Jag är högerhänt men fastnar i vänster.
För ca 1,5 år sen gick jag till en kiropraktor för första gången i mitt liv (är 28 år) för en check plus att jag länge varit sned. Man såg tydligt i spegeln att höger axel var mycket lägre än vänster. Har även haft mycket ont i mina fotleder, speciellt vänster, som jag skyllt på gamla skador. Det visade sig att mitt vänsterben är 1,5 cm kortare än högerbenet och så har varit typ hela mitt liv
Jag har gått på utsidan vänsterfot för att parera upp och överbelastat högerskinkan som än idag är väldigt spänd och behöver mycket stretching och gått snett så högersidan överkroppen liksom sjunkit ner och blivit svagare än vänstersidan. Jag har jobbat snett på något sätt så vänstersidan (axlar, midja, skuldra) och höger skinka och lår har jobbat parallellt för att orka hålla upp min snedhet. Smärtan i fotleden berodde ju på att jag gick på utsidan foten för att jämna ut de olika långa benen.
Vi löste det genom att han knäckte rätt mina hemska låsningar i bröstryggen, la in 1,5 cm kilsulor i vänsterskon, började styrketräna och stretcha. Jag har styrketränat och haft kilsulor i 1,5 år drygt nu och det har blivit såååå stor skillnad och det märks framförallt i ridningen. Vänstervarv har alltid varit vårt stora problem eftersom jag fastnade där och hästen är svagare i vänster bak. Nu har vi jämnat ut oss tillsammans och jag blir inte hängandes alls på samma sätt och hästen får inte låsningar i vänster höft pga att han måste parera upp sin sneda ryttare på samma sätt längre heller. Mycket jobb kvar med min kropp eftersom jag gått såhär i hela mitt liv men det är stor skillnad.