Olika sko-strl.

E

Egonson

En häst som har ena hoven (fram eller bak-paret) mindre än den andra, skor man med olika stora skor då eller vad är bäst att göra? Kan hästar ha "kroniskt"/medfött olika stora fötter eller handlar det bara om att det är ngt fel/skada?

Nyfiken :idea:

Sv: Olika sko-strl.

Vi människor kan ju ha en fot som är lite mindre utan att det är särskilt onormalt men om det är så med hästar också vet jag inte.

Däremot vet jag att det kan bero på att hästen inte belastar den ena hoven lika mycket som den andra pga smärta eller andra problem. Detta ska då medföra att den hoven som får ta den mesta belastningen blir större.

Om det är på det viset så bör man ju inte sko den mindre hoven trångt för då lär det väl bli ännu värre, istället bör man försöka reda ut varför hästen i så fall vill avlasta den ena hoven. Problemet behöver säkert inte heller sitta i själva hoven utan kan finnas högre upp.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
944
Senast: Tuvstarr
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 531
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 761
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka