Olika sadelmodeller

T

Ticka

Jag funderar på vilken modell (ranch, trail, reining mm) som gör det lättast att sitta i "korrekt", lodrät sits?
Jag har för tillfället en cirkel A ranchsadel och jag får en mycket vacker :crazy: stolsits i den. Jag måste jobba på min sits men jag tänkte att det måste ju vara så att olika sadlar ger olika förutsättningar för den "korrekta" sitsen. Så, till frågan: Vilken modell anser DU ger bäst sits?
Tacksam för svar:bow:

Sv: Olika sadelmodeller

Du skall inte välja en reining sadel, dom är kända för att ge stolsits. Men jag skall ändå rekomendera en reining sadel som jag själv har, så ger en mycket bra dressyr sits (lodrättsits), Bob Loomis Reiner från saddlesmith, så denna sadel måste vara ett undantag bland reiningsadlarna.

Tack för era svar! Men jag behöver nog fler så att man märker ett mönster...
Läste på western-ridning.com att pleasure sadeln är den bästa för den lodräta sitsen men jag tänkte att ni kanske har andra erfarenheter, vilket visade sig stämma!
Så ös på, fler tips!

En reiningsadel har oftast en centerpocket seat, dvs ett lodrätt säte. Det är dom extrema reingingsadlarna som har ett cantleseat. Så vill du ha en westerndressysadel så är det en equitationsadel du söker och det är oftast dyra showsadlar. Så jag rekommenderar en reiningsadel med centerpocket seat, dom har oftast sk close-contact rigging vilket betyder att du har närmare till hästen.

Tackar:bow:
Close contact hade jag tänkt mig om det blir en reining sadel, det är ju absolut ett plus!

Ett tillägg: Om du har tips på märken får du gärna skriva det åxå!

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag har funderat på att testa en masterback. Egentligen var jag inne på en bomsadel efter att jag har haft en sensation ett bra...
Svar
8
· Visningar
3 069
Senast: SoNo
·
Western Har flera funderingar kring stolsits då jag ser måånga som har det på olika nivåer (inte bara inom western men det är ju det vi...
2
Svar
38
· Visningar
7 286
Senast: Bewildered
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·
Utrustning Har efter några års frånvaro från träning och tävling äntligen möjligheten att komma igång igen med mina hästar =) Har två sadlar...
Svar
6
· Visningar
5 836
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025