Olika regler vid licenskurser

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare chicasweep
  • Startdatum Startdatum
C

chicasweep

Jag undrar om det är fler som har kommit på att det är olika regler för olika banor, huruvida man blir godkänd eller inte. Trodde i min enfald att det var lika för alla....

ex. På bana "A" blir man godkänd fast hästen hoppar över mållinjen, men på bana "B" räknas det som icke godkänt lopp.

Hur är det på era banor, blir ni godkända trots galopp, tidig över startlinjen mm mm? Men att godkänna någon som inte är uppmärksam på bakomgående hästar, utan bara lyfter ut sin häst som då klipper frambenen på hästen bakom, det är OK för bana "B" :crazy:

Så, vad har ni för regler vid licenskursen? Vad krävs för ett icke godkänt lopp?

Sv: Olika regler vid licenskurser

chicasweep skrev:
Jag undrar om det är fler som har kommit på att det är olika regler för olika banor, huruvida man blir godkänd eller inte. Trodde i min enfald att det var lika för alla....

ex. På bana "A" blir man godkänd fast hästen hoppar över mållinjen, men på bana "B" räknas det som icke godkänt lopp.

Hur är det på era banor, blir ni godkända trots galopp, tidig över startlinjen mm mm? Men att godkänna någon som inte är uppmärksam på bakomgående hästar, utan bara lyfter ut sin häst som då klipper frambenen på hästen bakom, det är OK för bana "B" :crazy:

Så, vad har ni för regler vid licenskursen? Vad krävs för ett icke godkänt lopp?

Godkänt är när du klarar voltningen bra ligger i fas med Klart, 1, 2, Kör. Du behöver inte ALLTID fullfölja hela loppet (måste ha goda skäl, såsom starthäst)(P-A red bara 4lopp åt fel håll i galopp :D men han fick ut sin licens, med motiveringen att han var känd, ett bra namn för montésporten att ha....nu har han visserligen "ridit in sig" och är verkligen ett bra namn att ha!)

Så var det när jag tog montélicens på Solvalla iaf.

På solvalla har dom blivit lite hårdare när det gäller körlicens pga av div olyckor.

Men har du kört loppet bra .med voltning och allt och hästen galopperar över mål, och att du inte stör någon blir du gdk.

Vi har även olika krav mellan monté- och körkurserna, det är betydligt högre krav på körkursen än på montén och det är väl en av anledningarna till att det gäller att vara rädd om hästen i montéloppen tyvärr. :( Domarna lär sig ju också efter hand när det gäller montén så jag hoppas det blir bättre.

Hos oss var inte målgalopp eller galopp på upploppet orsak till underkännande i någon av kurserna eftersom vi även skulle träna "finish-körning".

De säger att två bestraffningsbara förseelser ger underkännande men jag vet inte riktigt hur det var sen...

/// ghost

Senast ändrad:

Reglerna för godkännande av STC är samma oberoende på vilken bana du tar den på, däremot finns alltid chansen/ risken att den som håller i godkännandet tolkar vissa bitar på eget sätt.

Vet att det ska vara lika för alla, därför blir jag förvånad över hur olika det just är ;)

Men jag VET att det skiljer. Jag tog körlicenden 1999 och har i år deltagit i hela montékursen på grund av att jag har en häst som behöver volta och så får ju jag möjligheten att träna voltning på ett helt annat sätt än de som "bara" kompletterar sin licens.

Det är ju samma tävlingreglemente som gäller för att köra och rida men hos oss var det bara "ungefär" samma bedömningsgrunder.
Problemet med samma bedömningsgrunder är att det i själva verket är svårare att få ihop 10 godkända lopp i monté än i körning. Det frestar hårt på en häst att gå 15 montéprovlopp på raken...

Den som godkänner är ju förhoppningsvis en hel liten "nämnd" innehållande de som varit i tornet samt startpersonalen. Så klart kan det aldrig bli exakt lika, och i vissa fall kanske en individuell bedömning krävs?

På de två kurser jag deltagit i har ingen blivit underkänd, men på körkursen var det en kille som gick för 2:a året. Han fick godkänt men förmodligen insåg han sina begränsningar för han löste aldrig ut licensen...

/// ghost

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10