Olika rgeler.

AHPP

Trådstartare
Tycker det är förskräckligt att det är olika regler för proffs och dom som tävlar lite lägre klasser. Vissa kan springa runt i kortbyxor i vet.grind i stjärnklasser menads andra åker ut om de kommer med kortbyxor. Antigen gäller det alla eller ingen. Och vissa kan få bete sej hur som helst och andra får en näsknäppa så fort de gör minsta fel. Lockar ju inte direkt ny in i sporten.

Tycker att är man proffsryttare så har man lite större ansvar att företräda sin gren på ett professionellt sätt.

Sv: Olika rgeler.

KL

Det är ju ok att groomen visar hästen i besiktningen, finns det klädkrav för groomar?
Dock trodde jag att det var så att den som visade hästen var tvungen att bära nummerlapp.

På Göingeritten visade min groom hästen i besiktningen, hon blev tillsagd att ta på sig långbyxor. Det var 28 grader varmt :)

(ska tillägga att hon var propert klädd med piketröja och knälånga shorts, men det är ok, regler ska följas men då för samtliga)

Annars håller jag med TS och tycker också det är trist och orättvist. Har varit vetskrivare på många tävlingar och visst kommer kända ryttare undan med en hel del medans CR och lägre klasser ofta får bannor för samma saker.

På Göingeritten visade min groom hästen i besiktningen, hon blev tillsagd att ta på sig långbyxor. Det var 28 grader varmt :)

(ska tillägga att hon var propert klädd med piketröja och knälånga shorts, men det är ok, regler ska följas men då för samtliga)

Annars håller jag med TS och tycker också det är trist och orättvist. Har varit vetskrivare på många tävlingar och visst kommer kända ryttare undan med en hel del medans CR och lägre klasser ofta får bannor för samma saker.

Självklart skall reglerna följas av ALLA, men finns det alltså regler för groomarnas kläder? Nu visar jag visserligen min häst själv, men om jag skulle börja kräva att groomarna skulle ha en viss sorts kläder då skulle jag nog få leta nya grommar.

Jag har då aldrig sett något om att groomarna måste ha en viss typ av kläder på sig :eek:

Vad kommer härnäst? Man måste ha gröntkort och licens på groomarna oxå? Uppklassning för groomar? Kanske tillomed ha med på anmälan vilka som kommer grooma?

:crazy:

Nummerlapp tycker jag är ok, men i övrigt så måste väl människan få välja själv vad denne har på sig?!

Välklädda groomar på internationella tävlingar är väl inte så konstigt? Lite stil ska det väl vara?
Men vi ska väl vara glada att vi slipper lubba runt i kostym, som hopp/dressyr/fälttävlan gör...

Men vad är välklätt då? Såg en tjej igår som visade hästen med mörkblå piké t-shirt, välsittande vita korta shorts och en vit keps. Såg prydligt ut tycker jag. Men ett helt team i likadana träningsoveraller är ju väldigt matchande och enhetligt... :crazy: Distanssporten är ju ganska så brokig i kläder och färger och jag håller med om detta med internationell tävling och stil, men att tänka på är ju att alla klasser och nivåer tävlar samtidigt så då är frågan om ett team på pp, cr, T50 nivå tänker i banorna kring internationellt "klädvett"

Skulle du kunna utvecka lite tydligare vad som egentligen hänt ?

Jag har inte varit ute på banorna på ett tag, men det kan väl inte vara sant att ett ekipage blir uteslutet pga medhjälpares klädsel?:confused:
Verkar liite extremt..

Men det finns väl snorkiga snobb-typer överallt, hoppas verkligen distanssporten får vara en folksport där man prioriterar hästens välbefinnande.

Enl TR ska man inte klä sig på ett sätt som kan verka nedsättande för sporten
Tolkningsfråga

Men vad är stil då?
Det är ju verkligen en tolkningsfråga, och i dagsläget har vi väl inte några sådana regler, eller har jag missat nåt?

Kläderna som beskrivs i tråden tycker jag absolut måste få vara ok! Är det varmt så inte tusan vill man springa runt med långbyxor!
Och det är skillnad på distans och övriga tävlingsgrenar eftersom en distanstävling pågår under hela dagen.

Jag har ingen koll på exakta regler, men anser inte att det skulle vara helt fel med lite stil på dom som är inne i grinden.

(Säger jag, som tappar matlusten helt av alla halvnakna turister i mataffärerna).

Jo det är så att man ska ha långbyxor och piketröja eller liknade på Internationella tävlingar, så vi fick snällt ha långbyxor igår när det va 30 grader varmt. Men så ser man att andras team ha kortbyxor, så jag kan förstå vad de menar med olika regler.
Förra helgen på lag SM så va de sagt att man fick ha kortbyxor, men tröja med krage va ett krav på alla som va med in i veterinärgrinden, vet ej om det följdes.
Tycker nog att man skulle släppa lite på reglerna när det är varmt.

Har det blivit nya klädregler även på nationella? Som lag-sm? Vart står det att man måste ha tröja med krage som groom? Inte nedsättande för sporten står det. Eller var det specifikt för lag-sm?

Vad är nedsättande klädsel?
Får man inte ha kortbyxor över huvudtaget?
Får man som groom i t ex en 50T ha t-shirt och kortbyxor?

Är det bara i grinden eller gäller det hela tävlingsområdet?

Senast ändrad:

Vet ej om det gäller över lag på nationell nivå men på lag SM så sa de så på genomgången. Tror att det endast gäller dom som går med in i grinden.

Är reglerna i TR endast för nationella ritter? eller gäller dessa även *ritt?
Om inte var finner man reglerna för internationell tävlan?

Verkar ju som man behöver läsa på även som groom, jag vill verkligen inte
skämma ut vare sig "mitt" ekipage eller sporten.

Det gäller alla som uppehåller sig i vetgrind, på mästerskapstävlingar. Pratade med vår landslagsveterinär om detta. Hon fick tex inte ha shorts på VM i Kentucky.

Jag tycker faktiskt det är bedrövligt hur en del ser ut på tävling. Mjukisbyxor och seglarskor på tävlingsryttare :( Det ska vara ridbyxor och ordentliga skor, inga munkjackor utan ordentliga jackor.. Tycker det är viktigt för sportens anseende och kredibilitet hos andra ridsporter, domarna borde påpeka och ev bestraffa ryttare som bryter mot klädreglerna.

Jag menar inte att man ska ha vita byxor och kavaj. Sportiga och ändamålsenliga ridkläder.

Jo det är så att man ska ha långbyxor och piketröja eller liknade på Internationella tävlingar, så vi fick snällt ha långbyxor igår när det va 30 grader varmt. Men så ser man att andras team ha kortbyxor, så jag kan förstå vad de menar med olika regler.
Förra helgen på lag SM så va de sagt att man fick ha kortbyxor, men tröja med krage va ett krav på alla som va med in i veterinärgrinden, vet ej om det följdes.
Tycker nog att man skulle släppa lite på reglerna när det är varmt.

Vad som sades var att de groomar/tävlingsledare som vistades i grinden, pga av vädret fick ha shorts på sig men att linne inte var tillåtet.

Det gäller alla som uppehåller sig i vetgrind, på mästerskapstävlingar. Pratade med vår landslagsveterinär om detta. Hon fick tex inte ha shorts på VM i Kentucky.

Jag tycker faktiskt det är bedrövligt hur en del ser ut på tävling. Mjukisbyxor och seglarskor på tävlingsryttare :( Det ska vara ridbyxor och ordentliga skor, inga munkjackor utan ordentliga jackor.. Tycker det är viktigt för sportens anseende och kredibilitet hos andra ridsporter, domarna borde påpeka och ev bestraffa ryttare som bryter mot klädreglerna.

Jag menar inte att man ska ha vita byxor och kavaj. Sportiga och ändamålsenliga ridkläder.

Menar du att de rider i mjukisbyxor och seglarskor?

Liknande trådar

Relationer Jag velar fram och tillbaka i en relation just nu om hur jag ska göra. Börjar från början.. Vi träffades ganska snabbt efter att jag...
2
Svar
39
· Visningar
5 473
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 525
Senast: Cilva
·
Trav OBS! Tråden är menad att skapa debatt och utveckling av sporterna - Vad tycker ni? Rätt eller fel? Måste ifrågasätta aktiebolaget ATG...
Svar
3
· Visningar
2 236
Senast: my_mint
·
Hundavel & Ras Hej. Inom min ras är det på gång nya regler för hur resultat från de olika tävlingsgrenarna ska räknas ihop till rastoppen. Man har...
2
Svar
20
· Visningar
2 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka