Olika färg - olika personlighet?

alazzi

Trådstartare
I kattraser där det finns olika färger kan man märka skillnader i temperament beroende på färgen? Nu är jag kanske helt ute och cyklar:D men frågan uppstod nu när jag har sett att de två vita bengalerna helst leker med varandra och den mörka killen är lite mer utanför. Och från början var det den vita och den mörka som var mest kompisar eftersom de kom samtidigt från uppfödaren. Min vita Frosti hade då redan hunnit bo i en månad hos mig. Men redan efter några dagar så var det de två via som slickade varandra och var mest ihop.

Eller är det enbart en slump?

Sv: Olika färg - olika personlighet?

Tjaa... lika barn leka bäst? :p

Det finns ju hästfolk som tycker att fuxar är hetare i temperamentet och jag har en kompis med 5 bruna hästar och fuxar som en gång hade en vit häst hos sig. Då blev den vita utmobbad.

Men vad det är som påverkar detta och hur det är med kattor har jag ingen aning om..

Jag fick höra som mindre att skimlar blir utstötta från flocken för att de syns mer, dvs rovdjur får lättare syn på flocken om det finns skimlar däri. Men katter är ju inte flockdjur, och dessutom själva rovdjur :D så det går ju inte riktigt att applicera på katter.

Nä, antagligen inte.

Angående kattor har vi nu fyra stycken med fyra olika färger och alla är ju olika i beteendet men jag antar att det har mest med arv och miljö att göra jämfört med färgen..

Att vissa katter fått rykte om sig att ha ett hetare temperament än andra beror nog snarare på att det är svårare att få fram vissa färger och det kan leda till inavel vilket ger ett "sämre" temperament.
Ett exempel är röda honkatter som sägs vara vassare än andra. Den röda färgen nedärvs på X-kromosomen och den är inte dominant över tabbyteckningen vilket leder till att de som vill ha en röd katt utan tabbymarkeringar (ränder) måste selektera katter med så lite markeringar som möjligt och det minskar avelsbasen.

Våra sköldpaddor är mycket olika i tempramentet! Stora är en jägare som är skarp som tusiken, klorna ute hela tiden och på helspänn. Enda gången hon vill gosa är när man ska sova.
Lilla däremot, hon är sååå goo! Sover mest hela dagarna och när man sitter vid datorn eller kollar på tv ligger hon tätt intill en, busig när hon får lust.

Båda är bondkatter, så nej, lika barn leker inte bäst :p

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
Kropp & Själ sin mamma? Lång historia, tyvärr. Jag har aldrig haft någon bra eller varm relation med min mamma. Hon blev änka när jag var liten och...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: nagelfil
·
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 991
Senast: bengeten
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 689
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar