olika långa ben..

Ray

Trådstartare
Är det någon av er som stött på någon häst med framknäna på olika höjd?
Har en ny häst i stallet, jättefin, men rör sig skumt fram. Inte halt, men defenitivt orent. Frambenen rör sig på helt olika sätt. Kollade henne rakt framifrån och tre personer tyckte med en gång att knäna var på olika höjd. Höger överarmsben ser helt klart kortare ut än vänster. Höger knä sitter högre upp och skenbenet ser längre ut. Kan det vara så? Det skiljer kanske 1-2cm´.
Någon som sett detta förut?:confused:

Sv: olika långa ben..

Dubbelt
10101010

Senast ändrad av en moderator:

kl

Ställ er bakom hästen, ta undan manen från bogarna och titta på dem - är de olika? står det ena mer ut än det andra eller är högre upp?
Känn på bogbladen högst upp, ligger de jämt eller är ena bogen längre fram - bak, ha manken som utgångspunkt.
Känn på bogbladsspetsarna, är de i höjd med varandra både uppåt, nedåt och hmm... hur ska man skriva... om ena bogbladsspetsen skjuter ut mer än den andra, frammåt?
Om något av detta stämmer anser jag att ni ska ta ut en Equieterapeut - detta kan vi åtgärda i de allra flesta fall.

Man kan lätt bli förvillad och tro att ett (skelett)ben är längre/kortare än det andra.

Hoppas detta kan hjälpa er till rätta med problemet!

Fick en en varmblodig 3-åring, där jag jobbade, med olika långa framben vilket var medfött enligt uppfödaren.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 930
Senast: Linda_A
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 780
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 080
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 998
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar