Olika vaccinationer -hur vanligt?

Midnight

Trådstartare
Här om dagen pratade jag med en bekants bekant och vi började prata vaccionationer lite ytligt. Hon hade vaccinerat sin häst mot bla hästhosta. Jag har aldrig under alla mina hästår hört talas om vaccination mot hästhosta. Min häst vaccineras mot stelkramp, hästinfluensa och botulism, längre än så har jag inte ens tänkt på.

Vad är vacc mot hästhosta bra för och hur pass vanligt är det?
Har även läst om vacc mot kvarka, Equilis Strep E, är det vanligt och fungerar det?

//Midnight:)

Sv: Olika vaccinationer -hur vanligt?

har adrg heller hörttalas om hästhosta! men äre inte hästinluensa hnmenardå kanske?
men om det nu finns så äre inte så vanligt och grejen är att en häst hostar inte så länge den inteär sjuk i tex hästinfluesa eller äter dammigt/dåligt hö osv.

Undra om det inte var vaccinationen mot kvarka som var tveksamma resultat på? Eller tänker jag på någon annan?

"Hästens herpesvirus (EHV) förekommer i flera former (serotyper) varav EHV-1 och EHV-4 är de vanligaste. Virus sprids via andningsluften. Rekommendationen är att vaccinera dräktiga ston mot EHV-1."
Bla detta läste jag när jag sökte på vaccination hästhosta.
Är lite extra intresserad av effekterna och varför man vaccinerar då jag själv har en bronkithäst som även haft en infektion i luftvägarna i vintras.

Jag fick också uppfattningen om att vaccinationen gällande kvarka är tveksam när jag googlade runt.

Hoppas någon kan svara på mina frågor:bump:

//Midnight

Liknande trådar

Hästvård Min häst ska ha stelkrampsvaccin i mars, men hästinfluensa och botulism först i september. Hur hade ni gjort? Ska jag bara...
Svar
11
· Visningar
1 261
Senast: Beeboppe
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 234
Senast: Summerwind
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 610
Senast: YorkWann
·
Hästvård Är det någon som har varit med om att hästen har fått skador av vaccination eller hört talas om ifall det är vanligt? En delägare i en...
Svar
2
· Visningar
626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka