olika råd från två sadelutproare

Glimris

Trådstartare
Vem i hela världen kan man lita på..........Har en D-ponny(142cm) med väldigt kort yta att lägga sadel på. Svängd bred rygg och stora bogblad, vidd ca. 34. Sadelinprovare 1. säger: inte bakom sista revbenet och minst fyra fingrars bredd i kanalen.Alltså knappt plats för 16 tumssadel och endast små ryttare på. Max 55 kg och "liten rumpa" En handsbredd bakom sadeln.
Sadelinprovare två: en handsbredd framför virveln kan sadeln ligga och behövs inga breda kanaler för ryggraden är "under" musklerna vid sidan om. Så inget som hindrar ryggraden. Så en 1/2 strl större ca 16.5 och en ryttare på 60-65 kg borde inte vara något hinder.
Har provat massor av sadlar och ser ju att vissa 16 är som 16,5 och tvärtom. Provade en flatseat island men ryttaren hamnde långt bak och skjöt liksom fram sadeln. Har även provat bomlös, men den måste ju också vara kort...Finns det korta sadlar som en liten vuxen får plats i? Typ 60 kg, 160 cm.? Med djup sits?

Liknande trådar

Utrustning Ni som påstår att shettisar, russ, kan bära 50-60 kg ryttare. vad i all världen har ni för sadlar då? Har ridverksamhet och 9-årig...
Svar
1
· Visningar
867
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 500
Senast: HannaZ
·
Dressyr Håller på att byta sadlar till en av hästarna och känner mig smått förvirrad. Är mycket tacksam för råd/erfarenheter om dessa sadlar...
Svar
6
· Visningar
2 298
Senast: Snyggve
·
Utrustning Läste lite om det här i en annan tråd, men ville starta en ny om detta eftersom jag tycker det är intressant. Vart vill ni ha era...
Svar
6
· Visningar
3 823
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka