Olika många tår?

Sophia_

Trådstartare
Min fyra månaders kattunge har 6 tår på vardera baktass, 6 på den ena framtassen och 5 på den andra.

Hur många ska de ha egentligen och är det vanligt med olika många tår?

Sv: Olika många tår?

En fråga bara, kan katten dra in klorna på sina "extra-tår"? Min kompis katt blev dräktig med en okänd hane för ett par år sedan och ungarna fick olika antal extra-tår, tom tår som satt på en annan tå, och dessa fick problem när de inte kunde dra in sina klor. Dom fastnade överallt och rev både varandra och människor.

Katter ska ha 5 tår fram och 4 tår bak. Jag vet många som tror att så kallade "skeppskatter" är en ras (alltså ras som Helig Birma eller norsk skogskatt), men extra-tår är egentligen en defekt och kanske inte alltid en så trevlig sådan för katten.

Sv: Olika många tår?

Den sjätte klon fram kan hon inte dra in, men bak verkar hon kunna det, ska titta närmare på det nu när du säger det.

Min hund är av rasen isländsk fårhund och de har ju också 6 tår på baktassarna. De ska tydligen ha det medan man på andra raser ofta tar bort dessa sporrar.
(Tror dock inte det handlar om ngn tjuvparning mellan hunden och katten... ;) )

Liknande trådar

Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
481
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka