Sv: olika produkter - samma MJ/Smbrp
Jag har ett exempel, men det är hitills det enda.
På flera svårfödda hästar, så trots exakt samma MJ och SRP i totalfoderstaten, har krafft rehab gett klart bättre effekt än andra fodermedel.
Dvs säg att hästen får totalt 100 MJ och 700 gr SRP (hittar på alla siffrorna). 80 MJ och 600 gr SRP är från grovfodret, 20 MJ och 200 gr SRP ges via kraftfoder. Om jag bytt ut det tidigare kraftfodret/kraftfoderblandningen mot krafft rehab, så att de fått 20 MJ och 200 gr SRP från rehab så har de gått upp i vikt. (Det har funkat att behålla 10 MJ från 'annat' och ge 10 MJ från rehab och få effekt också)
Det finns ingenting som innehållsdeklarationsmässigt kan förklara det, t ex att det blivit mer lysin eller liknande, och värdemässigt är ju näringsvärdena på rehab inget att yvas över. Men min teori har varit att det är mer smältbart/lättare att ta upp än annat. Eller så är det solvindarna på mars. Men sett det på tre svårfödda egna (den fjärde fungerade det INTE på), och rek det till vänner och bekanta som sett samma effekt i många fall (inte alla).
MEST intressant har varit att efter ett tag med rehab, så har de klarat sig på samma MJ/SRP utan rehab och i många fall kunnat gå NER i MJ utan att förlora hull.
Nu har det när jag bytt ibland varit närmast likvärdiga värden per kilo foder, och ibland väldigt skiftande. Men jag har haft samma totalMJ hela tiden, och samma grovfodergiva, så det är just rehaben som gjort skillnaden när det blivit skillnad.
Däremot aldrig sett skillnad på te x havre eller krafft grund (som hade exakt samma värde som havre), eller på t ex att ge 1 kg havre/annat kontra att ge mer grovfoder så det motsvarade lika mkt MJ och SRP som 1 kg havre/annat. (Jag har inte kunnat testa om mer grovfoder gett samma effekt som rehab dock, då de hästarna som fått det varit svårfödda krakar med högt MJ-behov och som helt enkelt inte velat äta tillräckligt mkt grovfoder på fri tillgång för att täcka sitt behov)