Olika ryttare - bra eller dåligt?

BuenoBull

Trådstartare
Vi har en 5årig valack i vårt stall som enligt mitt tycke blir alldeles för lite ompysslad och riden. Ägaren vill (vågar) inte annat än att skritta när han väl rider sin häst. Nu har jag börjat ta med mina kompisar så att vi kan rida ut tillsammans med valcken (och ett 19årigt sto). Tycker ni att det är fel att ta med olika kompisar som rider den här hästen eller är det bara bra? Min pojkvän tyckter att det bara försämrade ägarens ansvar på det vis att han själv inte behövde åka och titta till sin häst utan kunde ligga hemma och vila. Själv blir jag jäkligt förbannad när ägaren säger att: "Gud va skönt, då slipper jag åka ut till stallet. Jag är så trött och det är så jobbigt att åka ut dit." Varför skaffar man då häst?! :mad: Det är ju inte så att han har haft honom länge heller ( sen i höstas). Jag tycker det är bra att det följer med folk ut dit som i alla fall bryr sig. Nu behöver han tränas lite för han kan vara vädigt bångstyrig och han tycker det är jätteobehagligt att stå i gången och bli ompysslad för han kan inte stå stilla en sekund! Beror det på att han är rastlös eller? Jag behöver hjälp, vad ska jag säga till ägaren för att han ska sakffa sig bättre ansvar? Tycker det är skit att ha sån inställning till att åka till stallet och speciellt när han har en så pass ung häst! Hjälp mig... :( :mad:

Sv: Olika ryttare - bra eller dåligt?

Lilja_89 skrev:
Vi har en 5årig valack i vårt stall som enligt mitt tycke blir alldeles för lite ompysslad och riden. Ägaren vill (vågar) inte annat än att skritta när han väl rider sin häst. Nu har jag börjat ta med mina kompisar så att vi kan rida ut tillsammans med valcken (och ett 19årigt sto). Tycker ni att det är fel att ta med olika kompisar som rider den här hästen eller är det bara bra? Min pojkvän tyckter att det bara försämrade ägarens ansvar på det vis att han själv inte behövde åka och titta till sin häst utan kunde ligga hemma och vila. Själv blir jag jäkligt förbannad när ägaren säger att: "Gud va skönt, då slipper jag åka ut till stallet. Jag är så trött och det är så jobbigt att åka ut dit." Varför skaffar man då häst?! :mad: Det är ju inte så att han har haft honom länge heller ( sen i höstas). Jag tycker det är bra att det följer med folk ut dit som i alla fall bryr sig. Nu behöver han tränas lite för han kan vara vädigt bångstyrig och han tycker det är jätteobehagligt att stå i gången och bli ompysslad för han kan inte stå stilla en sekund! Beror det på att han är rastlös eller? Jag behöver hjälp, vad ska jag säga till ägaren för att han ska sakffa sig bättre ansvar? Tycker det är skit att ha sån inställning till att åka till stallet och speciellt när han har en så pass ung häst! Hjälp mig... :( :mad:
Jag förstår ärligt talat inte att du bryr dig riktigt.... är det så att du måste hantera hästen och den är omöjlig att ha att göra med? I så fall kan jag förstå, men om ägaren inte har lust att åka dit men ser till att andra gör det så är det väl dennes problem att han betalar för en häst som han själv inte använder?
Så länge hästen får mat, vatten och en ren box samt går att leda in och ut från hagen för de som gör det så skulle jag ärligt talat skita i om det är ägaren eller några andra som borstar och/eller rider på kusen. Så länge inte ryttarna misshandlar hästen.

Fast det där med att han "bara" skrittar dör definitivt INTE hästen av.

Döm inte ägaren innan du vet vad han har för orsak, Han kanske har det jättemotigt just nu och tycker verkligen att det är jätteskönt att få hjälp med hästen då? En häst tar tid att ta hand om och det är inte alltid så roligt.
Min häst låter liknande som den här hästen. Han blir jättejobbig att hålla på med om han inte får gå ordentligt, och har det väl blivit så så är det jättejobbigt att arbeta bort all energi. Och det gör att det känns extra motigt att komma ut till hästen.
Men det är ju tur att ni pysslar lite med honom och tar med honom ut, så att han inte får tråkigt!

För hästens skull tycker jag att det är bra att du tar med dig kompisar så att hästen inte bara står. Men när det kommer till ägaren... Jag vet inte vad ägaren har för orsak att agera som h*n gör men tycker att det låter lite konstigt att skaffa häst och sedan bara tycka att det är jobbigt. Mer vill jag dock inte uttala mig om ägaren eftersom jag vet så lite om henne/honom.

Men en annan sak som jag funderar över. Finns det någon deal mellan dig och ägaren om att du själv eller dina kompisar rider eller hanterar hästen? För om det skulle hända något när du eller dina kompisar håller på med hästen, vem har ansvaret och vem står för eventuella konstader för skador? Detta är sådana saker som man bör komma överens om - SKIFTLIGT! Annars finns det risk att det blir stora problem om något skulle hända...

/Sara

Jag skulle nog akta mig för att lägga mig i någon annans hästeri (sålänge hästen inte blir vanskött naturligtvis) för det kan verkligen vara känsligt. Av någon anledning kanske ägaren inte orkar engagera sig i hästen just nu, och det är synd. Men det är inte ditt problem.

Personlien skulle jag inte bry mig så mycket om vad ägaren gör eller inte gör med sin häst. I detta fallet inte gör. Så länge hästen får det den behöver i form av mat, vatten och ren box.

Hästen är ung och den blir inte förstörd av att den "bara" skrittas.

Kanske är det så att ägare borde sälja hästen. Men att du nu tar hand om den åt ägaren förlänger bara beslutet om försäljning hos ägaren.

Sen skulle jag inte vilja ha ansvaret för en unghästs träning och fostran utan att ha blivit ombedd av ägaren personligen.
Om något skulle gå galet så är det garanterat dig som ägaren hänger.. inte sig själv.

Så länge du har kompisar som gärna lånar hästen för att hänga med på en ridtur för att de tycker det är roligt, och så länge ni har ett schysst avtal med hästägaren vad gäller ansvar tycker jag du ska vara nöjd med att få sällskap på ridturerna och sedan låta det stanna där.

Står man i stall med olika hästägare kommer man aldrig ifrån att det finns olika åsikter om vad som är vettig hästhållning. Om denna hästägare har som mål att vara ute och skritta med sin häst några gånger i vecka, ja, då får man acceptera att det är så.

Ta inte på dig mer ansvar för hästen än vad du själv tycker är kul. Är det kul att ha en extra häst att pyssla med - gör det! Men gör det inte av ansvarskänsla för att du tycker att ägaren gör för lite. Om du tar på dig en massa skötsel och träning av hästen är risken stor för att man känner sig bitter och besviken den dagen hästägaren bestämmer sig för att sälja - och ditt jobb med hästen har höjt prislappen. (Ett inte helt omöjligt scenario.)

Hästägaren kanske skulle tycka det vore till stor hjälp med en fast medryttare som kan hjälpa till? Du kanske har någon kompis som vill rida hästen regelbundet?

Eller det kanske är så att ägaren egentligen skulle vilja sälja hästen, men vill inte riktigt erkänna sitt "nederlag". Då kanske man istället kunde försöka vara förstående och stödjande? Man kan ju säga t.ex. att "ja, om jag var i samma situation och kände att det inte var helt rätt häst jag köpt, då skulle jag också sälja hästen..."

Ärligt talat tycker jag inte du har med hans häst att göra överhuvudtaget.
Jag hoppas du har ägarens tillåtelse att låta dina kompisar rida på honom ibland. Om inte. Bort med tassarna.

Jo, men det är klart! Annnars skulle jag ju inte hålla på med hästen övrhuvudtaget.

Nej absolut inte men han blir jättejobbig att hålla på med sedan, tex vid rykt och i boxen när han biter på allt. Det ägare gör sedan är att bestraffa hästen genom att snärta till den på mulen. Det är fel för det är ägaren själv som ser till att han blir så rastlös.

hur mycket får hästen komma ut i övrigt, hagen alltså? om det är en burhäst 20h/dygn så skulle jag nog själv lagt mig i om ingen sett till att den fick komma ut mer. föreslå medryttare eller lösdrift eller nåt kanske?? att den får flera olika ryttare spelar nog inte hästen någon roll, bara den slipper stå o glo i väggen.. och att ryttarna är någonlunda hästkunniga förstås...

Joo då, hästen står ute dygnet runt nu, annars ca 7-20 beroende på årssäsong. De som rider hästen har både privatridit och ridit på ridskola i 10 år eller mer.

syrran skrev:
Personlien skulle jag inte bry mig så mycket om vad ägaren gör eller inte gör med sin häst. I detta fallet inte gör. Så länge hästen får det den behöver i form av mat, vatten och ren box.

Hästen är ung och den blir inte förstörd av att den "bara" skrittas.

Kanske är det så att ägare borde sälja hästen. Men att du nu tar hand om den åt ägaren förlänger bara beslutet om försäljning hos ägaren.

Sen skulle jag inte vilja ha ansvaret för en unghästs träning och fostran utan att ha blivit ombedd av ägaren personligen.
Om något skulle gå galet så är det garanterat dig som ägaren hänger.. inte sig själv.

Hästen är FEM år och i den åldern SKA hästar röra på sig!
Att en femårig häst (fortfarande pigg och fräsch) bara blir skrittad är inte bra. :(
Jag hade nog försökt övertala ägarna att sälja hästen till någon som tar hand om den bättre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar