Olika fjädrar till bakrampen - en djungel!

danilo

Trådstartare
Åh herregud, hjälp! Vad är det för djungel när det kommer till att sätta på gasfjädrar/ dämpare eller att helt enkelt ordna med sin transports bakramp?

Jag tänkte att vi som funderar kring det här kan diskutera i den här tråden, för att få lite samlad kunskap :).

Jag har en reko-trailer från 1995, men tung baklucka och någon typ av fjäder som sitter under golvet till rampen. Jag vill gärna ha gasfjädrar, som gör det rampen lätt att lyfta själv. När jag ringde en återförsäljare av andra transporter så sa han att det inte gick att rekommendera någon fjäder, utan att jag själv måste ta reda på hur mycket tryck den ska ha. :confused: Hur fasiken tar man reda på det? Jag fick inget konkret svar tyvärr, men någon kanske vet?

Han menade att det kanske snarare var en dragfjäder eller en tryckfjäder jag skulle leta efter, och försöka montera. Någon som vet mer om det? Är det kanske så att det är så enkelt att jag bara behöver byta den fjäder som sitter, för att bakluckan ska bli lätt? Den som sitter nu har suttit sedan 1995.

Återförsäljaren sa också att mycket av tyngden sitter i gummimattan på rampen, och att han rekommenderade en tygmatta i stället. Det är väl en smaksak gissar jag, men för tyngdens skull så menade han det i alla fall.

Sv: Olika fjädrar till bakrampen - en djungel!

Nu får man ju inte göra reklam i trådarna, men om du googlar på Läckösläpet så har de en mängd olika gasfjädrar. Ring dit och fråga, de brukar vara väldigt hjälpsamma :)

Jag har en gammal dalavagn som jag skulle vilja ha gasfjädring till luckan på.

Jag vill också byta min, men jag har ingen koll alls känner jag. Försökte googla för att se ungefär vad det skulle kunna kosta, men visste inte ens vad jag skulle googla :o Pratade med min kära verkstadsgubbe som sa att han kan montera den om jag fixar delar, men jag vet ju inte ens vad jag ska ha :o

Hehe det var dit jag ringde ;).

Nu har jag fått reda på att det är en tryckfjäder, och att den kostar typ 500:- att köpa ny, och är lätt att byta. Men då är ju frågan om det kommer att göra stor skillnad, eller om det är smartare att försöka sätta på gasfjädrar på en gång?

Nej men precis! Det verkar inte vara helt lätt alltså... Men återförsäljarna av reko hade i alla fall relativt bra koll (även om de inte kunde vara hundra procent säkra på vilken fjäder som användes 1995, om det var tryck eller drag.)

Jag har också funderingar på att sätta dit en gasfjäder i stället, när jag har undersökt hittills verkar det inte finnas någon 'vanlig' fjäder som passar min kärra... Kan vara att jag missat något också :crazy: Får ringa till dem som Trix tipsade om, där har jag inte provat :)

Jag köpte nya gasdämpare till min transport.
De som satt där var helt slut. Kunde lika gärna vara utan.

Min ramp är SJUKT tung. Och det var tydligen 1500KN som jag skulle ha.
Sedan var det 60 cm långa. Skillde mycket i pris när man ringde runt.
Från 750 kr/ st på flera ställen och uppåt. Ringde till slut till min lokala transportfirma och där blev priset 715 kr för 2 st. Mindre än halva priset hos de andra firmorna :o

Hur fick du veta att det skulle vara 1500KN? Jag tänker om det beror på mått, så kanske man kan räkna ut det själv på något sätt? Spännande med priserna, låter lite märkligt att det skiljer så mycket ju.

De snokade på regnr på släpet och såg vad som de hade satt dit vid tillverkningen. 1000kn är mycket svagare än en 1500kn.
Längden kan man mäta själv var det i så fall skulle vara lämpligt att sätta dom
på rampen.

Är din baklucka tung till Dalavagnen?
Både mitt förra släp (-76) och mitt nuvarande (-89) ,båda Dalavagnar, hade/har lätta luckor.
Jag lyfter min med två fingrar.

Förresten, någon som kan tipsa om lämplig fjäder till -89 Umeåsläp, enaxlat?
Kompisen har ett sådant och den bakluckan väger ett ton tror jag.
Hon har funderat på att sätta dit något, men har inte kommit sig för än då hon inte vet vad som passar.

Vart skulle en sån fjäder kosta 500kr? Det var billigt, fick prisuppgift från transport Trading och där kostar den ca 1400kr... En viss skillnad. Har inte hunnit kolla med återförsäljaren än.

Har också tänkt tanken att byta till gasfjödrar istället, men det känns som ett större ingrepp när man fixar med det själv. Fast det kanske inte är så svårt?

För att bestämma vilken gasdämpare man ska ha ska man väga luckan sen räkna om det på ngt vis beroende på hur lång dämparen är för att bestämma vilken styrka dämparen ska ha.

Dåligt förklarat jag vet...

När vi skulle sätta på dämpare på gamla släpet sprang vi å tjuvkikade på tävlingarna vad andra hade och så gott som alla hade 1800KN men det beror ju på hur de sitter med.

Ska be sambon om en bättre förklaring lite senare...

Det måste vara olika fjädrar...?? Låter ju jättekonstigt (eller så är fjäderbranschen verkligen en konstig djungel :) ). Den skulle kosta drygt 500 kr från Reko (midtrailer), som bygger Reko-släpen.

Åh jag tror ändå jag förstår på något sätt. Då behövs det kanske högre tryck om man har en kort fjäder t.ex.?

Men hur fasiken väger man sin lucka?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka