Olika fält, samma datum?

ako

Trådstartare
Jag gjorde en höanalys i samband med att jag fick hem första omgången hö i november (fram till dess fodrade jag slut på fjolårshöet).

När så nu nästa lass kom, berättade min leverantör att detta lass inte kom från samma fält, utam ifrån ett fält en mil därifrån. Jag såg lite ledsen ut och sade "men jag har ju gjort analys, och vi kom ju överens om att jag skulle få från samma parti". Höbonden bad om ursäkt, och sade att resten nu skulle komma från samma fält, och att det jag fått sist och det jag fick nu var skördat samma dag i somras, och att det mest är tidpunkten som avgör kvalitén.

Partierna är vid okulärbesiktning mycket lika (säger ju iofs inte mkt om näringsinnehållet), och den hygieniska kvalitén är kanon. Båda fälten ligger på den bördiga Östgötaslätten.

Undrar nu vad ni foderkunniga anser? Är det så att datumet har störst betydelse? Borde jag analysera en gång till, eller kan jag gå på den analys jag redan har?

Tack för hjälpen!
 
Sv: Olika fält, samma datum?

Om det är ett begränsat parti hö som du kommer köra med för att sedan gå över på det parti du har analys på så tycker inte jag att du behöver ta någon ny analys.

Håll bara koll på muskelmassa och hull så löser det sig nog ändå.

mvh Jessica
 
Sv: Olika fält, samma datum?

Håller med Jessica. Om du bara ska köra med detta höet en kortare period tills du får hem det andra igen så tycker jag inte att du behöver göra någon analys på det.

Däremot så tror jag att det har med flera faktorer att göra än bara vilket datum det är skördat. Såsom vilka växtslag som finns i höet, hur det är gödslat, hur jorden är på just det fältet osv. Kan inte garantera att jag har rätt men har för mig att det ska var något i den stilen.

Förstår att du var ledsen över att du inte fick hö från det fält som ni kommit överrens om. Om han visste att du hade gjort analys på det andra höet så tycker jag faktiskt att det var lite taskigt gjort av honom :crazy: .
 
Sv: Olika fält, samma datum?

Tack båda två! Jo jag blev lite putt, måste jag säga, men höll god min ändå, då höbonden annars är bra på alla sätt och höet alltid är fint.

Gör ingen ny analys, fodrar ju slut på detta på någon månad, och som Jessica skrev, man ser mycket med ögonen oxå.

Undrar fortfarande om någon mer än Snofflan har någon idé om hur mkt faktorer såsom tidpunkt etc spelar in? Jag tror nämligen xå att mkt mer än datumet spelar roll.

Tack, tack.
 
Sv: Olika fält, samma datum?

Visst, datumet spelar en viss roll, men håller med Snofflan om att andra faktorer nog är ännu viktigare. T ex höets sammansättning = gräsblandningen, markens innehåll av näringsämnen och fukt - mager mark --> mindre näringsrikt hö, ev gödsling eller ej. Inte nog med att det skiljer från en åker till en annan, det kan skilja inom samma åker också. Det är därför det är så viktigt att man tar ut ett så representativt prov som möjligt av höpartiet.
 
Sv: Olika fält, samma datum?

Vad gäller tidpunkt så skiljer det sig också väldigt mycket om det är första- eller andraskörd. En förstaskörd tagen i september är ju "sämre" än en andraskörd tagen i september eftersom gräset då ofta är "yngre".

mvh Jessica
 
Sv: Olika fält, samma datum?

Lånar knapp.

Jag har roat mig med att jämföra hö och hösilage slaget samma dag (men olika tidpunkt) på fält som ligger intill varandra och är brukade på exakt samma sätt. Vallen är exakt densamma, de samsår så rent teoretiskt borde jag alltså få ett ganska likartat värde per kg TS.

Vilket jag också fick första året. Det skilde i princip bara decimaler. Nästa år, när det skilde två dagar mellans körd var det en REJÄL skillnad i värdet.

För att göra det extra kul så i år är hösilageskörden tagen i normal tid, och höskörden tagen SENT (juli/aug). Båda är förstaskördar. Och hösilaget har BRA värden, medan höet har... KANONvärden.. Ingen begriper det riktigt, inte ens bönderna själva ;)

Och på ett helt annat fält så kan det ju sklja extremt. Hur mkt har det legat i skugga, hur mkt vatten har det fått etc (jmf med det andra fältet), vad är det för jordmån und so weiter. Samtidigt som datum har stor betydelse så kan mycket annat spela in. Så jag skulle inte analysera jag heller för en månad, utan hålla koll.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 183
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp