olika betts påverkan på ridningen

lizan

Trådstartare
Moderator
En utav mina medryttarhästar är en ganska känslig dam som alltid gärna har gått med nacken jättehögt o kröker jättefint på nacken, men utan varken stöd på bettet eller någon vidare ryggverksamhet.

hon har ridits på ett välpassade tredelat tränsbett och med mycket tålamod kan man få henne att gå riktigt fint, men det har tagit minst 30 min i trav på stoooora 8volter för att få henne att slappna av o våga ta bettet o komma ner med nacken o upp med ryggen.

hon är även körhäst och körs hela sommaren i par, och då och då under resten av året. även där går hon gärna högt med nacken, även om hon jobbar bättre där.

här är en bild som visar ganska bra hur hon helst går
http://img.photobucket.com/albums/v189/lazertomte/Herda/herdanov10.jpg

men nu på valborg så ska vi vara med på "slå katten ur tunnan" på skansen, och för att ha kontroll på hästarna så har dom tidigare år ridit på hästarnas körbett. så häromdagen så provade jag för första gången att rida på körbettet och OJ vilken skillnad! Det är ett typ postkandar där jag då red med tyglarna i mittersta ringen.

med det bettet så sökte hästen sig till bettet från första stund och la sig av sig själv i den formen fram till som vi annars får kämpa för att få fram. hon hade ett fint stöd på bägge sidor och var även jämn i det stödet (vilket hon absolut inte är annars).

igår red jag ett rejält dressyrpass på henne med detta bett och hon har aldrig ens varit i närheten av så fin! jämn o fin i munnen, nacken lågt (eller ja, snarare normalläge för andra :D ), hon jobbade på så jäkla bra med ryggen att jag tidvis undrade vad hon höll på med för det är så ovant, det tog inte 45 min innan man kunde sitta bekvämt på henne i traven utan det kom nästan med en gång. hon var dessutom MYCKET mer samarbetsvillig!

jag kan ärligt säga att jag blev VÄLDIGT förvånad över vilken skillnad ett bettbyte kan göra, och jag och ägaren har bestämt att jag ska fortsätta rida på detta bett alternativt att vi köper någon annan stång för mig att rida på.

vad säger ni om det här? har ni egna liknande erfarenheter?
jag har ju någonstans inprogramerat att man ska inte ta till skarpare bett och man ska inte rida på stång förrän man är redo för kandar, och då är det just kandar och inte bara stång man rider på. fast varför sitta o bråka med hästen med ett tränsbett när det är så enkelt annars? eller?

Sv: olika betts påverkan på ridningen

Jag tror definitivt att många hästar reagerar olika på olika bett. Speciellt min häst är väldigt känslig för bettbyten, finns bara ett bett hon trivs med av alla mina: ett riktigt fult, lite för stort och tjockt mässingsbett. :o Alla tunna och "skarpa" bett ogillar hon, då knäpper hon bara av och har väldigt svårt för att jobba öht.

Har inte upplevt riktigt samma sak med andra hästar, men visst reagerar även de olika beroendes på vad man har för bett i munnen på dem.

jag visste ju att hästar reagerar olika på olika bett såklart, men att det skulle bli en sån OTROLIGT STOR positiv förändring av att byta till ett ganska skarpt hävstångsbett trodde jag verkligen inte!

hästen som ALLTID knäpper av i nacken går helt plötsligt genom hela kroppen.. jag som alltid hört att man får vara försiktig med hävstänger eftersom dom gör att hästarna lätt knäpper av... :p

Jaa, jag var kanske lite otydlig med det... det är riktigt stor skillnad på min också, men då handlar det iofs om att hon trivs på ett massivare bett.

Men lite lustigt att "din" slutar med att knäppa av med bett som har hävstångsinverkan?! Fast det kanske beror på att hon körs på det? Ganska intressant iallafall.. :p

hon är ju van vid bettet på det sättet ja, men hon behöver aldrig "gå fint" i körningen, hon körs inte i dressyr, utan det är sightseeing och specialkörningar på relativt lösa tömmar där dom väljer hur dom vill gå själva (fast i rätt gångart och tempo såklart).

men det är ju verkligen skumt hur OTROLIGT bra hon går på hävstången. :p

*KL*
Hästar ser ju lite olika ut i munnen och reagerar ju olika i allmänhet, så varför skulle bett vara undantag? :P
Själv abskyr jag den här indelningen av ''skarpa'' och ''milda'' bett.. det hästen trivs med och är bekväm med är väl naturligtvis det mildaste bettet för just den hästen?
Annars får man gärna dela in dom i vilka grupper man vill, men just ''milda'' och ''skarpa'' är jag allergisk mot..

Jättebra att du har hittat något som fungerar bättre än vad du hade innan. :D

väldigt klokt sagt! :bow:

jag tror att man blir så himla låst i vad man alltid lärt sig, även om jag anser mig vara en ganska öppen person som anser att det som fungerar fungerar.. :p

ska tvinga med mig en kompis ut någon dag nu o fota, så får även jag se skillnaden! :D

Tack, tack! *älskar att höra att jag är klok* :angel:

Du får juh visa fotona då:P

Sedan jag började att rida på pelham/stångbett på mitt varmblod så har det hänt otroligt mycket positivt! Äntligen ett bett som förstod. Försöker då och då att variera med tränsbett, men det blir bara katastrof, huvudet i himlen och stel som en planka! Hon trivs jättebra på stång och söker sig framåt-neråt.

Själv abskyr jag den här indelningen av ''skarpa'' och ''milda'' bett.. det hästen trivs med och är bekväm med är väl naturligtvis det mildaste bettet för just den hästen?
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: Precis min åsikt också, Zab!

Tack! :D Kul att du tycker likadant. ^_^ Nu vill jag bara ändra mitt stavfel (abskyr)...x)

den här hästen "fungerar" ju på tränsbett, och det GÅR ju att rida henne fin, men det kräver mycket jobb. :p så det här var ju helt klart enklare för alla! :D

*KL*
Hästar ser ju lite olika ut i munnen och reagerar ju olika i allmänhet, så varför skulle bett vara undantag? :P
Annars får man gärna dela in dom i vilka grupper man vill, men just ''milda'' och ''skarpa'' är jag allergisk mot..

Jättebra att du har hittat något som fungerar bättre än vad du hade innan. :D
Så sant. Det skarpa ligger inte i bettet utan i händerna som håller tyglarna.

Jag kan ju bara saga grattis. DEt ar ju kannon att du har hittat en bra lossning pa dina problem och att jag tycker att du resonerar ratt. ett bra bett ar det hasten trivs med.

Jag har varigt med om motsatt historia sa att saga, en korhast (eller en som det var meningen skulle bli korhast) som bara gjorde motstand och oppnade munnen och ville forsvinna fran gjordens yta, ageren ville att vi skulle rida henne pa korbettet med en gummi florp pa sa att hon inte kunde lagga tungan over bettet. Det funkade ifs hon sutade lagga tungan over bettet (eftersom det inte gick) men med huvudet hogt osv.

Sen sa nar agaren inte var dar provade vi ett pyttelitet bett, ponney bett pa ett fullblod, och hasten vart totalt foandrar, jobbade framot sokte sig ned och slappnade av gick som en parla.

Mne eftersom agaren skulle ha henne till korning sa ville hon att vi skulle trana hennes hast med det andra bettet :devil: sa vi slutade trana den hasten ifs.. men men,, bla bla bla

För en superkänslig häst kan tredelade bett vara otäcka, mittendelen är i regel alltid för lång och skadar lanerna. Det finns fler fall med skador av tredelade bett än skador av tvådelade.

Jag hade provat rida den hästen på ett vanligt tvådelat bett då de flesta hästar tar bättre tag i ett sådant bett.

det tredelade bettet har en väldigt liten mittendel, så att den skulle skada lanerna skulle vara omöjligt om man inte sitter o drar bettet halvvägs genom munnen.

sen har hon ridits på tvådelat bett förut, men fungerar bättre på det 3delade. och hon blir ju lika fin på 3delade också, bara att det tar en stund innan man kommer dit, medans man med körbettet får det direkt.

och varför byta till ett annat bett när hästen tydligen trivs alldeles ypperligt med detta? hon tävlas ju ändå inte så.

Liknande trådar

Dressyr Jag har en häst - promenadkamel, 23 år - som huvudsakligen rids på en rak jaktstång. Skälet till detta är att jag idag är för svag i...
Svar
18
· Visningar
2 791
Senast: tuaphua
·
Dressyr Jag går o funderar ang min lilla arabtant och om jag ska byta bett åt henne. Grejen är att hon brukar vara "svåruppvärmd" när man ska...
Svar
3
· Visningar
1 102
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 457
Senast: palle
·
Dressyr Hej! Jag har en häst som går och trivs väldigt bra på stångbett (Vi tävlar inom western till vardags men vill gärna börja rida lite...
2
Svar
21
· Visningar
5 236
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar