbogen mycket vikt.
Är den hyfsat i balans och ganska rakriktad, MEN brassar på, ja då kommer den nog "spjärna" lite med t ex ytterfram för att kunna ta sej runt på volten.
Bär hästen sin ryttare och går ganska rakriktat (med rakriktad menar jag alltså i det här fallet att den är böjd efter voltspåret och spårar med fram/bakben) och i balans, då kommer mycket vikt hamna på innerbak.

Den är inte halt då? Lyfter den båda frambenen lika högt? Belastar lika mycket/länge? En anledning till ovilja att böja sig och "springighet" är ju smärta.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 545
Ridning Känner att jag behöver lite input från andra hästmänniskor. Hästen ifråga har alltid varit lite stelare i vänster varv och haft något...
2
Svar
21
· Visningar
3 242
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka